• Juliamanda

    10 månaders har non stop-skriknattningar

    Vi har en tjej på 10 månader som vi i princip sedan start haft problem med att få att sova. Speciellt på kvällen? Fastspänd i vagnen + tröskel har precis börjat fungera på dagtid men kvällarna är HEMSK.

    Det är en stadig tjej på 11kg så vagga började bli tungt..

    Vi har provat sitta bredvid spjälsäng och sjunga/nynna/läsa/hålla på henne men hon bara ställer sig och skriker hysteriskt.

    Vi har provat gå ut en stund = SKRIK, vi har provat sitta på en stol en bit ifrån och inte titta på henne (tips från BVC). Vi har även legat bredvid henne i vår säng, bara evigt sprattel. Testat både lampa på/stängd? Vi har haft samma rutin innan själva ?läggningen? i flera månader, men det verkar inte göra saken bättre. Nybajsad och mätt är hon alltid vid läggning.

    Vi börjar bli gråhåriga föräldrar då inget känns funka och hjärtat värker av hennes ?sovskräck?

    Tips, trix och erfarenheter är välkomna ????????

  • Svar på tråden 10 månaders har non stop-skriknattningar
  • Anonym (Ooo)

    Ni ligger bredvid barnet i sängen. Barnen ligger i er famn i soffan o somnar i er famn/ bredvid er. Söv barnet i vagnen. Lägg barnet senare? Dra ned på dagsömnn/ ta bort dagsömnen.

  • Spucks

    Er bebis vill nog inte somna när hon ligger helt stilla - inget konstig med det.
    Sover hon i vagnen eller sele?

  • Mrs Moneybags

    I den åldern sövde jag min son genom att ha honom i knät och gunga lite fram- och tillbaka medan jag sjöng något. När han hade somnat, lade jag honom försiktigt ner i vår säng. Jag tror på kroppskontakt. De vill inte känna sig ensamma/avvisade. 

  • LaFontaine

    I den åldern nattade vi nästan uteslutande i selen. När barnet sen sov riktigt djupt, la vi över i sängen.

    Att ha samma rutiner funkade för övrigt inte alls för våra i den åldern. Då visste de vad som skulle hända, det vill säga, att det var sovdags. Det var bättre att ?överrumpla? dem med sömnen än att förbereda dem.

  • Anonym (Mamma)

    Har ni provat att ligga bredvid henne i sängen??

  • nernu

    Varför är det ett problem att hon sprattlar i sängen? Somnar hon när hon har sprattlat klart?

  • Juliamanda
    LaFontaine skrev 2022-01-04 10:00:54 följande:

    I den åldern nattade vi nästan uteslutande i selen. När barnet sen sov riktigt djupt, la vi över i sängen.

    Att ha samma rutiner funkade för övrigt inte alls för våra i den åldern. Då visste de vad som skulle hända, det vill säga, att det var sovdags. Det var bättre att ?överrumpla? dem med sömnen än att förbereda dem.


    Det är lite denna taktik vi övervägt nu senaste tiden, att överrumpla hon eftersom så fort vi går in på hennes rum på kvällen så börjar hon gnälla och sprattla i famnen. Släpper vi ner hon går hon och öppnar dörren och går ut..
  • Juliamanda
    nernu skrev 2022-01-04 10:08:14 följande:

    Varför är det ett problem att hon sprattlar i sängen? Somnar hon när hon har sprattlat klart?


    Med sprattla men jag skriker, sparkar med benen, vänder på sig, sitter och skriker, kryper mot kanten. Gör allmänt uppror
  • Juliamanda
    annabellelee skrev 2022-01-04 15:25:28 följande:

    Om hon gillar rörelse så prova en vagga alternativt "vaggtassar" som man kan köpa och sätta på spjälsängen.


    Vi har såna men hon bara ställer sig upp och skriker ändå?
Svar på tråden 10 månaders har non stop-skriknattningar