• Anonym (Undran)

Samer

Samer är ju Sveriges urfolk. Men var kommer vi andra svenskar ifrån då? Då måste det ju vara vi som invandrat till samernas land en gång för väldigt länge sedan?

Dessutom har samer ett annat utseende. ofta mörkhåriga och bruna ögon med höga kindben. Vi svenskar oftast blonda och blåögda. Varför?

• Svar på tråden Samer
  • Anonym (f)

Med uppvuxen som det menar jag i en familj som ägde renar och med samisk kultur.

• Anonym (f)

Inte ens för sina barn berättade han.

• fornminne

Hur man ska definiera vem som har rätt att rösta i Sametinget är en sak. Min poäng var att finns det etniska samer, eller romer, eller finnar, eller kurder, eller japaner osv, finns det självklart även etniska svenskar. Man kan inte säga att det ena finns och det andra inte. Att det sedan finns blandningar och gråzoner är en annan sak, så är det överallt. I Sverige räknas väl alla med svenska föräldrar och svenska som modersmål till majoritetsbefolkningen, men det gör en inte till urbefolkning i lagens mening. Genetiskt och kulturellt skulle man dock i viss mån kunna kalla majoritetsbefolkningen för södra Sveriges urbefolkning, lika mycket som samerna är det i norr.

• Anonym (Ur)
    fornminne skrev 2022-01-09 13:18:44 följande:

Hur man ska definiera vem som har rätt att rösta i Sametinget är en sak. Min poäng var att finns det etniska samer, eller romer, eller finnar, eller kurder, eller japaner osv, finns det självklart även etniska svenskar. Man kan inte säga att det ena finns och det andra inte. Att det sedan finns blandningar och gråzoner är en annan sak, så är det överallt. I Sverige räknas väl alla med svenska föräldrar och svenska som modersmål till majoritetsbefolkningen, men det gör en inte till urbefolkning i lagens mening. Genetiskt och kulturellt skulle man dock i viss mån kunna kalla majoritetsbefolkningen för södra Sveriges urbefolkning, lika mycket som samerna är det i norr.

Vilka är urbefolkning enligt lagens mening?
  • Anonym (Ur)
    Anonym (f) skrev 2022-01-09 13:11:53 följande:

Det i sig är en knepig sak. För många samer var det stigmatiserande att prata samiska och det var inte tillåtet i skolan tex, därav har många följande generationer förlorat den möjligheten att lära sig språket. 

Min morförälder berättade inte ens om sitt samiska ursprung någonsin och är då uppvuxen som det. 

Alla entydiga försök att definiera olika etniska och kulturella grupper blir knipiga.

Vem är same, svensk, finne osv?
  • Anonym (-)
    LadyJane skrev 2022-01-09 12:58:10 följande:
    Va? Kan du vidareutveckla det här?På vilket sätt hänger  människor som "steg i land och tog över" ihop med samernas ursprung?

Mitt inlägg handlar inte om samernas ursprung utan om varför samerna klassas som ursprungsbefolkning. Vilket, förvirrande nog, är lite olika saker.
  • Anonym (Samiii)
    Anonym (-) skrev 2022-01-09 13:53:15 följande:

Mitt inlägg handlar inte om samernas ursprung utan om varför samerna klassas som ursprungsbefolkning. Vilket, förvirrande nog, är lite olika saker.

Du kommer iofs m lite andra frågeställningar i ts men men.

Samerna levde väl där först och anses därför vara urbefolkning. Svenskar är väl en väldigt utblandad inte så homogen grupp? Säkert tyskar fransmän, polacker valloner osv som invandrat
  • Anonym (-)
    Anonym (Samiii) skrev 2022-01-09 14:57:10 följande:
    Du kommer iofs m lite andra frågeställningar i ts men men. Samerna levde väl där först och anses därför vara urbefolkning. Svenskar är väl en väldigt utblandad inte så homogen grupp? Säkert tyskar fransmän, polacker valloner osv som invandrat

Jag är inte trådstartaren.
  • Glinda från Oz
    Anonym (ööö) skrev 2022-01-08 14:37:59 följande:
    Föråt men hur kan du inte veta något om det? Har du inte gått i svenska skola utan är inflyttad senare, kanske? Jag skriver det inte för att vara elak men undra på riktigt. 
    Har du gått i grundskolan så har du gått igenom detta. Det är dock mycket enkelt att googla vilket du redan fått tips om. 

Sök på samernas historia tex,
    Sedan kan du söka på folkvandringstiden, så får du veta mer om hur människor kommit till Norden. 
    Kommer du ihåg exakt allt du läste i skolan? Du är ett stort undantag i så fall, de flesta minns inte allt. 
  • Anonym (H)
    Anonym (I) skrev 2022-01-09 10:44:58 följande:

Vilken konstig fråga. Kommer du själv ihåg precis allt du lärde dig i skolan? Det är väl inte så konstigt om man glömmer bort en hel del? Sedan har ju någon annan i tråden upplyst oss om att det var först i och med Lpo 94 som det blev obligatoriskt för skolorna att lära ut om samer. Detta stämmer bra med vad jag minns från min tid i låg- och mellanstadiet, eftersom jag har noll minne av att vi lärde oss om samer. Det var Lgr 80 som gällde då. Varför utgick du från att alla har läst enligt samma läroplan som du? Tror du inte att det finns några som är äldre än du på FL?

Tack. Började fundera på varför jag inte kommer ihåg ett skvatt om samer från skolan, men vi läste nog inget. Gick i grundskolan på 70/80-talet.
Svar på tråden Samer