Anonvm skrev 2021-12-31 13:59:37 följande:
Jag har ingen negativ upplevelse av systemet, de socialsekreterare som hanterat mina ärenden har ju mycket riktigt sagt till mina barns andra förälder att följa domen såvida h*n inte anser att h*n behöver bryta mot domen för att skydda barnen. De påminner då också att om detta sen visar sig vara felaktigt så kommer det ligga h*n i fatet vid ev ytterligare vändor i tingsrätten.
Detta får då den som inte har riktigt genuin oro att tänka till både 5 o 6 gånger innan h*n trotsar domstolsbeslutet...
Nu har ju jag tack vare att jag fått haft mina barn hos mig mycket positiva vittnesmål ifrån oberoende referenspersoner som har en professionell relation med mig och barnen, främst BVC och förskolan.
Dessa uppgifter väger såklart blytungt i sammanhanget, de hade jag inte haft tillgång till om jag skulle utestängts från barnens liv för att "ta det säkra före det osäkra" genom att enligt din modell tillåta den anklagande parten att godtyckligt trotsa domen så fort det kommer in anklagelser.
Nu när jag gått igenom 6 utredningar de senaste 2 åren och ett 20-tal anmälningar inte ens bedömts behöva utredas så är jag och mina barn välkända av stora delar av "barn o ungdom" på lokala socialkontoret... Deras andra förälder har vid detta lag förlorat nästintill all sin trovärdighet o jag har fått muntligt till mig att jag med största sannolikhet kommer få rekommenderat enklid vådnad och barnens stadigvarande boende i nästa ev vårdnadsutredning om jag skulle starta ny process i tingsrätten.
Med din metod har jag vid detta lag helt förlorat kontakten med mina barn o de hade bott heltid hos sin andra förälder.....
Det handlar inte om att utestänga en fungerande förälder från barnets liv. Utan om att myndigheter under en begränsad tid tar över ansvaret för barnets skydd istället för att överlämna ansvaret till den andra förälders som egentligen är bunden av en dom. OM myndigheterna anser att det är nödvändigt. Under en begränsad tid då man utreder om det finns fog att ändra umgänget. Under den tiden går det att säkerställa på andra sätt att kontakten och relationen bibehålls om det är lämpligt.
Jag måste säga att jag inte alls förstår hur du kan anse att detta är godtyckligt.
De allra allra flesta föräldrar VILL att deras barn ska ha en fungerande relation och umgänge/boende med den andra föräldern även om man separerat. Att vara helt ensam som förälder är ingen dans på rosor och inget föräldrar brukar eftersträva. Föräldrar har också en tendens att älska sina barn och vilja deras barns bästa. Och då ingår det att ha en bra relation med båda sina föräldrar.
Det FINNS dessa människor som du talar om. Som använder barnen som vapen, som okynnesanmäler och helt förlorat barnperspektivet. Men min erfarenhet är att dessa till slut, även om de initialt lyckas få igång myndigheter och skapat oro omkring barnen, faktiskt till slut drar det kortaste strået och förlorar både vårdnad och boende, även om vägen dit naturligtvis är oerhört påfrestande inte minst för barnen.
Du kan helt enkelt inte använda din egen enskilda situation för att dra slutsatser om hur systemet ser ut rent generellt.