• NorthK

5-åring sover inte efter separation

Hoppas någon har råd att ge.

Jag har sedan en månad tillbaka separerat från barnens pappa och vår älskade femåring har problem med sömnen.

Hon har blivit väldigt mörkrädd (var det redan innan men det har blivit mycket värre).

Hon somnar inte förrän runt 22.30 vilket är alldeles för sent och det märks på henne att hon är trött dagen efter, men det blir ändå samma varje natt.

Hon sover i dubbelsäng med mig nu. Har alltid sovit själv i eget rum utan problem men jag tänkte att det var bra för henne med mig nära och nu vill hon absolut inte sova i eget rum igen.

Lämnar jag henne själv i rummet efter nattning kommer hon upp var 10 min och klagar över att hon inte kan sova, att hon inte vill vara själv, att hon är törstig/kissnödig/behöver snyta sig osv.

Ligger jag med henne i sängen somnar hon inte ändå utan ligger och vrider sig, stönar och stånkar och kan inte slappna av.

Det gör ont att se henne så trött. Vi har försökt prata med henne om detta på dagarna och frågat vad hon behöver/hur hon vill ha det på kvällarna, men hon säger bara att hon helt enkelt inte kan sova. I övrigt känns hon rätt obekymrad kring separationen.

• Svar på tråden 5-åring sover inte efter separation
  • NorthK
    Anonym (Sara) skrev 2021-12-30 22:40:08 följande:

Prövat avkopplande musik eller att läsa en bok för henne vid sängdags?

Vi har inte ändrat något i kvällsrutinen, däremot är det ju ett nytt boende att vänja sig vid då jag flyttat. Men hon har varit lika överallt nu sen vi separerade, hos släktingar som hon normalt sett är trygg med osv.

Bok läser vi alltid. Skulle jag sätta på en ljudsaga tror jag aldrig hon hade somnat haha?
Svar på tråden 5-åring sover inte efter separation