• LightAngel

Villaförsäkringar - vilket bolag ska man välja, de ersätter inget ändå

Hej

Vilket bolag för villaförsäkring har du
    valt för att säkra att huset fullvärderas inför
    brand och skydd vid oväntade vattenskador -
    det är en djungel vid jämförelser på vad man
    skyddas för åldersavdrag mm vid kolla med
    alla bolag och vid koll på trustpilot osv så
    uppger kunderna att de aldrig får nån ersättning
    när skadorna skett..

• Svar på tråden Villaförsäkringar - vilket bolag ska man välja, de ersätter inget ändå
  • Anotherone

Jag personligen skulle inte välja försäkringsbolag utifrån anekdoter. De flesta skickar dessutom bara omdömen då de är negativa, inte när de får den ersättning de har rätt till. Av förklarliga skäl.
    Vi har Trygg Hansa och aldrig haft problem. Exempelvis så spelade sonen boll och krossade ett fönster, gick på drulle + hemförsäkring. Fick ny ruta efter några veckor (fullt upp på glasmästeriet så inte försäkringsbolagets fel).
    Sen har vi haft utökat reseskydd så där har hemförsäkringen också gjort sitt jobb, den är ju grunden.
    Min absoluta favoritsajt för jämförelse av försäkringar är Konsumenternas; www.konsumenternas.se

• felix le chat
    Anotherone skrev 2021-12-29 10:56:15 följande:

Jag personligen skulle inte välja försäkringsbolag utifrån anekdoter. De flesta skickar dessutom bara omdömen då de är negativa, inte när de får den ersättning de har rätt till. Av förklarliga skäl.
    Vi har Trygg Hansa och aldrig haft problem. Exempelvis så spelade sonen boll och krossade ett fönster, gick på drulle + hemförsäkring. Fick ny ruta efter några veckor (fullt upp på glasmästeriet så inte försäkringsbolagets fel).
    Sen har vi haft utökat reseskydd så där har hemförsäkringen också gjort sitt jobb, den är ju grunden.
    Min absoluta favoritsajt för jämförelse av försäkringar är Konsumenternas; www.konsumenternas.se

Jag har ett försäkringsbolag som börjar på Läns
    Dom är billigast och man får aldrig några pengar.
    Har jag haft en glas skada så skulle dom räkna så här
    4000 kr för nytt glas som var över 10 år gammalt så åldersavdrag 90 %
    3600 kr så dom ersätter 400 kr för rutan var så gammal + Självrisk 1500 kr
    Inbetalningskort på 1100 kr för att jag stört dom.

• Nejlika08
    felix le chat skrev 2021-12-29 13:18:02 följande:

Det låter inte bra! Jag har precis skaffat villaförsäkring via dom?varför byter du inte? Jag tog dom för att dom var billigast.
  • emma enhörning
    felix le chat skrev 2021-12-29 13:18:02 följande:

Oj! Mitt försäkringsbolag börjar på samma bokstäver... När vi var bortresta en gång glömde blomstervattnaren frysen öppen så allt mat förstördes. Jag skickade in en handskriven lista på vad jag hade där i och fick 3600 in på kontot dagen efter. Vid en större skada på mitt hem, kunde inte bo kvar hemma, betalade de mig 10 000 i månaden medan de renoverade mitt hus. Visst en del åldersavdrag (inte konstigt på ett hus som är över 40 år) men det löste jag genom att göra viss del av jobbet själv. Det har också varit enkelt och smidigt att ta trasiga telefoner via dem. De är lätta och smidiga att få tag i, svarar oftast på mail inom några timmar (vill gärna ha allt skriftligt). Nä, jag har bara positivt att säga om Länsförsäkringar och rekommenderar dem verkligen!
  • felix le chat
    Nejlika08 skrev 2021-12-29 13:24:27 följande:
    Det låter inte bra! Jag har precis skaffat villaförsäkring via dom?varför byter du inte? Jag tog dom för att dom var billigast.
    Jag har villa, två bilar, fritidshus, båt hos dom.
    Stor skillnad i pris per år mot tex Folksam , Trygg m.m.
  • felix le chat
    emma enhörning skrev 2021-12-29 13:28:01 följande:
    Oj! Mitt försäkringsbolag börjar på samma bokstäver... När vi var bortresta en gång glömde blomstervattnaren frysen öppen så allt mat förstördes. Jag skickade in en handskriven lista på vad jag hade där i och fick 3600 in på kontot dagen efter. Vid en större skada på mitt hem, kunde inte bo kvar hemma, betalade de mig 10 000 i månaden medan de renoverade mitt hus. Visst en del åldersavdrag (inte konstigt på ett hus som är över 40 år) men det löste jag genom att göra viss del av jobbet själv. Det har också varit enkelt och smidigt att ta trasiga telefoner via dem. De är lätta och smidiga att få tag i, svarar oftast på mail inom några timmar (vill gärna ha allt skriftligt). Nä, jag har bara positivt att säga om Länsförsäkringar och rekommenderar dem verkligen!
    Kan ge ett exempel på hur kassa dom är. Reseförsäkringen i hemförsäkringen.

Kom hem från resa och min resväska dök inte upp, efter 3 veckor kontaktade jag
    LF och begärde ersättning. Nej Nej.  Inte deras sak. 
    Reklamera till flygbolaget, sa dom.   förlorat bagage ingår inte trots att det står så i försäkringsbrevet.  Dom har inte ens egna skadereglerare utan hyr in folk från
    sos international.

• emma enhörning
    felix le chat skrev 2021-12-29 13:34:12 följande:

Reklamera till flygbolaget, sa dom.   förlorat bagage ingår inte trots att det står så i försäkringsbrevet.  Dom har inte ens egna skadereglerare utan hyr in folk från

sos international.

Konstigt! Just det där hände ju faktiskt mig också... Fick ersättning både för innehåll och väska!
  • Nejlika08
    felix le chat skrev 2021-12-29 13:29:06 följande:

Jag har villa, två bilar, fritidshus, båt hos dom.

Stor skillnad i pris per år mot tex Folksam , Trygg m.m.

Jo, det är ju det, dom andra två villaförsäkringarna jag jämförde med kostade 350 kr mer i månaden.
  • fjanten

Vi hade folksam och hade inga problem. Fick t.ex. en vattenskada, och då skickade de ut firma att riva bort det skadade materialet och avfukta, och återställde sedan. Enda åldersavdraget var på en vitvara, där fick vi stå för 40 % av kostnaden för inköp av en ny. Då vi hade den dyraste nivån av villaförsäkringen blev det heller inte att betala självrisk.

Vi har alltid haft folksam, och aldrig upplevt problem med att få ut ersättning, varken på hem, villa, bilar, eller familjemedlemmar (sjukhusvistelse, ärr m.m.).

Det du behöver ha i åtanke är att folk oftast recenserar när de haft en dålig upplevelse, så det är ganska vanligt att läsa en del negativt även om företag som oftast är bra. Du måste också läsa igenom vad försäkringen täcker, och jämföra det med villan. Exempelvis kommer ett läckande tak inte täckas, så hur är statusen på taket? Hur lång tid finns kvar på garantin? Eller är taket helt utdaterat - då är det bara att ta höjd för att behöva byta det och stå för hela den kostnanden själv. Kolla badrummen - är de väldigt gamla? Vilken standard är de byggda enligt? Om något händer, är badrummen så gamla att försäkringen täcker något, eller behöver jag ta höjd för en helrenovering där och bära hela den kostnaden själv? O.s.v.

• felix le chat
    Nejlika08 skrev 2021-12-29 13:40:31 följande:
    Jo, det är ju det, dom andra två villaförsäkringarna jag jämförde med kostade 350 kr mer i månaden.
    Så är det även för mej, totalt skulle mina premier gå upp över 7000 kr
    per år. Så jag har billigaste och hoppas på noll skador.
  • Anotherone
    felix le chat skrev 2021-12-29 14:11:37 följande:
    Så är det även för mej, totalt skulle mina premier gå upp över 7000 kr
    per år. Så jag har billigaste och hoppas på noll skador.
    Resonerar man så, så kanske man inte får bästa täckningen heller om olyckan är framme. Jag är inte för att betala mer än man måste om man inte måste. Och såklart är det bättre ATT ha en försäkring än att inte ha någon alls. 
    Men villkoren kanske är mer omfattande hos andra bolag och då blir kostnaden därefter. 
    Vi har allt hos Trygg Hansa, omvärderar ibland och just nu har vi bl.a. bilen hos annat bolag pga löjligt hög premie hos TH. Men sen går det något år och plötsligt när man ringer så kan de matcha och då är man tillbaka hos dem och får nån liten slant i rabatt på övriga försäkringar.
  • Ruter

Vi har 3kronor(via swedbank) deras plus försäkring på hus och bilar har alltid fungerat kanon. Aldrig varit några problem. Hade inbrott i huset(som tur eftersom huset är larmat blev bara ett fönster skadat). De ersätta hela kostnaden för fönstret samt golvet innanför som också blev skadat, behövde inte betala någon självrisk heller då vi var bortresta så täckte försäkringen det också.

När vi upptäckte vattenskada runt fönster i ett badrum från 80-talet stod de för hela kostnaden för fönsterbytet minus självrisken på 1500kr.

När bilen blev skadad/skadegörelse på parkering av förbipasserande ej av fordon. Betalade de även där hela kostnaden, behövde inte där heller betala någon självrisk. Avstod hyrbilen de rekommenderade oss då vi hade en extra bil vi kunde använda de 2 veckorna bilen var på verkstaden. Då vi avstår hyrbilen, fick vi istället 5tusen insatta på kontot.

När vi på resa blev rånad på en kameraväska fick vi igen alla pengar för all kamerautrustning och allt annat vi hade i väskan, både de vi kunde visa kvitto på och det vi inte kunde vissa kvitto på. Ända vi inte fick tillbaka var de 5 tusen i kontanter som befann sig i den väskan. Men de jämnade ut sig då de värderade kameran högre än vad det kostar ny då vi inte hade kvitto då vi fått den i present och var svår att få tag i samma igen.

Det är alla gångerna vi behövt utnyttja försäkringen och alltid fått det vi begärt i ersättning utan minsta krångel.

• Lilith81
    felix le chat skrev 2021-12-29 13:34:12 följande:

sos international.

Ersättning för försenat bagage gäller utresa, inte hemresa. Har inte hört om något försäkringsbolag där försäkringen gäller hemresa.

Det ska stå i avtalet.
  • Elin pelin
    Ruter skrev 2021-12-29 20:41:37 följande:

Vi har 3kronor(via swedbank) deras plus försäkring på hus och bilar har alltid fungerat kanon. Aldrig varit några problem. Hade inbrott i huset(som tur eftersom huset är larmat blev bara ett fönster skadat). De ersätta hela kostnaden för fönstret samt golvet innanför som också blev skadat, behövde inte betala någon självrisk heller då vi var bortresta så täckte försäkringen det också.

När vi upptäckte vattenskada runt fönster i ett badrum från 80-talet stod de för hela kostnaden för fönsterbytet minus självrisken på 1500kr.

När bilen blev skadad/skadegörelse på parkering av förbipasserande ej av fordon. Betalade de även där hela kostnaden, behövde inte där heller betala någon självrisk. Avstod hyrbilen de rekommenderade oss då vi hade en extra bil vi kunde använda de 2 veckorna bilen var på verkstaden. Då vi avstår hyrbilen, fick vi istället 5tusen insatta på kontot.

När vi på resa blev rånad på en kameraväska fick vi igen alla pengar för all kamerautrustning och allt annat vi hade i väskan, både de vi kunde visa kvitto på och det vi inte kunde vissa kvitto på. Ända vi inte fick tillbaka var de 5 tusen i kontanter som befann sig i den väskan. Men de jämnade ut sig då de värderade kameran högre än vad det kostar ny då vi inte hade kvitto då vi fått den i present och var svår att få tag i samma igen.

Det är alla gångerna vi behövt utnyttja försäkringen och alltid fått det vi begärt i ersättning utan minsta krångel.

Vi har också dem. Vi har bara utnyttjat hemförsäkringen en gång när spishällen gick sönder. Vi fick själva ta reda på pris för ny kontra att laga och fick pengar för ny (minus självrisk) insatta på kontot för de tyckte att det var för liten skillnad i pris mot att laga... Visst, kanske dyrare än andra men det är så marginellt och jag är så pass nöjd att jag tycker att det är värt det för att slippa tjafsa!
  • felix le chat
    Lilith81 skrev 2021-12-29 20:54:29 följande:
    Ersättning för försenat bagage gäller utresa, inte hemresa. Har inte hört om något försäkringsbolag där försäkringen gäller hemresa.

Det ska stå i avtalet.
    förlorat bagage, det kom aldrig fram. inte försening.
  • Lilith81
    felix le chat skrev 2021-12-30 12:36:59 följande:

förlorat bagage, det kom aldrig fram. inte försening.

Brukar inte ingå i försäkringen. Är du säker på att det står att det ingår?

Flygbolaget eller researrangören har ansvaret för incheckat bagage och bör ersätta.
  • felix le chat
    Lilith81 skrev 2021-12-30 13:02:50 följande:
    Brukar inte ingå i försäkringen. Är du säker på att det står att det ingår?

Flygbolaget eller researrangören har ansvaret för incheckat bagage och bör ersätta.
    Utökat reseskydd, ersätter upp till 100.000 kr

Jag hade reklamerat till flygbolaget som inte svarar eller ersätter.

Svar på tråden Villaförsäkringar - vilket bolag ska man välja, de ersätter inget ändå