• Wed 5 Jan 2022 22:52
    9143 visningar
    10 svar
    10
    9143

    Tips på hundraser

    Vi har idag en långhårig dvärg tax tik och när hon är 7 - 8 år planerar vi att skaffa en till hund. Familjen består då av två barn 6 år och 3 år och två vuxna. 


     


    Varför vill vi ha en till hund? 
    Vår hund är idag vårt stora intresse och skulle vilja ha en till innan tiken blir för gammal och som kan fortsätta utveckla intresset vi har. Tiken vi har idag är inte så arbetsvillig och vi skulle vilja ha en som är tycker det är kul att hitta på grejer (agility, lydnad/trix och nosework). Idag kör vi enbart nosework och lite lydnad, intresset är måttligt från hunden. Jag har lånat andra hundar som varit mycket mer intresserade.  


     


    Var erbjuder vi en hund? 
    En vanlig veckodag börjar med en kortare kissrunda. 5 km promenad på lunchen. Husse jobbar hemifrån så ingen ensamtid. Eftermiddagspromenad 2-3 km, på kvällen kasta boll i trädgården (höjdpunkten för tiken) och en sista kort kissrunda innan läggdags. 1 kväll i veckan har vi päls/tassvård. 2-3 gånger i veckan nosework. 1-2 gånger i veckan trix/lydnad. 


    Helgerna blir det alltid minst ett par timmar i skogen där vi i bland spårar lite. Exempelvis så kan tiken har hittat kantareller åt oss (och har gjort).


     


    Vad vi gillar med tiken vi har idag: 


    Hon är liten (4,5 kg) och lätt att ha med sig. 
    Hon fäller väldigt lite. 
    Hon är en knähund som gärna vill ligga nära eller i knät. 

    Vad vi inte gillar med tiken idag: 


    Hon har varit och är väldigt rädd och har varit något som vi jobbat mycket med och blivit mycket bättre. Men helt i mål kommer vi nog aldrig. 
    Hon är väldigt familjekär och gillar inte att gå promenad om inte alla i familjen är med. 
    Hon vaktar lite väl mycket familjen. Även om vi gillar att hon skäller för att uppmärksamma oss på gäster så måste vi alltid förbereda henne mycket för att träffa nya personer. Här skulle vi vilja att hon var lite vänligare. 
    Lite mer go i hunden och kunna köra agility hade varit roligt. Tiken vi har idag har varit svårt att få intresserad om vi inte har något väldigt väldigt gott.

    Raser vi har övervägt: 


    Strävhårig tax
    Corgi 
    Middle spitz
    Västgöra spets
    Shelti
    Papillion

    Vi är lite oroliga att de sista fyra raserna fäller för mycket, samtidigt som vi vill gärna ha en mjuk päls på hunden.

    Har ni några tips på andra raser eller erfarenheter av de raserna vi övervägt som ni tror kan passa / inte passa oss. Vi är väldigt tacksamma för hjälpen!

  • Svar på tråden Tips på hundraser
  • Sat 8 Jan 2022 04:56
    #2

    Tack! Det ska jag kolla upp!

  • Tue 11 Jan 2022 19:49
    #4

    Verkligen tänkvärt! Tack!

  • Fri 28 Jan 2022 06:08
    #7

    Tack för alla jättebra tips och insikter!


    Pälsvård är inga problem. Både tiken och jag ser det som  en mysstund. hon älskar att bli borstad, få klorna och tasshåret klippt. 


    Det jag däremot har svårare för är när hon fäller och det är päls överallt. Så en ras som inte fäller allt för mycket hade varit önskvär. 

Svar på tråden Tips på hundraser