Inlägg från: Anonym (Ghj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ghj)

    Jag och min käresta har inte sex

    Trädet och gräset skrev 2022-01-07 07:10:53 följande:

    Tack Klas,

    Uppskattar dina kloka tankar - får väl hitta ett bra sätt att prata om det igen och fråga henne vad hon tycker kan vara en lösning. Jag hoppas också att vi finner en. Men lite orolig för att vi hamnar i samma positioner som efter förra gången vi pratade om det.


    Blev det en kort diskussion sist där du avfärdades med ultimatum, eller kom det något alternativ? Jag är i en liknande sits. Min man är svårt sjuk i stora smärtor och vi har inte haft sex på 2-3 år. Vi har varit tillsammans i 9 år. Jag har inte lyft det för han lider så av allt annat (sjukdomen, följdsjukdomarna, sorgen att troligtvis aldrig kunna jobba igen..). Kanske är det att han är så tyngd av allt annat att han inte frågat mig vad jag vill.

    Jag hade nog frågat min sexlösa partner (och har gjort med tidigare partner när jag själv inte hade lust längre. "Erbjöd" honom att träffa andra alltså, när jag var i din sambos sits).
  • Anonym (Ghj)
    Anonym (J) skrev 2022-01-10 20:37:35 följande:

    Homofobi innebär bland annat att man har en negativ attityd gentemot homosexuella och bisexuella. Att göra slut med sin partner enbart på grund av att denne är bisexuell är att ha en negativ attityd mot bisexuella män. Detta är inte ditt område att bestämma över och tolka, oavsett hur mycket du än vill tro det.


    Det är inte homofobi att göra slut för att man önskar bygga sitt förhållande på en annan slags ömsesidighet. Mer "dramatiskt" än så är det faktiskt inte och det är förstås personen med ställningstagandet som har både tolkningsföreträdet av och insikten i sina bevekelsegrunder.

    En expartner som sprider dynga om sin fd:s läggning kan däremot kvala in som bi-/homofob
  • Anonym (Ghj)
    Anonym (J) skrev 2022-01-10 22:57:58 följande:

    Det är homofobi att som heterosexuell göra slut med sin partner bara för att denne är bi. Jag har förklarat flera gånger varför det är homofobiskt. Att du sedan väljer att inte lyssna på en person som faktiskt är bisexuell bevisar bara hur lite koll du har.


    Vad fördomsfull du är, jag har inte delgett dig min läggning. Alla grupper som kan diskrimineras har förstås inte ständigt tolkningsföreträde och "rätt".

    En nyanländ elev från Syrien som aldrig läst engelska och inte når godkänt i engelska efter två år definieras inte automatiskt som diskriminerad eller utsatt för varken rasism eller islamofobi för att den anklagar den betygsättande läraren för valfritt epitet av föregående.

    En 55-årig kvinna som inte fick jobbet är inte per automatik och för att utsagan råkar vara hennes egen utsatt för sexism och ålderism.

    En bisexuell person som blir lämnad av sin heterosexuella partner utifrån dennes känslomässiga preferenser om ömsesidighet, innefattande samma läggning, är inte utsatt för bifobi för att den hävdar det.

    Att du "förklarar flera gånger" genom att upprepa felaktigheter ger dig givetvis inte rätt. Din läggning avgör inte heller vem som har fel.
  • Anonym (Ghj)
    Anonym (J) skrev 2022-01-10 23:25:48 följande:

    Jag har heller inte skrivit något om din läggning så var är jag fördomsfull?

    Det är inte heterosexuella personer som avgör vad som inte är homofobiskt, precis som att det inte är män som avgör vad som uppfattas som sexism för kvinnor.

    Dina exempel är ju bara tramsiga och handlar inte alls om det vi diskuterar här.

    Åh, okej. En bisexuell person som blir lämnad av sin partner _enbart_ på grund av dennes sexuella läggning är inte utsatt för bifobi, säger du. Vem har bestämt det? Du? Eller är det kanske upp till den bisexuella personen att avgöra?

    Jag har inte upprepat några felaktigheter. Homofobi innefattar bland annat negativa attityder gentemot homosexuella personer och detta är ett sådant fall där man tydligt har sådana negativa attityder.


    Du är fördomsfull för att jag anklagas för "att inte lyssna på en bisexuell person". I det påståendet ligger förstås ett antagande om min läggning.

    Nej det är givetvis inte alltid upp till den bisexuelle, den äldre, den religiöse etc att definiera vad som är fobi eller diskriminering. Vem har slagit i dig sådana dumheter?

    Mina exempel handlar om exakt det vi diskuterar här: Att du hävdar att den som omfattas av diskrimineringsgrunderna avgör vad som är fobiskt, med ditt argument "lyssna på en bisexuell". Så är det inte.
  • Anonym (Ghj)
    Anonym (J) skrev 2022-01-10 23:48:24 följande:

    Det är dina antaganden och inget som jag har skrivit.

    Sa jag att det alltid är det? Du verkar däremot vara av åsikten att heterosexuella människor kan berätta för mig vad jag ska uppfatta som homofobiskt och inte homofobiskt.

    Jag uppmanar dig att googla på tolkningsföreträde och läsa om det. För övrigt har jag inte heller hänvisat till enbart tolkningsföreträde. Jag har även påtalat vad homofobi innebär och det innefattar bland annat negativa attityder gentemot homosexuella. Det är inget som jag har hittat på, förstår du.


    Nu kan det ju vara så att jag inte är hetero och berättar för dig att det du hävdar är bifobiskt inte är det. För övrigt behöver jag verkligen inte läsa på något om vad tolkningsföreträde är, varken språkligt eller utifrån de diskrimineringsgrunderna jag är personligen berörd av, eller övriga jag har gedigen kunskap om. Du låter som en arg gymnasist som inte riktigt förstått när tolkningsföreträde kan tillämpas på den här diskussionen.

    Att behov och förväntningar i en relation inte är ömsesidiga och leder till ett uppbrott är inte fobi, hur mycket du än vill tolka det så. Vare sig det är en hetero eller en homo som lämnar någon som är bi (det är inget jag hittat på, förstår du).
  • Anonym (Ghj)
    VickanD skrev 2022-01-10 23:51:15 följande:

    Vem bestämmer vad som är homofobiskt/inte homofobiskt, menar du?


    Det är i alla fall inte att det innefattar samtliga individuella påståenden och upplevelser hos de som omfattas av diskrimineringsgrunderna. Eller menar du det?
  • Anonym (Ghj)
    Anonym (J) skrev 2022-01-11 00:04:56 följande:

    Eller så är du hetero men låtsas vara bi. Hur som helst så stämmer det inte, eftersom begreppet homofobi bland annat innebär negativa attityder gentemot homosexuella, vilket detta är.

    Att lämna en person enbart på grund av att denne är bisexuell är homofobiskt.

    Det är inte jag som har bestämt vad som ska ingå i begreppet homofobi. Tror du mig inte så kan du googla.


    Nej, det stämmer inte i fallet vi diskuterar. Däremot spär man på med "bo i tält" och "inte sova under samma tak", då har du folk som uttrycker sig på en skala av homofobi.

    Okej, du går på gymnasiet och "låtsas vara bi" (fick jag tolkningsföreträde nu?) Du ser, din argumentation har stora brister. Dina gissningar är inkorrekta.

    Jag arbetar tillräckligt ofta med diskrimineringsgrunderna så jag behöver verkligen inte googla för att du okunnigt tolkar in mer i homofobi än vad det är.
  • Anonym (Ghj)
    VickanD skrev 2022-01-11 00:13:44 följande:

    Svara då vem som bestämmer?

    Det finns definierat på internet vad homofobi innebär. Där står det bland annat att det innebär negativa attityder mot homosexuella, precis som Anonym (J) säger. Inser du inte då att det är en tolkningsfråga? Man måste tolka vad som räknas som negativa attityder, bland annat.

    Vem ska tolka och bestämma det i detalj, menar du?


    Du får läsa in dig på området om du undrar. Definitioner är inte heller statiska i tiden.

    Ett förhållande i exemplet där den ena, som är homo eller hetero, känner att vi har inte den ömsesidighet jag trodde, önskar och förväntar, det är inte bifobi. Det är inte "negativ attityd" att göra slut med sin käresta för att vi inte är sexuellt kompatibla.
  • Anonym (Ghj)
    VickanD skrev 2022-01-11 00:28:24 följande:

    Du kan inte svara på vem det är som bestämmer för egentligen är det ingen som bestämmer. Varken du eller den du diskuterar med har rätt och ingen av er har fel heller. Folk tolkar det på olika sätt och du kan inte säga att det inte uppfattas som homofobiskt för någon annan. För dig kanske det inte gör det, men för någon annan kan det uppfattas så.

    Återigen, vem ska bestämma och tolka vad som räknas som negativ attityd? Du? Alla andra har fel och du har rätt??

    Jag själv är heterosexuell, men kan vara så pass mogen att jag kan tycka att det är upp till de homosexuella/bisexuella att avgöra vad som är homofobiskt. Men det är min åsikt. Liksom vem ska annars bestämma det? Heterosexuella?


    "Liksom vem ska bestämma" är en barnsligt felställd fråga. "J:s" huvudargument är att det är den bisexuelle som alltid avgör vad som är bi-/homofobiskt. Det är av självklara skäl inte så med någon av diskrimineringsgrunderna, att ett påstående är fakta beroende på sändaren. Oavsett om du är "mogen" eller ej. Upplevelser och definitioner av att utsätta någon är inte alltid synonymer.

    Om "J" eller någon annan skulle känna sig orättvist behandlad av partnern i exemplet är det ingen som invänt mot, utan att "J" påstår att det är ett obestridligt faktum att det är bi/homofobi som är skälet att göra slut när man inte delar läggning.
  • Anonym (Ghj)
    VickanD skrev 2022-01-11 02:51:39 följande:

    Fast ni tjafsar om vem som har rätt. Jag frågar igen. Vem bestämmer vad som är homofobiskt och vad som inte är det? Du?

    Det är inte J:s enda argument. Hon/han har även hänvisat till definitionen av homofobi. Då frågar jag dig, vem bestämmer vad som räknas som negativa attityder mot homosexuella? Det är en tolkningsfråga. Du säger att J har fel, att det inte alls är homofobiskt att dumpa en person på grund av att personen är bi, men vem är du att bestämma att J har fel? Du bestämmer alltså vad som är homofobiskt och vad som inte är det?

    J hänvisar ju iaf till innebörden av homofobi. Vad har du gjort för att styrka det du säger? Alltså att det inte skulle vara homofobiskt? Själva definitionen av homofobi går ju emot det du säger. Att du inte ens inser det själv.


    Nej det gör hen inte. Hen har "bestämt", som du omoget kallar det, att lämna en partner man inte har samma läggning som, är fobiskt. Det är inte den korrekta definitionen av homofobi hur mycket J än felaktligen hävdar att det ingår i "attityder mot bipersoner". Hen har ingen källa som styrker det. Att häckla, avsky m.m en partner som senare i förhållandet uppger en annan läggning är något annat än det vi diskuterar.

    Allt man inte får av andra människor är inte diskriminering eller utsatt för fobier, vare sig man är en påstått könsdiskriminerad incel eller en biperson vars känslomässiga kontrakt (eller juridiska) bryts av partnern som inte upplever att förutsättningarna längre är desamma.
Svar på tråden Jag och min käresta har inte sex