• Kexsmula

Kostnader spädbarn familjehem

Glinda från Oz skrev 2022-01-04 17:29:25 följande:

Det blev så så fint och bra för Lilla hjärtat när hon kom hem. Det kan vara av olika orsaker. Tjejen jag tog hand om blev misshandlad hemma, båda föräldrarna var missbrukare. Det kan också vara så att föräldrarna är sjuka. 

Åh herregud, det är så jävla tramsigt att ta upp ?Lilla hjärtat? som ett argument till att aldrig lämna tillbaka barnen till sina föräldrar. Det finns en STOR anledning till att det blev så uppmärksammat, helt enkelt eftersom det är extraordinär händelse och som tur är ett extremfall. De flesta föräldrar till omhändertagna barn skulle göra vad som helst för sina barn och lurig skada dem. Går man in som familjehem med inställningen att barnet aldrig ska tillbaka till sina föräldrar har man missuppfattat sitt uppdrag å det grövsta.
  • Kexsmula
    Glinda från Oz skrev 2022-01-05 22:45:42 följande:

Visa mig vart jag sagt att man aldrig ska lämna tillbaka barnet till de biologiska föräldrarna? Det kan du inte för jag har aldrig sagt det och det är inte min åsikt heller. 

Att ett barn blir torterad och mördad är ett extremfall, hade hon blivit våldtagen regelbundet hade ingen brytt sig. Det finns en anledning till att barnen blir omhändertagna, hade föräldrarna verkligen gjort vad som helst för sina barn hade de inte blivit placerade i familjehem. Att vara familjehem är skittufft just för att du vet att du måste lämna ett barn till umgänge när du vet att barnet kommer bli våldtaget eller misshandlat under de timmarna barnet är borta. Att tvingas göra det igen och igen är fruktansvärt. 

Men snälla människa, nu får du ta det lite lugnt. Inställningen du har till familjehemsplacerade barn är fruktansvärd. Dina exempel hör verkligen inte till normalfall och tror du på det själv är du totalt verklighetsfrånvänd.
Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem