Osäker tjej
Kommer låta klyschigt men yta är inte allt. Och att lägga upp hela sitt liv på sitt utseende kommer skapa en evig känsla av otillräcklighet hos dig och känslan av att du inte duger kommer hänga kvar för resten av ditt liv. Om du mår dåligt på insidan så spelar det ingen roll hur snygg du är, du kommer fortfarande må dåligt på insidan.
Du är ung, och kanske hänger med folk där utseendet är viktigt dvs du kanske är kompis med människor som inte riktigt mognat än. Eller så är det något annat som skaver i dig och du tänker "om jag bara vore snyggare skulle X, Z, Y lösa sig".
Min erfarenhet är att när man börjat nå en ålder av 18-19 så blir ens utseende mindre intressant för ens omgivning och det blir viktigare hur man är som person, vad man gillar att göra, hur allmänbildad man är m.m.
Mina bästa råd till dig är;
1) Se över ditt umgänge, umgås med människor som uppskattar dig för hur du ÄR och BETER DIG. Inte för hur du ser ut. Och se även över vad du själv söker hos andra. Jag lovar dig, att någon säger "jag gillar att vara med dig för du är en sån som alltid får mig att skratta" eller "det är så kul att snacka med dig" eller "du är så bra på att göra det här" väger tusen gånger tyngre än "jag gillar att vara med dig för du är så snygg". Vänner som vänder en ryggen för att man är ful eller vänner som bara vill vara med en för att man är snygg är vänner man klarar sig utan i livet, detsamma gäller pojkvänner. Det är inte dom som kommer trösta en när man är ledsen, peppa en att klara av nya saker eller som bara finns där i vått och torrt.
2) Skaffa en hobby som du gillar och där du kan utvecklas. Där du kan bygga självkänsla och som får dig att må bra och vara stolt över dig själv.
3) Om du följer en massa konton på sociala medier med "snygga människor" som lever glamourösa liv; avfölj dessa direkt! Följ konton som stärker och peppar dig istället, finns massor med konton som publicerar innehåll om självkärlek, kroppspositivism, eller följ konton som har med ett intresse att göra och som inspirerar dig. Själv följer jag inga stora, glammiga konton utan har dedikerat mitt flöde till roliga memes, gulliga djur, dom närmaste vännerna samt konton som har med mina hobbys att göra.
4) Jämför dig aldrig med andra. Det är lätt att fastna i ett skyltfönstersyndrom, särskilt med sociala medier, där man bara får se den fantastiska ytan. Och försök inse att vi alla är människor med bagage och svårigheter, vanliga personer som gråter, pruttar, ser plufsiga ut på morgonen, har sjukdomar och diagnoser, dåliga förhållanden, är olyckligt kära, som möter motstånd och blir besvikna och sårade, även om man är snygg.
5) När du mår dåligt och det känns som att det aldrig går över; prata med någon! Skolkuratorn, ungdomsmottagningen. Be om hjälp.