Kostnader spädbarn familjehem
Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.
Lite ot men chansar på att fråga ändå.
//
Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.
Lite ot men chansar på att fråga ändå.
//
Du får tro vad du vill om mina kunskaper om hur man uppför sig på ett forum men ditt beteende är inte ok IRL och inte heller här. Det är sekretessbelagda uppgifter och alldeles vansinnigt fel att ställa frågor som du gjort och än värre är att du fick svar. Du frågar dessutom efter fler uppgifter om det placerade barnet. Du lägger dig i nåt du inte har med att göra och undrar varför jag lägger mig i.....det är då inte jag som har brist på förstånd ang vad som är ok eller inte.
Det är bara vissa familjehem som lyder under sekretessbestämmelser, närmare bestämt de som är kontrakterade, alltså löpande tar emot placeringar.
Men självklart finns det tydliga regler runt vad man ska berätta som inte är lagbrott att bryta mot men som däremot kommer visa att familjehemmet inte är lämpligt. Att sprida känsliga uppgifter om ett placerat barn är olämpligt. Och visst - anonyma nick på ett forum kan vara väldigt anonyma. Men det kan också vara t ex en användare som kallar sig Lilleby, och Lilleby är en ort med 2000 invånare. Signaturen kan berätta om någon märklig historia med en mamma som dör i en olycka och en pappa som därefter börjar knarka, samt en bebis som blir omhändertagen. Och en sån historia går väldigt snabbt att knyta till barnet ifråga. Det är såklart bara ett exempel och lite extremt men belyser hur lite anonymitet vi ibland har.
Sekretess - i de fall sekretess gäller - gäller alltid. Man får inte prata om barnet om det inte är nödvändigt FÖR barnet. T ex samtal med skola eller vård. Uppgifterna ett familjehem får ta del av är ju för att de åtagit sig ett uppdrag. Inte för att sprida dem på nätet som någon social aktivitet.
Det är olämpligt av dem. Ok, de berättar för dig och lite andra kompisar. De kompisarna berättar för andra kompisar. Kanske nämner något i ett forum. Plötligt vet en himla massa människor om saker om barnet som barnet kanske inte vill att alla ska veta. Observera att det hela tiden är för barnets skull man ska låta bli att berätta saker. Barnet har rätt att veta saker om sin familj men barnet ska inte behöva ha sin levnadshistoria spridd till massa människor. Det är egentligen ganska enkelt. Vad är man själv ok med att andra vet om ens bakgrund? Ens egna barns bakgrund? Är man ok med att en kompis berättar för en kompis som berättar för en kompis att man har missbruksproblem t ex? Är det ok att ens barns klasskompisar vet om det? Är det roligt för ett barn att gå i skolan och ha klasskompisar som överhört mamma skvallra om barnets föräldrar?
Familjehemsplacerade barn har alla haft det tuffare än andra barn. De har gått igenom allt möjligt och dessa barn ska vi skydda. Inte skvallra om dem för lite vardagsdrama. Om jag var du skulle jag faktiskt säga det till de familjehemsföräldrqrna nästa gång du hör något sånt. Fråga tex om de får berätta sånt om barnet. Jag stötte på ett barn på en lekplats en gång som glatt berättade för mig att killen bredvid var hans fosterbror och de tog hand om honom för hans mamma hade varit jättejätteelak. Jag ångrar efteråt att jag inte gick fram till hans mamma och sa åt henne att hon kanske borde se till att inte berätta allt för sina små barn som sedan berättar vidare för främlingar på lekplatsen.