• Anonym (Kaffedraken)

    Kostnader spädbarn familjehem

    Hej. Familjehem som kommer få hem ett litet barn. Förstår att de säker är olika mellan kommunerna och jag kommer få reda på svaren tids nog av soc men ändå kul att se hur det var för er :)

    Hur gick de till för er när ni köpte in saker till barnet, tänker som barnvagn och spjälsäng mm. Sätter de ett pris på vad sakerna max får kosta eller köper man och visar kvitto? Hur funkar det? Får man önska att köpa saker som bärsjal eller ska man köpa de själv efter att barnet flyttat in? 

    Följer de saker som soc stått för med hem om/när barnet flyttat hem igen?  

    Och till er som ska vända på allt, skriv inget i denna tråd tack. 


  • Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem
  • Anonym (Kaffedraken)

    Köp så billigt som möjligt och bara det absolut viktigaste. Soc betalar såklart. Självklart följer barnets ägodelar med när barnet flyttar hem. Det är ju inte ERA saker.

    Hoppas det går bra och att barnet får komma hem så snart som möjligt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    När ett barn familjehemsplaceras bekostar socialtjänsten en sk basutrustning som innefattar kläder, möbler osv. Detta är ett engångsbelopp och man gör först en inventering av vad barnet redan har. Föräldrarna kanske har skaffat en del kläder, vagn osv. Som Max är beloppet strax under 10.000 (om barnet inte har något alls) och ska då alltså innefatta full utrustning för ett spädbarn. Det vanligaste är att du köper själv och lämnar kvitto till socialsekreteraren. Utrustningen tillhör barnet och flyttas med barnet om det flyttar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmm.. ...) skrev 2022-01-04 15:32:59 följande:

    Köp så billigt som möjligt och bara det absolut viktigaste. Soc betalar såklart. Självklart följer barnets ägodelar med när barnet flyttar hem. Det är ju inte ERA saker.

    Hoppas det går bra och att barnet får komma hem så snart som möjligt.


    Anonym (Stina) skrev 2022-01-04 15:42:19 följande:

    När ett barn familjehemsplaceras bekostar socialtjänsten en sk basutrustning som innefattar kläder, möbler osv. Detta är ett engångsbelopp och man gör först en inventering av vad barnet redan har. Föräldrarna kanske har skaffat en del kläder, vagn osv. Som Max är beloppet strax under 10.000 (om barnet inte har något alls) och ska då alltså innefatta full utrustning för ett spädbarn. Det vanligaste är att du köper själv och lämnar kvitto till socialsekreteraren. Utrustningen tillhör barnet och flyttas med barnet om det flyttar.


    Okej Tack för bra svar. Betyder det att man inte kan köpa begagnat eftersom man inte får kvitto då? Tänker framförallt på barnvagn som kostar en hel del pengar ny. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker att det är konstigt att du inte fått den informationen om du snart ska ta emot ett barn!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Märkligt) skrev 2022-01-04 17:05:05 följande:

    Jag tycker att det är konstigt att du inte fått den informationen om du snart ska ta emot ett barn!


    Möte snart men blev nyfiken och vill förberedda mig och få en koll över vad jag behöver köpa in :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Nyblivet familjehem) skrev 2022-01-04 17:19:57 följande:
    Möte snart men blev nyfiken och vill förberedda mig och få en koll över vad jag behöver köpa in :)
    Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.

    Lite ot men chansar på att fråga ändå. Glad
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har bara tagit emot tonåring och vi gick då en fast summa på något de kallade basutrustning (möbler, inredning mm) Eftersom summan är fast bestämmer man själv hur mycket man vill spendera på vad, om man köper en dyrare säng och en billigare byrå t.ex Vi skulle visa kvitto. Tänk på att även second hand butiker ger kvitto numera så begagnat går bra. Köper du på Facebook eller Blocket kan du skriva ut annonsen och sedan ta kort på det du köpt. 


    Du får köpa saker för mer pengar än du kommer få av socialen (men du får inte ersättning för beloppet som överstiger) du behöver alltså inte noja för att kvittot överstigen beloppet. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag undrar om den info du fått av folk här stämmer. Min erfarenhet är inte att saker följer med barnet hem? Möjligen kläder/nallar etc i så fall, men bebisar växer ju ur fort. Och barnvagn ska väl knappast skänkas vare sig från föräldrar (som inte är skyldiga att skicka med något alls om de inte vill) eller tvärtom. Du får nog införskaffa det som behövs och får ersättning från socialtjänsten. Inte säkert att de kräver kvitto, särskilt inte om du ska köpa begagnat.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmm.. ...) skrev 2022-01-04 15:32:59 följande:

    Köp så billigt som möjligt och bara det absolut viktigaste. Soc betalar såklart. Självklart följer barnets ägodelar med när barnet flyttar hem. Det är ju inte ERA saker.

    Hoppas det går bra och att barnet får komma hem så snart som möjligt.


    Det blev så så fint och bra för Lilla hjärtat när hon kom hem. 
    Anonym (Helt okunning) skrev 2022-01-04 17:23:25 följande:
    Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.

    Lite ot men chansar på att fråga ändå. Glad
    Det kan vara av olika orsaker. Tjejen jag tog hand om blev misshandlad hemma, båda föräldrarna var missbrukare. Det kan också vara så att föräldrarna är sjuka. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Helt okunning) skrev 2022-01-04 17:23:25 följande:

    Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.

    Lite ot men chansar på att fråga ändå.

    //


    Varför tror du det är ok att fråga sånt och dessutom förvänta sig ett svar?
Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem