• Surskit

    Önskar tips

    Hur hanterar/hanterade du förlossningsrädsla?

    Har du tips på bok, FB-grupp, kurs etcetera?

  • Svar på tråden Önskar tips
  • gunda

    Hej!
    Det är ganska vanligt att känna olika rädslor innan man föder för första gången eller om man blivit rädd vid första gången och ska föda igen.

    Har du läst detta hos 1177? www.1177.se/Uppsala-lan/barn--gravid/forlossning/forberedelser-infor-forlossningen/forlossningsradsla/  Där rekommenderar dem att man tar kontakt med en barnmorskemottagning.

    Det bästa är nog att ta kontakt med en barnmorska hos en mödravård eller barnmorskemottagning för att få hjälp.

    Är det du som är rädd? Något speciellt som du är rädd för? Du behöver ju inte svara om du inte vill.

    Mvh Gunilla

  • nernu

    Jag läste att föda som gudrun abascal har skrivit. Den hjälpte mig på så vis att jag fick kunskap om grunderna i hur en förlossning fungerar. Vad är egentligen en värk? Hur ser processen ut? Du kan inte styra och ha kontroll men du kan förstå och acceptera vad som händer och det kan hjälpa dig.

  • Tomelilla15

    Profylaxkurs gav bra förståelse och minskade rädslan.

    Om du får en chans att ha med en student på förlossningen så tacka ja till det. Då har du någon som närvarar och kan ge stöd större delen av tiden.

  • Surskit

    Jag står inför att föda mitt fjärde barn och "borde" inte vara rädd, men jag känner svag panik redan nu (BF 18/6) :/

    Mitt första barn (2005) föddes utan komplikationer.

    Med mitt andra barn (2007) blev det en toppenförlossning. Det var i Halmstad och jag hade tillgång till stort badkar.

    Mitt tredje barn (2019) föddes med mig i någon form av chock och jag gjorde inte annat än att ligga och skaka.

    Tror rädslan handlar om det här:

    + Att jag ska tappa kontrollen igen.

    + Att det är mycket svårare att föda stora barn. Barn tre och detta har annan pappa barn tre vägde 4,5 kg, de andra runt 3,5 kg.

    + Att jag ska bli dåligt bemött. (Jag upplever att jag fick ett mycket sämre bemötande med mitt tredje barn än med mina två första. Detta var ju senare (stressigare inom vårdyrket?) och i Karlstad.) Situationen inom förlossningsvården är ju inte den bästa nu heller.

    + Att min man inte ska få följa med pga coronasituationen.

    Punkt 1 och 2 känns det ju som att det går att förbereda sig på, men vet inte om det går med 3 och 4 :/

  • Surskit

    Jag har tagit upp detta med min barnmorska och hon har pratat om att jag eventuellt kan få hjälp. Men det lät som att det var väldigt svårt att få tider.

  • mandarincurd

    Rekommenderar att lyssna eller läsa boken ?Föda utan rädsla?. Hjälpte mig väldigt mycket både innan förlossningen och under förlossningen. Handlar om att andningen är ungefär allt! Att slappna av och att lita på din kropp. Smärtan du kommer känna är inte farlig, det är din kropp som jobbar för att föda fram ditt barn. Hett tips :)

  • Maymom

    Boken ?att föda? som nån mer nämnde var väldigt bra.

    ?Föda utan rädsla? läste jag bara andra delen på då första bara tog upp allt man kan vara rädd för och nästan gjorde mig mer rädd.

Svar på tråden Önskar tips