• Anonym (Nyblivet familjehem)

Kostnader spädbarn familjehem

Hej. Familjehem som kommer få hem ett litet barn. Förstår att de säker är olika mellan kommunerna och jag kommer få reda på svaren tids nog av soc men ändå kul att se hur det var för er :)

Hur gick de till för er när ni köpte in saker till barnet, tänker som barnvagn och spjälsäng mm. Sätter de ett pris på vad sakerna max får kosta eller köper man och visar kvitto? Hur funkar det? Får man önska att köpa saker som bärsjal eller ska man köpa de själv efter att barnet flyttat in? 

Följer de saker som soc stått för med hem om/när barnet flyttat hem igen?  

Och till er som ska vända på allt, skriv inget i denna tråd tack. 

• Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem
  • Anonym (Helt okunning)
    Anonym (Sekretess) skrev 2022-01-04 17:36:54 följande:
    Varför tror du det är ok att fråga sånt och dessutom förvänta sig ett svar?
    Bry dig inte om det du.
    En annan trevlig skribent har redan besvarat mina frågor. Klem påre!
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-01-04 17:26:01 följande:

Jag undrar om den info du fått av folk här stämmer. Min erfarenhet är inte att saker följer med barnet hem? Möjligen kläder/nallar etc i så fall, men bebisar växer ju ur fort. Och barnvagn ska väl knappast skänkas vare sig från föräldrar (som inte är skyldiga att skicka med något alls om de inte vill) eller tvärtom. Du får nog införskaffa det som behövs och får ersättning från socialtjänsten. Inte säkert att de kräver kvitto, särskilt inte om du ska köpa begagnat.

Det behöver inte vara så att saker följer med om barnet inte behöver det längre. Men man får ju utgå från det. Det är inte en investering man gör för den egna familjen utan ett bidrag från kommunen för att ett barn utan någonting ska få basic grejer.

Att börja fundera på vad man kan behålla är lite fel ingångsläge.
  • Anonym (Helt okunning)
    Glinda från Oz skrev 2022-01-04 17:29:25 följande:

Anonym (Helt okunning) skrev 2022-01-04 17:23:25 följande:
    Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.

Lite ot men chansar på att fråga ändå. Glad
    Det kan vara av olika orsaker. Tjejen jag tog hand om blev misshandlad hemma, båda föräldrarna var missbrukare. Det kan också vara så att föräldrarna är sjuka. 
    Ok, tack för svar.
    Vet du hur det har gått för henne?

Stackars tjej, och tack och lov att det finns människor som du. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Dubbelkolla)

Det är väl knappast det som det handlar om (att man vill behålla saker för egen del) utan snarare att man ofta får ny placering när barnet flyttar hem. Och att en vagn eller spjälsäng etc förstås då används igen. Eller att man kan flytta runt saker mellan olika familjehem inom samma kommun etc.

Anonym (Stina) skrev 2022-01-04 17:41:14 följande:

Det behöver inte vara så att saker följer med om barnet inte behöver det längre. Men man får ju utgå från det. Det är inte en investering man gör för den egna familjen utan ett bidrag från kommunen för att ett barn utan någonting ska få basic grejer.

Att börja fundera på vad man kan behålla är lite fel ingångsläge.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-01-05 11:20:06 följande:

Det är väl knappast det som det handlar om (att man vill behålla saker för egen del) utan snarare att man ofta får ny placering när barnet flyttar hem. Och att en vagn eller spjälsäng etc förstås då används igen. Eller att man kan flytta runt saker mellan olika familjehem inom samma kommun etc.

Så vanligt är det inte med spädbarnsplaceringar att en familj får flera.

Sedan är det ändå så att det är barnets saker. Barnet, om det flyttas, ska självklart fortsätta ha sin säng, sin vagn, sina kläder, sin nappflaska - allt barnet är van vid. Poängen med familjehem är att det inte är en institution. Det är inte ett barnhem med fasta sängar och landstingets lakan utan barnets eget. Om man själv t ex blev dödssjuk och ens barn skulle placeras någonstans skulle man nog gärna vilja att det fick med sig sina egna saker, eller hur?
  • Anonym (Sekretess)
    Anonym (Helt okunning) skrev 2022-01-04 17:41:21 följande:

Ok, tack för svar.

Vet du hur det har gått för henne?

Stackars tjej, och tack och lov att det finns människor som du.

Du tror fortfarande att det är ok?
  • Anonym (C)
    Anonym (Helt okunning) skrev 2022-01-04 17:23:25 följande:

Helt okunnig om familjehem och soc, men undrar om du vet varför detta barn ska bo mer er istället för sina föräldrar.

Lite ot men chansar på att fråga ändå.

//

Jag vet ett par som blev familjehem åt ett spädbarn. Barnets föräldrar är begåvningshandikappade och klarade inte av att ta hand om barnet. Barnet har kontakt med dem men kommer med största sannolikhet aldrig att bo med dem.
  • Anonym (Soc sekr)

Det finns en tabell med belopp som jag tror att skr har tagit fram men det ska jag låta vara osagt. Vi följer den i alla fall. Det finns en maxsumma för utrustning och familjehemmet får lämna kvitto på det man köpt. Sedan kommer ni få en omkostandsersättning utbetald varje månad som ni använder till löpande utgifter.

• Anonym (Helt okunning)
    Anonym (C) skrev 2022-01-05 11:55:01 följande:
    Jag vet ett par som blev familjehem åt ett spädbarn. Barnets föräldrar är begåvningshandikappade och klarade inte av att ta hand om barnet. Barnet har kontakt med dem men kommer med största sannolikhet aldrig att bo med dem.
    Ok, jag förstår.
    Nu när jag tänkt lite vet jag också ett par med begåvningshandikapp (dock inte svåra) som fick sitt barn placerat då barnet var runt 10-12 år. Då bedömdes barnet mer eller mindre vara "föräldrar" till sina egna föräldrar. De hade dock tur att en släkting lät barnet flytta till dem så kontakten kan upprätthållas.
  • Anonym (Helt okunning)
    Anonym (Sekretess) skrev 2022-01-05 11:54:14 följande:
    Du tror fortfarande att det är ok?
    Haha, jag tror ingenting. Uppenbarligen är det ju det då två trevliga personer har svarat mig.
    Varför bryr du dig?
Svar på tråden Kostnader spädbarn familjehem