• Anonym (TS)

Träredskap (matlagning)

Behöver hjälp med hur man tar hand om träredskap som används till matlagning så att de håller sig fina länge.

Köpte mina första träredskap nyligen men märkte redan efter första användningen att ytan blev som förbytt. Från att ha varit slät och len att hålla i så blev träredskapet som att hålla i sandpapper. Verkar ju då vara som mängder med små träfibrer som står rätt ut plus att det ser ut som massa småhål/porer i träet. 

På ett annat av träredskapen så hände samma sak fast inte lika mycket efter att jag bara diskat av det med diskmedel och varmvatten (innan jag hunnit använda det till maten).

Går det förhindra detta på något sätt? Går det att få tillbaka samma lena träredskap som när de var oanvända?  Andra bra tips som är bra att känna till för att bevara dem så länge som möjligt?

• Svar på tråden Träredskap (matlagning)
  • Anonym (Klok)

Vad konstigt. Jag använder träredskap jämt och gör inget speciellt med dom. Det händer nån gång att de spricker men de flesta har jag haft i måna år. En del över 20 år. Jag diskar dom i maskin och ibland för hand.

Några är lite raggigare än andra på ytan men inget jag bryr mig om.

• klyban

Handdisk, och kör du diskmaskin, så får du sandpapper, eller ja, flisor går ur hela tiden.
    Eller så kör du bambu, de har inte de problemen på samma sätt, men handdisk gäller där med tycker jag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Fiberresning)

Det är fiberresning. Slipa med först lite grövre sandpapper (eller fil) och sen allt finare sandpapper. Fukta redskapet igen och slipa med fukttåligt riktigt fint sandpapper och din slev blir len som en barnrumpa.

Vid närmare eftertanke blir det eventuellt mindre fiberresning om du istället täljer ytan slät. Osäker på det dock. Men tälj inte om du redan slipat, det slöar kniven. Inte fil heller efter sandpapper.

• Anonym (TS)
    Har ingen diskmaskin så diskar alltid för hand. 

Kollade upp vad det var för trä i redskapen och det var akacia och valnöt, så ej bambu.

Ska man sandpappra bara en gång eller är det nåt man behöver göra med jämna mellanrum? Brukar folk syssla med sånt? Tälja är ej aktuellt, då skulle jag förstöra dem helt och hållet.
  • BuoBä

Minimera hur fuktiga de blir under användningen. Ha dem tex inte stående i grytan medan det kokar utan lägg redskapet på en tallrik bredvid mellan omröstningarna.

Diska direkt efter användning så att det inte fastnar några matrester, eller går in extra fukt. Torka med handduk. Låt torka luftigt innan du lägger ner dem i lådan.

För att fixa till dem nu kan du använda sandpapper. Ett grövre för att få bort flisorna, och ett finare för att göra dem släta. Det kan behöva upprepas, men du ska inte behöva göra det efter varje användning.

• BuoBä
    BuoBä skrev 2022-01-05 10:39:00 följande:

Minimera hur fuktiga de blir under användningen. Ha dem tex inte stående i grytan medan det kokar utan lägg redskapet på en tallrik bredvid mellan *omröstningarna*.

Diska direkt efter användning så att det inte fastnar några matrester, eller går in extra fukt. Torka med handduk. Låt torka luftigt innan du lägger ner dem i lådan.

För att fixa till dem nu kan du använda sandpapper. Ett grövre för att få bort flisorna, och ett finare för att göra dem släta. Det kan behöva upprepas, men du ska inte behöva göra det efter varje användning.

*omrörningarna
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2022-01-05 10:28:29 följande:
    Har ingen diskmaskin så diskar alltid för hand. 

Kollade upp vad det var för trä i redskapen och det var akacia och valnöt, så ej bambu.

Ska man sandpappra bara en gång eller är det nåt man behöver göra med jämna mellanrum? Brukar folk syssla med sånt? Tälja är ej aktuellt, då skulle jag förstöra dem helt och hållet.

Då är det diskmedlet är då det som fixar detta långsamt-

Komiskt nog har jag inte en susning vad det är för träslag i mina träslevar, men den i bambun är enkel att se och ser precis likadan ut som när jag fick/köpte den för säkerligen 10 år sedan(Det kan vara mer), annan färg nu dock och mörkare.

Det jag gör i min skötsel är att aldrig diska dom med diskmedel, om nu du ens gör det.
    Ljummet till varmt vatten, och sen 3-4 drag på varje sida max, och enda som finns kvar då är lite fett och det är kanske tom bra, dock slipper en massa man gnugga och slipper använda diskmedel.
    Papper kan funka också, och om man tar det direkt från grytan.

Sandpappra detta är jag dålig på, men rätt grovt först antar jag, och sen mindre för få bort flisorna och det grova slipmärkena tror jag funkar.
    Men kommer någon annan med andra råd och säger de kan sandpappra lite, så lyssna hellre på dom på den.

Låter som en favoritslev du har :D

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Guldnovan

Slipa till den om den är stickig nu. Undvik att den är blöt onödigt länge som tidigare sagts och olja ibland med matolja.

Nej man ska inte behöva hålla på och slipa.

Jag har haft mina trägrejer i årtionden.

• Anonym (Gammal)

Min osthyvel är 34 år gammal. Lite nött, men fullt duglig. Följ alla råd du fått här. Det värsta är långvarig blöta och diskmaskin.

• Anonym (släng av sleven)

Har nästan bara träslevar, vissa har jag till och med täljt själv. Jag tycker inte dom blir flisiga. Men då försöker jag ta hand om dom. Jag oljar in dom med matolja 1-2 gånger om året. När jag diskar så har jag aldrig hela sleven liggandes i diskmedelsvatten utan försöker spola av direkt jag är klar med dom och behöver jag använda diskmedel borstar jag bara snabbt av änden som varit i mat, aldrig skaftet. Om matrester torkat fast så brukar jag ställa den i ett glas/en kopp med ljummet vatten någon timme (så slipper "hela" sleven vara i vatten). 

• Anonym (Fiberresning)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-05 10:28:29 följande:

Har ingen diskmaskin så diskar alltid för hand. Kollade upp vad det var för trä i redskapen och det var akacia och valnöt, så ej bambu.

Det räckte med en gång på min slev. Kanske någon lättare puts vid ett senare tillfälle.

Nä, jag tror inte folk i gemen håller på så. Jag gillar slöjd. :) Vi kör både träslevar och smörknivar i diskmaskin btw.
Svar på tråden Träredskap (matlagning)