Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Kostnader spädbarn familjehem

När ett barn familjehemsplaceras bekostar socialtjänsten en sk basutrustning som innefattar kläder, möbler osv. Detta är ett engångsbelopp och man gör först en inventering av vad barnet redan har. Föräldrarna kanske har skaffat en del kläder, vagn osv. Som Max är beloppet strax under 10.000 (om barnet inte har något alls) och ska då alltså innefatta full utrustning för ett spädbarn. Det vanligaste är att du köper själv och lämnar kvitto till socialsekreteraren. Utrustningen tillhör barnet och flyttas med barnet om det flyttar.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-01-04 17:26:01 följande:

Jag undrar om den info du fått av folk här stämmer. Min erfarenhet är inte att saker följer med barnet hem? Möjligen kläder/nallar etc i så fall, men bebisar växer ju ur fort. Och barnvagn ska väl knappast skänkas vare sig från föräldrar (som inte är skyldiga att skicka med något alls om de inte vill) eller tvärtom. Du får nog införskaffa det som behövs och får ersättning från socialtjänsten. Inte säkert att de kräver kvitto, särskilt inte om du ska köpa begagnat.

Det behöver inte vara så att saker följer med om barnet inte behöver det längre. Men man får ju utgå från det. Det är inte en investering man gör för den egna familjen utan ett bidrag från kommunen för att ett barn utan någonting ska få basic grejer.

Att börja fundera på vad man kan behålla är lite fel ingångsläge.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-01-05 11:20:06 följande:

Det är väl knappast det som det handlar om (att man vill behålla saker för egen del) utan snarare att man ofta får ny placering när barnet flyttar hem. Och att en vagn eller spjälsäng etc förstås då används igen. Eller att man kan flytta runt saker mellan olika familjehem inom samma kommun etc.

Så vanligt är det inte med spädbarnsplaceringar att en familj får flera.

Sedan är det ändå så att det är barnets saker. Barnet, om det flyttas, ska självklart fortsätta ha sin säng, sin vagn, sina kläder, sin nappflaska - allt barnet är van vid. Poängen med familjehem är att det inte är en institution. Det är inte ett barnhem med fasta sängar och landstingets lakan utan barnets eget. Om man själv t ex blev dödssjuk och ens barn skulle placeras någonstans skulle man nog gärna vilja att det fick med sig sina egna saker, eller hur?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Helt okunning) skrev 2022-01-05 17:18:44 följande:

Jag ställde en fråga, du ifrågasatte att jag ställde min fråga.

Vem är det som lägger sig i och bryr sig om vad tänker du?

Nej, svara inte på det. Du har helt enkelt inte resurser till att förstå hur man beter sig i ett forum.

Ha en fin kväll, mig får du inga fler svar från. Men vill du ha sista ordet, så varsågod.

Jag måste faktiskt instämma med ovan signatur. Det känns lite osmakligt att vilja ha reda på detaljer kring ett placerat barn. Om det var ditt barn - skulle du vilja att familjehemmet satt på ett forum och berättade allt om det? Så för det första är det oetiskt och för det andra får inte familjehem berätta om anledningarna till barnets placering.

Det känns lite som att du är ute efter en smaskig historia bara. Varför skulle du annars hålla på och fråga?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (C) skrev 2022-01-05 18:29:49 följande:

Nu blir jag nyfiken. Hur kan det vara sekretessbelagt att berätta om ett barn som den som frågar varken vet namn, utseende, bostadsort, föräldrars eller familjehemföräldrars namn?

Det är bara vissa familjehem som lyder under sekretessbestämmelser, närmare bestämt de som är kontrakterade, alltså löpande tar emot placeringar.

Men självklart finns det tydliga regler runt vad man ska berätta som inte är lagbrott att bryta mot men som däremot kommer visa att familjehemmet inte är lämpligt. Att sprida känsliga uppgifter om ett placerat barn är olämpligt. Och visst - anonyma nick på ett forum kan vara väldigt anonyma. Men det kan också vara t ex en användare som kallar sig Lilleby, och Lilleby är en ort med 2000 invånare. Signaturen kan berätta om någon märklig historia med en mamma som dör i en olycka och en pappa som därefter börjar knarka, samt en bebis som blir omhändertagen. Och en sån historia går väldigt snabbt att knyta till barnet ifråga. Det är såklart bara ett exempel och lite extremt men belyser hur lite anonymitet vi ibland har.

Sekretess - i de fall sekretess gäller - gäller alltid. Man får inte prata om barnet om det inte är nödvändigt FÖR barnet. T ex samtal med skola eller vård. Uppgifterna ett familjehem får ta del av är ju för att de åtagit sig ett uppdrag. Inte för att sprida dem på nätet som någon social aktivitet.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (C) skrev 2022-01-05 21:09:06 följande:

Tack!

Ja, så klart. Så ingående svar är ju självklart att man inte ska lämna ut. Jag tog för givet att den som frågade var ute just efter den typen av svar som gavs.

Jag funderar på paret jag känner till. Det är inga jag känner utan en kompis kompis. Men de är helt öppna med den delen av barnets bakgrund som jag berättade här (föräldrar med begåvningshandikapp). Får de egentligen inte berätta sånt? Det måste bli svårt tänker jag, barnet kommer ju förmodligen växa upp hos dem tills hon är vuxen.

Det är olämpligt av dem. Ok, de berättar för dig och lite andra kompisar. De kompisarna berättar för andra kompisar. Kanske nämner något i ett forum. Plötligt vet en himla massa människor om saker om barnet som barnet kanske inte vill att alla ska veta. Observera att det hela tiden är för barnets skull man ska låta bli att berätta saker. Barnet har rätt att veta saker om sin familj men barnet ska inte behöva ha sin levnadshistoria spridd till massa människor. Det är egentligen ganska enkelt. Vad är man själv ok med att andra vet om ens bakgrund? Ens egna barns bakgrund? Är man ok med att en kompis berättar för en kompis som berättar för en kompis att man har missbruksproblem t ex? Är det ok att ens barns klasskompisar vet om det? Är det roligt för ett barn att gå i skolan och ha klasskompisar som överhört mamma skvallra om barnets föräldrar?

Familjehemsplacerade barn har alla haft det tuffare än andra barn. De har gått igenom allt möjligt och dessa barn ska vi skydda. Inte skvallra om dem för lite vardagsdrama. Om jag var du skulle jag faktiskt säga det till de familjehemsföräldrqrna nästa gång du hör något sånt. Fråga tex om de får berätta sånt om barnet. Jag stötte på ett barn på en lekplats en gång som glatt berättade för mig att killen bredvid var hans fosterbror och de tog hand om honom för hans mamma hade varit jättejätteelak. Jag ångrar efteråt att jag inte gick fram till hans mamma och sa åt henne att hon kanske borde se till att inte berätta allt för sina små barn som sedan berättar vidare för främlingar på lekplatsen.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-01-06 07:51:02 följande:

Jodå, jag har jobbat med familjehem på olika vis under många år. Vissa familjehem har haft många placeringar genom åren. Kanske ser olika ut i olika kommuner men i storstadsregion är det snarare svårt att hitta familjehem. Och det finns en hel del barn som behöver placeras tidigt i livet (tex när föräldrar är i aktivt missbruk, har vissa funktionsnedsättningar eller psykisk sjukdom, är väldigt unga osv). Självklart tar barnet med sig personliga tillhörigheter (tror nog inte barn nuförtiden har endast en nappflaska utan man har nog ett lager i skåpet oftast) men att de skulle ta med sig möblerna hem till föräldrarna ser jag inte som troligt. Vad säger att föräldrarna inte har eget och ens vill ha möbler som stått i familjehemmet? Och det är nog tyvärr vanligare än du tror att föräldrar vägrar skicka med ens de kläder de själva köpt till barnet när det placeras (och de är inte skyldiga att göra det heller).

I precis alla riktlinjer för familjehem står det klart och tydligt att basutrustningen följer med barnet. Att det ibland eller t o m ofta kanske inte blir så betyder inte att svaret på TS fråga är en annan än vad jag skrev.
Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem