• Anonym (TS)

Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?

Fått sån ångest efter att ha hamnat in på amningsgrupper där folk inte vill ge ersättning så lätt. Har själv haft en riktigt strulig amning där vikten inte gick åt rätt håll .

Som oroad förstagångsmamma har jag då kört en hel del med ersättning parallellt med amningen för att vara säker att min bebis är mätt. Men det känns som att många pratar ned ersättning så otroligt som föda för bebisar, så jag känner det som att jag ger min bebis dålig mat nu. Jag ammar verkligen allt jag kan, många timmar varje dag, och pumpar mellan varven för att min bebis ska få så mkt bröstmjölk jag kan ge. Tänker att allt är bättre än inget. Men eftersom vi inte fått till det så bra än med halvdant tag mellan varven, bebis som tappar taget, somnar lätt och jag som inte är en stjärna på amning än, så stödmatar jag med ersättning med. Bebis är drygt 2 månader.

Min bebis växer jättefint i både vikt och längd, över medel, är med, är bra på att följa med blicken, ler svarsleenden och ljudar. Är stark i nacken för sin ålder. Men när jag läser all skepsis mot ersättning känner jag mig ändå som jag borde göra mer för amningen. Vet dock snart inte vad, jag sliter som ett djur för den och den går bättre men det är långsamt.

Positiva erfarenheter av delamning önskas - nu som delammat och fått glada och hälsosamma barn får gärna dela era historier...

• Svar på tråden Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?
  • Anonym (Duger)

Om ersättning vore dåligt skulle miljoner barn blivit sjuka pga av den och det hade inte fått säljas. Och så är det ju inte. 1 dl. bröstmjölk per dag räcker tex för antikroppsskyddet. Så allt du ger din lille är absolut värdefullt och du gör så gott du kan och det duger. 

Har du varit på amningsmottagning eller pratat med hjälpmamma via Amningshjälpen? Jag vet inte vilka amningsgrupper du syftar på, men just Amningshjälpens egen grupp på Facebook är jättebra och de ser inte ner på ersättning. Där finns alla varianter av mammor. De som helammat till 8 månader eller delammat från första början. Alla är välkomna. 

• Anonym (Anna)

Nej, nej! Du är en toppenmamma =) Du ger bebisen så mycket bröstmjölk du kan och bebisen blir mätt och belåten med ersättning. Allt är så bra det kan vara. Bry dig inte i oväsentliga detaljer, utan njut av att allt går så bra som det gör. Jag tror att du bryr dig om oväsentliga detaljer just nu för att du är så mån om att vara en perfekt förälder till ditt barn. Men du kommer alltid att kunna vara din egen värsta kritiker... fall inte i den fällan. Allt är bra med både dig och din bebis och du gör det som är bäst för ditt barn. Ditt barn får både bröstmjölk och ersättning och får perfekt näring och alla antikroppar och all närhet det behöver. Allt är bra! Snälla, njut istället. Tillåt dig själv till att gratulera dig. Jag känner så väl igen mig, man tror inte att man förtjänar den lyckan, men det gör du. 

• Anonym (A)

Nej, det är du inte.

• Anonym (TS)
    Anonym (Duger) skrev 2021-12-30 22:18:54 följande:

Om ersättning vore dåligt skulle miljoner barn blivit sjuka pga av den och det hade inte fått säljas. Och så är det ju inte. 1 dl. bröstmjölk per dag räcker tex för antikroppsskyddet. Så allt du ger din lille är absolut värdefullt och du gör så gott du kan och det duger. 

Har du varit på amningsmottagning eller pratat med hjälpmamma via Amningshjälpen? Jag vet inte vilka amningsgrupper du syftar på, men just Amningshjälpens egen grupp på Facebook är jättebra och de ser inte ner på ersättning. Där finns alla varianter av mammor. De som helammat till 8 månader eller delammat från första början. Alla är välkomna. 

Jo, jag hade hört det där med 1 dl med och det försöker jag hålla vid. Bebis får mer än så, så jag försöker tänka att jag iaf ger det.

Har varit stamkund på amningsmottagningen och de tycker nu att amningen ser fin ut. Det går också alltid bättre när jag är där i lugn och ro. Bebis tar bröstet (om än med amningsnapp) och ammar och sväljer i sig mat. Men hemma har jag svårare att få till det, inte så bra soffa för amning och det trasslar mer. Är inte lika lugn heller. Så vissa amningar går bättre än andra. Man sitter ju inte så länge på en amningsmottagning heller - iaf inte den här - så de får ju inte en hel bild av hur det ser ut.

Jag vill verkligen amma så mycket jag kan, men också att mitt barn ska bli mätt på riktigt så då ger jag ersättning som stöd. Har hört saker som stt barn som får ersättning får lägre intelligens och sämre immunförsvar och mer allergi...
  • Anonym (Sammahär)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-30 22:07:13 följande:
    Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?
    Fått sån ångest efter att ha hamnat in på amningsgrupper där folk inte vill ge ersättning så lätt. Har själv haft en riktigt strulig amning där vikten inte gick åt rätt håll .

Som oroad förstagångsmamma har jag då kört en hel del med ersättning parallellt med amningen för att vara säker att min bebis är mätt. Men det känns som att många pratar ned ersättning så otroligt som föda för bebisar, så jag känner det som att jag ger min bebis dålig mat nu. Jag ammar verkligen allt jag kan, många timmar varje dag, och pumpar mellan varven för att min bebis ska få så mkt bröstmjölk jag kan ge. Tänker att allt är bättre än inget. Men eftersom vi inte fått till det så bra än med halvdant tag mellan varven, bebis som tappar taget, somnar lätt och jag som inte är en stjärna på amning än, så stödmatar jag med ersättning med. Bebis är drygt 2 månader.

Min bebis växer jättefint i både vikt och längd, över medel, är med, är bra på att följa med blicken, ler svarsleenden och ljudar. Är stark i nacken för sin ålder. Men när jag läser all skepsis mot ersättning känner jag mig ändå som jag borde göra mer för amningen. Vet dock snart inte vad, jag sliter som ett djur för den och den går bättre men det är långsamt.

Positiva erfarenheter av delamning önskas - nu som delammat och fått glada och hälsosamma barn får gärna dela era historier...
    Hej ts. Varit i samma situation som dig med båda mina barn. Slet som ett djur med första barnet och amningen. Ammade i princip dygnet runt men det räckte ändå inte till för att mätta barnet. Han sov endast 1,5 tim i taget och vaknade därefter hungrig. När han var ca 2 månader så bröt jag nästan ihop en natt då han inte blev mätt efter 1,5 timmars amningsförsök. Då åkte min man mitt i natten och köpte ersättning och nappflaska. Efter att ha fått tillägget så sov han för första gången 6 timmar på raken. Så sakta därefter gick han helt över till endast vilja ha flaskan.

Med 2 an så gick det precis likadant. Jag hade aldrig så det räckte till någon av dem.

Och idag så har jag två vuxna unga friska män som knappt varit sjuka alls under uppväxten trots att de fått flaska största delen. Så mitt råd är att släppa trycket du känner ang amningen och ge både ock så länge du och bebis känner för det. Jag lovar dig att din bebis inte kommer att ta skada av det precis som mina inte gjort.

Och många fler än mina.

Är det något jag ångrar nu är att jag lät amningen bli så traumatisk och till slut så ångestladdad så själva njutningen av närheten med bebis nästan uteblev.
  • Anonym (knowitall)

Några tips:

- drick lättöl
    - drick mycket vätska varje dag i övrigt
    - gör eget amningste på luzern och kummin (ta vilket svart te som helst och däng i 1 tsk av vardera ört) eller köp färdigt amningste och drick varje morgon.

Ge det en vecka.

• lövet2

Självklart är du ingen dålig mamma för att amningen strular! En del saker kan man inte bara fixa genom att knäppa med fingrarna, oavsett hur bra mamma man är. Om din baby hostar behöver den hostmedicin, eller hur? Då är du en bra mamma som ser till att babyn får vad den behöver, trots att du kanske helst inte velat ge den medicin. Du hade hellre velat att babyn bara var frisk och inte hostade alls. Ser du vad jag menar? Om din baby behöver tillägg till amningen, så är det ju bra att du ger den det ...

• Anonym (Didde)

Du gör mer än nog. Försök njuta av ditt barn istället för att stressa omkring. Jag gjorde som du och bröt ihop fullständigt efter två månader. Efter det slutade jag ägna all tid åt amning och ammade istället för att det var en mysig stund att vara nära. Och sen ersättning för att bli mätt. Min partner tog över nätterna och gav ersättning så att jag fick sova.

• MtS19
    Anonym (TS) skrev 2021-12-30 22:36:30 följande:

Jo, jag hade hört det där med 1 dl med och det försöker jag hålla vid. Bebis får mer än så, så jag försöker tänka att jag iaf ger det.

Har varit stamkund på amningsmottagningen och de tycker nu att amningen ser fin ut. Det går också alltid bättre när jag är där i lugn och ro. Bebis tar bröstet (om än med amningsnapp) och ammar och sväljer i sig mat. Men hemma har jag svårare att få till det, inte så bra soffa för amning och det trasslar mer. Är inte lika lugn heller. Så vissa amningar går bättre än andra. Man sitter ju inte så länge på en amningsmottagning heller - iaf inte den här - så de får ju inte en hel bild av hur det ser ut.

Jag vill verkligen amma så mycket jag kan, men också att mitt barn ska bli mätt på riktigt så då ger jag ersättning som stöd. Har hört saker som stt barn som får ersättning får lägre intelligens och sämre immunförsvar och mer allergi...

Min 2 åring fungerade inte ammningen över huvudtaget, stödmatade med ersättning från typ början, från 2 månader va de bara ersättning, fick aldrig till de bra, hon släppte hela tiden, jag mådde bara dåligt av ammningen så gick som sagt över till ersättning, hon är helt med i matchen, följer allt bra som en 2 åring ska kunna, hon är inte sjukare än vad som är normalt för barn, haft 2 förkylningar denna höst/vinter och hon har inga som helst allergier. Min minsta är 7 månader, där fungerade ammningen rätt så bra men fick ända ge stöd med ersättning, vilket vi fick göra sen hon va nästan ny för hon fick gulsot och inte i sig tillräckligt, hela tiden jag ammade henne så fick hon ersättning när hon inte nöjde sig med bröstet, ser absolut inga problem i att ge ersättning, huvudsaken är att bebisen är mätt och nöjd.
Svar på tråden Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?