Inlägg från: Anonym (Nyblivet familjehem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyblivet familjehem)

Kostnader spädbarn familjehem

Hej. Familjehem som kommer få hem ett litet barn. Förstår att de säker är olika mellan kommunerna och jag kommer få reda på svaren tids nog av soc men ändå kul att se hur det var för er :)

Hur gick de till för er när ni köpte in saker till barnet, tänker som barnvagn och spjälsäng mm. Sätter de ett pris på vad sakerna max får kosta eller köper man och visar kvitto? Hur funkar det? Får man önska att köpa saker som bärsjal eller ska man köpa de själv efter att barnet flyttat in? 

Följer de saker som soc stått för med hem om/när barnet flyttat hem igen?  

Och till er som ska vända på allt, skriv inget i denna tråd tack. 

• Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem
    Anonym (Hmm.. ...) skrev 2022-01-04 15:32:59 följande:

Köp så billigt som möjligt och bara det absolut viktigaste. Soc betalar såklart. Självklart följer barnets ägodelar med när barnet flyttar hem. Det är ju inte ERA saker.

Hoppas det går bra och att barnet får komma hem så snart som möjligt.

Anonym (Stina) skrev 2022-01-04 15:42:19 följande:

När ett barn familjehemsplaceras bekostar socialtjänsten en sk basutrustning som innefattar kläder, möbler osv. Detta är ett engångsbelopp och man gör först en inventering av vad barnet redan har. Föräldrarna kanske har skaffat en del kläder, vagn osv. Som Max är beloppet strax under 10.000 (om barnet inte har något alls) och ska då alltså innefatta full utrustning för ett spädbarn. Det vanligaste är att du köper själv och lämnar kvitto till socialsekreteraren. Utrustningen tillhör barnet och flyttas med barnet om det flyttar.

Okej Tack för bra svar. Betyder det att man inte kan köpa begagnat eftersom man inte får kvitto då? Tänker framförallt på barnvagn som kostar en hel del pengar ny. 

Anonym (Märkligt) skrev 2022-01-04 17:05:05 följande:

Jag tycker att det är konstigt att du inte fått den informationen om du snart ska ta emot ett barn!

Möte snart men blev nyfiken och vill förberedda mig och få en koll över vad jag behöver köpa in :)
Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem