• Anonym (Undran)

Samer

Samer är ju Sveriges urfolk. Men var kommer vi andra svenskar ifrån då? Då måste det ju vara vi som invandrat till samernas land en gång för väldigt länge sedan?

Dessutom har samer ett annat utseende. ofta mörkhåriga och bruna ögon med höga kindben. Vi svenskar oftast blonda och blåögda. Varför?

• Svar på tråden Samer
  • Anonym (ö)

Ja, det är ju alltså samma anledningar nu som när du läste mellanstadiehistoria.

Det enda som ändrats är väl möjligen att det där med "ursprungsbefolkning" är mer omdiskuterat i vissa kretsar.

• Anonym (S)

Har själv lite samiskt påbrå.. och min mormor hade svart hår och bruna ögon så det stämmer nog rätt bra, jag har själv brunt hår och mörkgröna (lite bruna) ögon och höga kindben, har fått höra en del att jag ser ut som ryss eller typ 1/2 eller 1/4 asiat.

Iallafall , rätta mig om jag har fel men tror att samer är urbefolkning i norra (ev mellersta?) Sverige. Inte i hela Sverige alltså.. Och att samer från början (delvis?) kommer nånstans österifrån. Alltså långt tillbaks. Det finns ju samer i både Norge, Sverige , Finland och Ryssland.

Men är alltså inte helt 100 , finns nog andra som kan bättre.

• Anonym (-)

Det är ju inte som i Amerika eller Australien där människor från en annan kontinent stigit i land och tagit över. Det handlar mer om två folk som i ett par tusen år levt nära varandra och om att de renskötande samernas nomadiska livsstil krockat med idén om att all mark tillhör någon (och då inte nödvändigtvis den som bor på och brukar marken). Och om att nationerna Norge, Sverige, Finland och Ryssland bildats, dragit sina gränser och stiftat sina lagar utan att befolkningen i området just haft så mycket att säga till om.

• Anonym (Undran)
    Anonym (S) skrev 2022-01-08 04:27:32 följande:

Har själv lite samiskt påbrå.. och min mormor hade svart hår och bruna ögon så det stämmer nog rätt bra, jag har själv brunt hår och mörkgröna (lite bruna) ögon och höga kindben, har fått höra en del att jag ser ut som ryss eller typ 1/2 eller 1/4 asiat.

Iallafall , rätta mig om jag har fel men tror att samer är urbefolkning i norra (ev mellersta?) Sverige. Inte i hela Sverige alltså.. Och att samer från början (delvis?) kommer nånstans österifrån. Alltså långt tillbaks. Det finns ju samer i både Norge, Sverige , Finland och Ryssland.

Men är alltså inte helt 100 , finns nog andra som kan bättre.

Varför kallas de för urfolk om de kommer någon annanstans ifrån då?

Intressant är att vissa samer ser asiatiska ut och många (de flesta?) Samer har speciella ögon, alltså som en flik som asiater har även om de inte ser asiatiska ut. Många har blå ögon och dessa ögon. Varför?
  • fjanten

Hur den samiska befolkningen och dess kultur uppstått i Sverige är inte helt klarlagt, men forskning tyder på att den samiska kulturen uppstod för cirka 2000 år sedan genom en sammansmältning av flera redan då existerande fångst- och jordbrukarkulturer på Nordkalotten. Samerna har sedan fortsatt att leva och verka inom detta område, som i dag är delar av Sverige, Finland, Norge och Ryssland.

Samerna har således en lång sammanhängande historisk anknytning till de områden där de bedrivit sin näring och utvecklat sin kultur som går tillbaka till tiden före nationalstatens bildande. Samerna uppfyller därmed kriterierna för ett urfolk. Detta har även bekräftats av riksdagen som år 1977 uttalade att samerna är ett urfolk som har folkrättsliga krav på en kulturell särbehandling i Sverige. (prop 1976/77:80, bet 1976/77:KrU43). Sedan 2011 anges även i regeringsformen (1 kap, 2§) att det samiska folkets möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas.

www.regeringen.se/artiklar/2015/06/samerna---ett-folk-och-urfolk/

Här kan du läsa mer om svenskar:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenskar

• Anonym (Ulrika)

Jag har för mig att samerna tros ha kommit till Skandinavien österifrån, norra vägen om Bottenviken. De andra kom till Sverige söderifrån, via Danmark.

• Anonym (ööö)
    Anonym (Undran) skrev 2022-01-08 01:18:33 följande:
    Samer

Samer är ju Sveriges urfolk. Men var kommer vi andra svenskar ifrån då? Då måste det ju vara vi som invandrat till samernas land en gång för väldigt länge sedan?

Dessutom har samer ett annat utseende. ofta mörkhåriga och bruna ögon med höga kindben. Vi svenskar oftast blonda och blåögda. Varför?

Föråt men hur kan du inte veta något om det? Har du inte gått i svenska skola utan är inflyttad senare, kanske? Jag skriver det inte för att vara elak men undra på riktigt. 
    Har du gått i grundskolan så har du gått igenom detta. Det är dock mycket enkelt att googla vilket du redan fått tips om. 

Sök på samernas historia tex,
    Sedan kan du söka på folkvandringstiden, så får du veta mer om hur människor kommit till Norden. 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (ööö) skrev 2022-01-08 14:37:59 följande:

Föråt men hur kan du inte veta något om det? Har du inte gått i svenska skola utan är inflyttad senare, kanske? Jag skriver det inte för att vara elak men undra på riktigt. 

Har du gått i grundskolan så har du gått igenom detta. Det är dock mycket enkelt att googla vilket du redan fått tips om. 

Sök på samernas historia tex,

Sedan kan du söka på folkvandringstiden, så får du veta mer om hur människor kommit till Norden. 

Spelar det någon roll? Det enda jag skrev var en fråga. Jag ska väl inte behöva förklara mig varför jag undrar. Det finns även dem som inte kommer ihåg från skolan, eller som inte läst. Ja det kan finnas många anledningar till varför man undrar men det har inte med tråden att göra
  • Anonym (Undran)
    fjanten skrev 2022-01-08 14:03:56 följande:

Hur den samiska befolkningen och dess kultur uppstått i Sverige är inte helt klarlagt, men forskning tyder på att den samiska kulturen uppstod för cirka 2000 år sedan genom en sammansmältning av flera redan då existerande fångst- och jordbrukarkulturer på Nordkalotten. Samerna har sedan fortsatt att leva och verka inom detta område, som i dag är delar av Sverige, Finland, Norge och Ryssland.

Samerna har således en lång sammanhängande historisk anknytning till de områden där de bedrivit sin näring och utvecklat sin kultur som går tillbaka till tiden före nationalstatens bildande. Samerna uppfyller därmed kriterierna för ett urfolk. Detta har även bekräftats av riksdagen som år 1977 uttalade att samerna är ett urfolk som har folkrättsliga krav på en kulturell särbehandling i Sverige. (prop 1976/77:80, bet 1976/77:KrU43). Sedan 2011 anges även i regeringsformen (1 kap, 2§) att det samiska folkets möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas.

www.regeringen.se/artiklar/2015/06/samerna---ett-folk-och-urfolk/

Här kan du läsa mer om svenskar:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenskar

Tack!
  • Anonym (-)
    Anonym (Undran) skrev 2022-01-08 13:44:40 följande:
    Varför kallas de för urfolk om de kommer någon annanstans ifrån då?

Alla folkslag som lever på någon annan kontinent än Afrika har invandrat vid någon tidpunkt, även indianer och aboriginer. Man brukar väl oftast använda ordet urfolk om folkslag som blivit överkörda när andra tagit marken de lever på i anspråk.
Svar på tråden Samer