Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Kostnader spädbarn familjehem

Jag har bara tagit emot tonåring och vi gick då en fast summa på något de kallade basutrustning (möbler, inredning mm) Eftersom summan är fast bestämmer man själv hur mycket man vill spendera på vad, om man köper en dyrare säng och en billigare byrå t.ex Vi skulle visa kvitto. Tänk på att även second hand butiker ger kvitto numera så begagnat går bra. Köper du på Facebook eller Blocket kan du skriva ut annonsen och sedan ta kort på det du köpt. 

Du får köpa saker för mer pengar än du kommer få av socialen (men du får inte ersättning för beloppet som överstiger) du behöver alltså inte noja för att kvittot överstigen beloppet. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Hmm.. ...) skrev 2022-01-04 15:32:59 följande:

Köp så billigt som möjligt och bara det absolut viktigaste. Soc betalar såklart. Självklart följer barnets ägodelar med när barnet flyttar hem. Det är ju inte ERA saker.

Hoppas det går bra och att barnet får komma hem så snart som möjligt.

Det blev så så fint och bra för Lilla hjärtat när hon kom hem. 
    Anonym (Helt okunning) skrev 2022-01-04 17:23:25 följande:
    Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.

Lite ot men chansar på att fråga ändå. Glad
    Det kan vara av olika orsaker. Tjejen jag tog hand om blev misshandlad hemma, båda föräldrarna var missbrukare. Det kan också vara så att föräldrarna är sjuka. 
  • Glinda från Oz
    Kexsmula skrev 2022-01-05 21:30:01 följande:
    Åh herregud, det är så jävla tramsigt att ta upp ?Lilla hjärtat? som ett argument till att aldrig lämna tillbaka barnen till sina föräldrar. Det finns en STOR anledning till att det blev så uppmärksammat, helt enkelt eftersom det är extraordinär händelse och som tur är ett extremfall. De flesta föräldrar till omhändertagna barn skulle göra vad som helst för sina barn och lurig skada dem. Går man in som familjehem med inställningen att barnet aldrig ska tillbaka till sina föräldrar har man missuppfattat sitt uppdrag å det grövsta.

Visa mig vart jag sagt att man aldrig ska lämna tillbaka barnet till de biologiska föräldrarna? Det kan du inte för jag har aldrig sagt det och det är inte min åsikt heller. 

Att ett barn blir torterad och mördad är ett extremfall, hade hon blivit våldtagen regelbundet hade ingen brytt sig. Det finns en anledning till att barnen blir omhändertagna, hade föräldrarna verkligen gjort vad som helst för sina barn hade de inte blivit placerade i familjehem. Att vara familjehem är skittufft just för att du vet att du måste lämna ett barn till umgänge när du vet att barnet kommer bli våldtaget eller misshandlat under de timmarna barnet är borta. Att tvingas göra det igen och igen är fruktansvärt. 

• Glinda från Oz
    Kexsmula skrev 2022-01-05 23:21:13 följande:

Men snälla människa, nu får du ta det lite lugnt. Inställningen du har till familjehemsplacerade barn är fruktansvärd. Dina exempel hör verkligen inte till normalfall och tror du på det själv är du totalt verklighetsfrånvänd.

Varför tror du själv att barn är placerade? För att bioföräldrarna var helt underbara och fantastiska sen kom stora stygga socialen och tog dem? (Skulle tillagt att jag bara pratar om LVU, jag vet att det finns ensamstående som fått cancer och ligger på sjukhus som har barn i familjehem också)
Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem