• Anonym (Psykopat?)

Har narcissism och antisocial personlighetsstörning

För sådär 7 år sedan fick diagnoserna narcissism och antisocial personlighetsstörning.

Känner väl att det är väldigt stigmatiserande. I vardagligt tal när man har kombinationen kallas man för psykopat.

Men jag har aldrig skadat djur eller något. Skulle inte säga att jag är allmänt farlig heller.

Däremot kan jag när jag anser mig behöva bli helt kall och rationell. Men det är inte så att jag är ett monster som skadar andra människor.

Jag har ett sånt där parasit beteende man talar om. Är kvinna och har väl aldrig tvättat exempelvis i hela mitt liv. Har inget behov av att börja med det heller. Jag lever på män och anser inte att det är något problem. Jag håller mig snygg och attraktiv och i utbyte får jag en man som vill försörja mig. Jag ger dom det som dom önskar, MEN det är grisar till män. Det gör att jag inte behöver ta hänsyn till dessa herrar.

Jag anser att det är okej att bete mig på ett visst sätt om personen själv förtjänar det. Om en annan person älskar att utnyttja andra människor så kan jag behandla dom rått tillbaka. Men skulle aldrig behandla ett djur illa eller ett barn. Det är inte ens så att jag skulle vara elak mot serveringspersonal eller personalen på Ica.

Jag har gjort om utredningen för två år sedan. Diagnoserna kvarstår.

Men min fråga är, varför har vi denna stigmatisering över dessa personlighetsstörningar?

Jag tycker vi har ett väldigt svart och vitt tänkande kring detta tillstånd.

Tycker folk slänger ur sig detta enbart för att någon är elak eller galen. Jag är extremt selektiv med vilka jag behandlar illa och inte. Så att håller man sig själv inom normalkurvan så är jag absolut inte hänsynslös.

Så varför denna föreställning? Man pratar ju inte såhär om någon annan diagnos.

• Svar på tråden Har narcissism och antisocial personlighetsstörning
  • Anonym (Erfarenhet.)

Jag har en familjemedlem som har de störningarna, och jag kan säga att hen var den absolut vidrigaste personen jag haft att göra med. Precis som du beskriver, manipulativ och ingen empatiförmåga.

Anledning till att det är stigmatiserat och många inte tycker om er är pga er brist på empati som skadar andra människor.

Men det låter som att du ändå kollat upp det hela och åtminstone har självinsikt så jag ger sig cred för det.

• Anonym (Psykopat?)
    Anonym (Erfarenhet.) skrev 2022-01-02 01:05:13 följande:

Jag har en familjemedlem som har de störningarna, och jag kan säga att hen var den absolut vidrigaste personen jag haft att göra med. Precis som du beskriver, manipulativ och ingen empatiförmåga.

Anledning till att det är stigmatiserat och många inte tycker om er är pga er brist på empati som skadar andra människor.

Men det låter som att du ändå kollat upp det hela och åtminstone har självinsikt så jag ger sig cred för det.

Alltså såhär. Jag kan förstå hur andra människor har det. Sedan kan jag välja att agera på det eller inte. Om jag anser att personen inte förtjänar det så får jag riktigt ont i magen. Men om personen inte är särskilt sympatisk själv så har jag absolut inget problem med att utnyttja detta till max.

Men sådär vanligt folk är inte inräknade i denna kyla.

Jag är väldigt principfast. Exempel på män jag kan välja att ?utnyttja? är män som exempelvis blivit anklagad för flera sexuella övergrepp och även blivit dömd för detta. Som har framgångsrika positioner och kanske inte direkt gör saker korrekt på jobbet. Denna andel män är ju inte jättemånga och jag kan inte se att jag behöver behandla dom på ett speciellt respektfullt sätt.

Jag kan vara snäll i stunden, mot dom, men det handlar ju om MIN vinst.

Vi säger en man som köpt prostituerade (alltså utnyttjat kvinnor), gråter ut över att dom gjort detta, deras fru lämnar dom och dom har flera gånger suttit i polisförhör och varit häktade för ekonomisk brottslighet men aldrig blivit dömda. Jag har absolut inga problem att stå där som den tröstande kvinnan i utbyte mot att han ger mig precis allt det jag vill ha.

Framgångsrika män med en sjuk kompass?. Tyvärr jag har svårt att känna medlidande. Tycker ofta dom är rätt patetiska. Det är dom som känner att dom är offer. Och ja, då kan ju jag ta vad jag vill ha.

Andra personer med samma personlighetsstörning som ger sig på gamla och sjuka är för mig helt rubbat.

Men jag har egentligen inget problem med empati, jag kan absolut förstå hur andra människor kan känna och må. Men jag bryr mig inte alltid
  • Anonym (I)

Bra att du har självinsikt och verkar ha viss kontroll på dina störningar. Det hör dessvärre inte till vanligheterna och det är därför personer med dessa störningar är så illa omtyckta. Mitt ex var narcissistisk och helt utan självinsikt och pga bristen på empati och självinsikt som en demon att ha att göra med. Han betedde sig verkligen helt fruktansvärt mot mig. Han var inte så som du beskriver dig, bara otrevlig, oempatisk och parasitisk mot de som förtjänar det, utan han var som mest jävlig och monstruös mot den som behandlade honom bäst och bara gav honom kärlek. Och de flesta med dessa störningar är just så. Ytterst få har självinsikt och kontroll över störningarna som du tycks ha.

• Anonym (Psykopat?)
    Anonym (I) skrev 2022-01-02 01:33:58 följande:

Bra att du har självinsikt och verkar ha viss kontroll på dina störningar. Det hör dessvärre inte till vanligheterna och det är därför personer med dessa störningar är så illa omtyckta. Mitt ex var narcissistisk och helt utan självinsikt och pga bristen på empati och självinsikt som en demon att ha att göra med. Han betedde sig verkligen helt fruktansvärt mot mig. Han var inte så som du beskriver dig, bara otrevlig, oempatisk och parasitisk mot de som förtjänar det, utan han var som mest jävlig och monstruös mot den som behandlade honom bäst och bara gav honom kärlek. Och de flesta med dessa störningar är just så. Ytterst få har självinsikt och kontroll över störningarna som du tycks ha.

Fattar den biten. I min värld är jag ju väldigt kalkylerande. Jag är ju långsiktig i min investering av män. Jag kan inte i mitt liv förstå dom som utnyttjar människor med låga inkomster. Det ger ju förbannat dåligt avkastning tänker jag.

Men en anti feministisk riskkapitalist som beter sig som ett svin mot kvinnor?..

Dom sitter där sedan i en villa, frånskilda och ensamma tillslut och dom vill ju ha någon att ta hand om. Dom vill ha någon som fyller ut deras rum. Dom vill prata om hur mycket pengar dom har?.. Klart jag tar chansen.

Och jag ser gärna att mannen kommer och hämtar mig i sin sportbil jämt. Att jag får göra precis vad jag vill och mannen betalar?.

Jag kan vara hänsynslös på jobb också. Men då kan det handla om någon som exempelvis uttryckt sig rasistiskt eller kvinnofientligt. På alla arbetsplatser jag har hittar jag vanligtvis en man jag charmar/ligger med och som gör allt för mig. Dessa män använder jag sedan till att se till att få bort dessa kvinnofientliga grisar. Jag ser inget större problem med det heller. Jag följer en kompass och är mer inställd på att den här personen ska bort från den här arbetsplatsen för jag gillar inte den personens värderingar.

Jag är extremt kall mot dessa individer. Och ja jag vet att det är problematiskt men jag har svårt att se det där att alla har samma värde?. Jag kan inte ställa en skötsam student bredvid exempelvis Hitler och säga att jag ser att dom har samma värde.

Skulle jag varit läkare säger vi och jag får in en person med stukad fot och sedan en allvarligt skadad Hitler så skulle jag prioritera Hitler långt ner. När jag är klar med alla andra milda krämpor så får vi se?. Typ så är mitt resonemang.
  • klyban
    Anonym (Psykopat?) skrev 2022-01-02 01:49:11 följande:
    Fattar den biten. I min värld är jag ju väldigt kalkylerande. Jag är ju långsiktig i min investering av män. Jag kan inte i mitt liv förstå dom som utnyttjar människor med låga inkomster. Det ger ju förbannat dåligt avkastning tänker jag.

Men en anti feministisk riskkapitalist som beter sig som ett svin mot kvinnor..

Dom sitter där sedan i en villa, frånskilda och ensamma tillslut och dom vill ju ha någon att ta hand om. Dom vill ha någon som fyller ut deras rum. Dom vill prata om hur mycket pengar dom har.. Klart jag tar chansen.

Och jag ser gärna att mannen kommer och hämtar mig i sin sportbil jämt. Att jag får göra precis vad jag vill och mannen betalar.

Jag kan vara hänsynslös på jobb också. Men då kan det handla om någon som exempelvis uttryckt sig rasistiskt eller kvinnofientligt. På alla arbetsplatser jag har hittar jag vanligtvis en man jag charmar/ligger med och som gör allt för mig. Dessa män använder jag sedan till att se till att få bort dessa kvinnofientliga grisar. Jag ser inget större problem med det heller. Jag följer en kompass och är mer inställd på att den här personen ska bort från den här arbetsplatsen för jag gillar inte den personens värderingar.

Jag är extremt kall mot dessa individer. Och ja jag vet att det är problematiskt men jag har svårt att se det där att alla har samma värde. Jag kan inte ställa en skötsam student bredvid exempelvis Hitler och säga att jag ser att dom har samma värde.

Skulle jag varit läkare säger vi och jag får in en person med stukad fot och sedan en allvarligt skadad Hitler så skulle jag prioritera Hitler långt ner. När jag är klar med alla andra milda krämpor så får vi se. Typ så är mitt resonemang.

Du låter som en prostituerad, är du detta ditt jobb?

Du kan annars låna lite empati av mig, jag har alldeles för mycket av detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Erfarenhet.)
    Anonym (Psykopat?) skrev 2022-01-02 01:18:53 följande:

Alltså såhär. Jag kan förstå hur andra människor har det. Sedan kan jag välja att agera på det eller inte. Om jag anser att personen inte förtjänar det så får jag riktigt ont i magen. Men om personen inte är särskilt sympatisk själv så har jag absolut inget problem med att utnyttja detta till max.

Här har vi problemet och också förklaringen till varför sånna som dig är så hatade.

Du saknar självinsikten till att veta att du inte gör rätt bedömning eller är kapabel till att göra rätt bedömning gällande vilka personer du ska behandla som skit.

Så i din värld är det bara folk som förtjänat att bli behandlad som skit som du utsätter för trauma medans en annan frisk person i samma situation hade förstått att personen inte alls "förtjänar" att bli dåligt behandlad.

Du är faktiskt exakt likadan som de andra jag träffat med samma störningar som dig.
  • Anonym (Erfarenhet.)

Okej. Det är uppenbart att du är ett troll som gör en satir på en manshatande feminist.

• Anonym (Psykopat?)
    klyban skrev 2022-01-02 01:58:04 följande:

Du låter som en prostituerad, är du detta ditt jobb?

Du kan annars låna lite empati av mig, jag har alldeles för mycket av detta.

Nej verkligen inte?.

Jag har ett riktigt jobb men jag har ju inte råd att leva på den lönen.

Jag tycker dessa män är väldigt intressanta. Jag är inte särskilt empatisk mot dom heller. Men ser inte att jag skulle behöva vara det heller.

Känner mer att jag äger dom, det är jag som bestämmer. Jag lindar dom runt mitt lillfinger. Det är precis där jag vill ha dom.

Känner du att man behöver vara empatisk mot alla människor verkligen?

Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att vara empatisk mot någon som verkligen inte förtjänar det alls är om förlusten blir för stor. Sånt kan få mig att bli empatisk i den situationen. Om jag kan vinna på det själv.
  • linani

Förstår om stigmat kan kännas orättvist, men samtidigt är det en diagnos som är överrepresenterad bland dömda kriminella så känslorna är ju inte obefogade.

Känns inte nödvändigtvis som att du rättfärdigar din sak i din argumentation heller? Att det är okej att låta män betala för dig eftersom de är dömda sexbrottslingar... Många skulle väl snarare känna att man inte vill umgås med kriminella över huvud taget. Att det är viktigare med kärlek och sympatiskt umgänge än sportbilar.

Som jag har förstått det så är det vanligare att män med dina diagnoser blir utåtagerande och våldsamma, medan kvinnor i större utsträckning ägnar sig åt manipulativt beteende? Oavsett vilket är det egenskaper som generellt inte uppskattas av andra, även om personen som manipulerar själv anser att hen gör det av "rättvisa skäl".

• Anonym (Psykopat?)
    Anonym (Erfarenhet.) skrev 2022-01-02 02:07:48 följande:

Okej. Det är uppenbart att du är ett troll som gör en satir på en manshatande feminist.

Jag är absolut inte manshatande.

Jag hatar inte alla män. Däremot ser jag många män som fruktansvärt primitiva. Det är bara att svanka lite så får jag som jag vill?. Sedan att jag föraktar det på samma gång och hånar detta i smyg är ju en annan femma.
Svar på tråden Har narcissism och antisocial personlighetsstörning