• Spnks

    Upptäckt vid nyköpt villa

    Hej!

    För en månad sedan flyttade vi in i vår nya bostad. Ett äldre hus från början på 1900-talet. Redan vid första visningen såg vi att det fanns en del att göra, inga större saker då huset är i fint skick trots sin ålder, så vi var redan inställda på lite mindre renoveringar när vi beslutade oss för att vara med i budgivningen.

    Iallafall - vi vann budgivningen och huset är nu vårt. I ett av rummen låg det en heltäckningsmatta som vi rev ut idag. Under låg det någon form av ljust klickgolv. Det som gör mig sur är att golvet är fullt av målarfärg. Och jag menar verkligen hela golvet. Det är blandat mellan stora färgklickar till att det är utsmetat över hela golvet. Jag vet att det är ägarna innan som har orsakat röran för färgen är densamma som på väggarna och de berättade vid försäljningen att det var deras son som hade valt den färgen.

    Kan man göra något åt det här eller är det bara att bita i det sura äpplet? Det är svårt att undersöka hur det ser ut UNDER en heltäckningsmatta när man är på visning i ett möblerat hus. Jag kunde skrapa bort lite färg med nageln men det kommer bli ett jävla jobb att få bort allt så det känns nästan enklare att byta golv. Det kan kännas lite fånigt att bråka om en sådan sak men det är bara toppen av isberget på hela den här flytthistorian så kände bara att jag blev så matt av att de inte meddelade att golvet under mattan var smått totaltförstört när vi köpte huset.

    Så - är det värt att ta upp det här med mäklaren eller är det bara att sura en stund och sen gå vidare med livet?

  • Svar på tråden Upptäckt vid nyköpt villa
  • Spnks
    Anonym (T) skrev 2022-01-01 15:10:43 följande:

    De anser ju sig ha bytt det dåliga golvet. Man kan inte ställa krav på utbytta delar av ett hus. Som någon ovan skrev så kan det också finnas skadade tapeter under de nya.


    Jaja, jag ger mig. Tapeter är i min värld annorlunda. Det limmar man ju fast på väggen. Mattan var mer eller mindre inkastad i rummet. Jag utgår nog bara ifrån att jag själv hade meddelat om golvets skick.

    Men då lever jag vidare med mitt liv och tar ett glas vin för att försöka bota min kroniska grinighet :)
  • BuoBä
    Spnks skrev 2022-01-01 15:16:57 följande:

    Betyder heltäckningsmatta något annat där jag bor? Räknas det som ett golv? För mig är det bara en stor matta. Den var i hyfsat nyskick men riktigt rötet utskuren så jag gissar på att det var en nödlösning inför försäljningen :)


    Även om de inte orkat limma och sätta lister räknas en heltäckande matta som golv. Var det jätteviktigt för er hur golvet såg ut under så skulle ni ha lyft på mattan vid visning.
  • Anonym (T)
    Spnks skrev 2022-01-01 15:26:00 följande:

    Jaja, jag ger mig. Tapeter är i min värld annorlunda. Det limmar man ju fast på väggen. Mattan var mer eller mindre inkastad i rummet. Jag utgår nog bara ifrån att jag själv hade meddelat om golvets skick.

    Men då lever jag vidare med mitt liv och tar ett glas vin för att försöka bota min kroniska grinighet :)


    Heltäckningsmatta är som sagt avsedd att limmas.

    Vin-lösningen låter mycket klokare. Ni hade ju ändå ser framemot renovering. Välj ett golv som ni själva vill ha och släng in det istället. Du kommer att bli förvånad över hur fort och lätt det går. Och det blir ert.
  • Spnks
    Anonym (T) skrev 2022-01-01 15:21:15 följande:

    Heltäckningsmatta limmas och är en golvbeläggning.

    En vanlig matta följer inte med när man köper hus. Om så vore fallet, för man ju titta under den vanliga mattan och kan inte senare åberopa fel på golvet under den.


    Den här var inte limmad. Jag kan tycka att det är charmigt med heltäckningsmattor men den här var dåligt utskuren och mer eller mindre inkastad, därav beslutade vi oss för att ta bort den. Förstår ju nu att det var deras sätt att dölja golvet under. Hade arbetet varit bra utfört från början så hade jag inte ens bemödat mig att gnälla. Nu blev jag mest bara trött när man insåg att det var ett halvhjärtat försök till att dölja ett förstört golv inför försäljning.
  • fjanten
    Spnks skrev 2022-01-01 15:36:06 följande:

    Den här var inte limmad. Jag kan tycka att det är charmigt med heltäckningsmattor men den här var dåligt utskuren och mer eller mindre inkastad, därav beslutade vi oss för att ta bort den. Förstår ju nu att det var deras sätt att dölja golvet under. Hade arbetet varit bra utfört från början så hade jag inte ens bemödat mig att gnälla. Nu blev jag mest bara trött när man insåg att det var ett halvhjärtat försök till att dölja ett förstört golv inför försäljning.


    Med andra ord gnäller du över vad som var under en matta. Varför lyfte du inte på mattan? Säljare har ingen generell upplysningsplikt, köpare har en extremt långtgående undersökningsplikt. Plättlätt.
  • AndreaBD
    Spnks skrev 2022-01-01 15:36:06 följande:
    Den här var inte limmad. Jag kan tycka att det är charmigt med heltäckningsmattor men den här var dåligt utskuren och mer eller mindre inkastad, därav beslutade vi oss för att ta bort den. Förstår ju nu att det var deras sätt att dölja golvet under. Hade arbetet varit bra utfört från början så hade jag inte ens bemödat mig att gnälla. Nu blev jag mest bara trött när man insåg att det var ett halvhjärtat försök till att dölja ett förstört golv inför försäljning.
    De har visat er huset i ett det skicket som det är. Om ni sedan tar bort ett lager, så kan ni inte klaga på vad som finns under. Det vet man aldrig - inte heller på väggarna. Där kan det finnas flera lagar med tapet och det är inget fel med det. 

    Det vore en annan sak om de hade något under där som skulle skada husets substans. Men här har man bara lagt på. Det får man göra. Ofta lämnar man ju kvar golvet under, för att det blir fint och jämnt då. Och det kan man ju göra. 
  • ElaineBenes

    Men om huset är från början av 1900 talet är ju knappast klickgolvet original.

    Kolla om det inte finns ett trägolv under det som ni kan slipa och få fint

  • Friger
    Spnks skrev 2022-01-01 15:26:00 följande:

    Jaja, jag ger mig. Tapeter är i min värld annorlunda. Det limmar man ju fast på väggen. Mattan var mer eller mindre inkastad i rummet. Jag utgår nog bara ifrån att jag själv hade meddelat om golvets skick.

    Men då lever jag vidare med mitt liv och tar ett glas vin för att försöka bota min kroniska grinighet :)


    Är huset från början av 1900 så blir det mer än ett glas vin med tiden. Har sin charm, men du får inte ha nerverna utanpå kroppen.

    Mitt största bostadshus från 1920. Älskar det.
  • Yrla2

    Vad hade du tänkt om förra ägaren rivit ut klick-golvet och stänkt målarfärgen på undergolvet (golvspån eller furugolv) istället?

    Klick-golv lägger man på nolltid och kostar inte mycket, det har inte heller något bygghistoriskt värde så det är bara att byta ut om du verkligen vill ha något sådant i ett hus från tidigt 1900-tal. Jag hade nog intresserat mig mer för vad som finns under klick-golvet. Har du tur ligger där ett golv av massivt trä, furu eller gran, som du kan kan slipa och såpskura.

  • Anonym (Vivvi)
    ElaineBenes skrev 2022-01-01 16:26:34 följande:

    Men om huset är från början av 1900 talet är ju knappast klickgolvet original.

    Kolla om det inte finns ett trägolv under det som ni kan slipa och få fint


    Bra idé!

    TS, hur kunde du tro att det skulle ligga ett golv i bra skick under heltäckningsmattan? Man lägger ju generellt nytt golv när det gamla är utslitet/skadat.
  • Spnks
    ElaineBenes skrev 2022-01-01 16:26:34 följande:

    Men om huset är från början av 1900 talet är ju knappast klickgolvet original.

    Kolla om det inte finns ett trägolv under det som ni kan slipa och få fint


    Men vilken stjärna du är. Varför har jag inte ens tänkt på det? Tack!
  • Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2022-01-01 15:21:15 följande:
    Heltäckningsmatta limmas och är en golvbeläggning.

    En vanlig matta följer inte med när man köper hus. Om så vore fallet, för man ju titta under den vanliga mattan och kan inte senare åberopa fel på golvet under den.
    Dubbelhäftande matt-tejp är väl det vanligaste idag, inte lim.
  • snedtak

    Grattis till livet som husägare! Du kommer sannolikt råka ut för betydligt otrevligare och mer oväntade överraskningar än så, så mitt tips är att se det som en övning i hur det är att ha hus.

  • nernu
    Spnks skrev 2022-01-01 15:36:06 följande:

    Den här var inte limmad. Jag kan tycka att det är charmigt med heltäckningsmattor men den här var dåligt utskuren och mer eller mindre inkastad, därav beslutade vi oss för att ta bort den. Förstår ju nu att det var deras sätt att dölja golvet under. Hade arbetet varit bra utfört från början så hade jag inte ens bemödat mig att gnälla. Nu blev jag mest bara trött när man insåg att det var ett halvhjärtat försök till att dölja ett förstört golv inför försäljning.


    Nu är ju inte golvet förstört utan fult. Och nej man kan inte få doldafelersättning för att man tycker att något är fult.
  • Anonym

    Om ni inte hittar något värre än målarfärg på fel ställe på ett så gammalt hus så har ni verkligen tur.

  • Robert 558

    Genom åren när jag gjort om något rum där målning väggar och golvbyte varit aktuellt, har jag skippat att täcka gamla golvet vid målning. så enligt mig inget konstigt. Hoppas du hittar ett fint golv under det färgstänkta, det lät som en bra idé :)

Svar på tråden Upptäckt vid nyköpt villa