• Anonym (Undrar)

Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd

Jag undrar om någon härinne har erfarenhet av att ha blivit anmälda till socialtjänsten av en granne om våld mot barnen som ?hämnd? för störande ljud?

Kan börja med att skriva att anmälan är helt obefogad. Det enda jag kan tänka mig att den grundar sig i är att barnen under dagtid leker högljutt/leksaker dras över golv och kastas ibland/det dunsas i golvet/barnen bråkar och kivas/gråter/protesterar och jag som vuxen ibland måste höja rösten och bestämt säga till dem att sluta. Ovanstående vill en granne konstatera till att jag misshandlar barnen verbalt och fysiskt.

Jag funderar på om anmälan är gjord som en hämnd för att vi stör grannen med våra lägenhetsljud. Grannen vet förmodligen att denne inte kan klaga hos hyresvärden eftersom en sådan anmälan inte leder någonstans eftersom vi inte gjort något fel förutom att låta som en livlig flerbarnsfamilj under normala tider. Grannen vill därför sätta press på oss till tystnad med en orosanmälan till socialtjänsten.

Har du någon erfarenhet av detta och kan berätta mera?

• Svar på tråden Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd
  • Anonym (Förstår grannen)

Nej, ingen erfarenhet men kan mycket väl förstå grannen.
    Du får för f*n se till att dina ungar väsnas mindre!

Vet du med säkerhet att det är grannen som anmält?

• Anonym (Undrar)

Ja det är grannen. Kan också förstå att det kan låta ifrån oss under dagtid men att anmäla mig till socialtjänsten och beskylla mig för att misshandla mina barn för att skrämma mig tycker jag är ett riktigt vidrigt beteende.

• MrsPJ

Om det dunsas och du hörs skälla på dem och barnen kanske gråter så kanske grannen på riktigt tror att något inte står rätt till om det händer ofta. En reflektion bara.

• Anonym (M)

Grannen kan vara orolig.Höga röster och ledsna barn.Det kan vara störande.

• Anonym (Förstår grannen)

Håller med #3 och #4.

Att bo under en egofamilj med småbarn... vilken mardröm det vore.

• Anonym (Hyresgästen)
    MrsPJ skrev 2022-01-03 20:31:55 följande:

Om det dunsas och du hörs skälla på dem och barnen kanske gråter så kanske grannen på riktigt tror att något inte står rätt till om det händer ofta. En reflektion bara.

Anonym (M) skrev 2022-01-03 20:34:59 följande:

Grannen kan vara orolig.Höga röster och ledsna barn.Det kan vara störande.

Om ni väsnas så mycket och på det sättet så är det kanske inte så konstigt om grannen oroar sig för barnen. I en lägenhet brukar man vara mån om att inte låta så mycket. Så lär barnen att dämpa sig lite är ett tips så kanske du slipper fler orosanmälningar.
  • Anonym (Undrar)

Vi är för det första inte ego och för det andra väsnas vi inte mer än andra normala småbarnsfamiljer (vad jag har erfarenhet av). Vi är en helt vanlig familj med barn och jag pratar mycket om att visa hänsyn och hur man tänker på andra med mina barn och markerar även tydligt när de inte visar hänsyn/gör fel. Men det är inte alltid lätt att resonera med en ettåring och en fyraåring. Med ditt sätt att resonera kanske det är du som är min granne? Vidrigt beteende av dig i sådana fall.

• Friger
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-03 22:02:14 följande:

Vi är för det första inte ego och för det andra väsnas vi inte mer än andra normala småbarnsfamiljer (vad jag har erfarenhet av). Vi är en helt vanlig familj med barn och jag pratar mycket om att visa hänsyn och hur man tänker på andra med mina barn och markerar även tydligt när de inte visar hänsyn/gör fel. Men det är inte alltid lätt att resonera med en ettåring och en fyraåring. Med ditt sätt att resonera kanske det är du som är min granne? Vidrigt beteende av dig i sådana fall.

En del vet inte hur det är att ha barn. Eller så hade dom väl en hårt kuvad stackare.

Klart som fan ungar låter. Dom gör ju det. Trotsåldrar och skit. Sen är det lite varierat bland ungarna. En del är bara lite stökigare än andra.

Händer inte så mycket från soc sida. Under förutsättning att du har rent mjöl i påsen dvs. Dom på soc är betydligt mer härdade än forumexperterna här. Dom ringer. Verkar allt normalt så lägger dom ner ärendet. Att ungar skriker lite behöver du inte oroa dig för.

Knacka med en liten blocknyckel på något av elementen i fortsättningen när grannen sover. Stomljud är nästan omöjliga att härleda. Blåneka om någon frågar.
  • Anonym (Mattor)

Ni får lägga tjockare mattor på golvet då barn går tyngre. Alternativt ha en tjockare matta i ett hörn för leksaker som låter mycket.

Ett barn på fyra kan man prata med och förklara att man stör genom att skrika.

Svar på tråden Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd