• Anonym (Undran)

Samer

Samer är ju Sveriges urfolk. Men var kommer vi andra svenskar ifrån då? Då måste det ju vara vi som invandrat till samernas land en gång för väldigt länge sedan?

Dessutom har samer ett annat utseende. ofta mörkhåriga och bruna ögon med höga kindben. Vi svenskar oftast blonda och blåögda. Varför?

• Svar på tråden Samer
  • LadyJane
    Anonym (-) skrev 2022-01-09 13:53:15 följande:

Mitt inlägg handlar inte om samernas ursprung utan om varför samerna klassas som ursprungsbefolkning. Vilket, förvirrande nog, är lite olika saker. smile1.gif
    Kan du som jag frågade, utveckla det och hur det hänger ihop enligt dig?
  • LadyJane
    Anonym (Samiii) skrev 2022-01-09 14:57:10 följande:
    Du kommer iofs m lite andra frågeställningar i ts men men.
    Samerna levde väl där först och anses därför vara urbefolkning. Svenskar är väl en väldigt utblandad inte så homogen grupp? Säkert tyskar fransmän, polacker valloner osv som invandrat
    Det var länge den uppfattningen som fanns.
    Idag vet vi att den inflyttningen var samtida med den som skedde söderöver.
  • Anonym (Germaner)

Svenskar förutom Samer är 3 olika germanska stammar som var här innan samerna. Ja inte i norra sverige men resten. Svear, Götar och Daner (Daner är samma som danskar fast danerna var då danmark+södra sverige).

Så en mix av tre sorters tysk typ :)

• Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 07:26:40 följande:
    Det var länge den uppfattningen som fanns.
    Idag vet vi att den inflyttningen var samtida med den som skedde söderöver.
    Vad menar du med det inlägget? Pratar du om paleolitikum nu?
  • LadyJane
    Anonym (f) skrev 2022-01-10 11:48:06 följande:
    Vad menar du med det inlägget? Pratar du om paleolitikum nu?
    Den var långt innan.
  • Anonym (sapmi)
    Anonym (Undran) skrev 2022-01-08 01:18:33 följande:
    Samer

Samer är ju Sveriges urfolk. Men var kommer vi andra svenskar ifrån då? Då måste det ju vara vi som invandrat till samernas land en gång för väldigt länge sedan?

Dessutom har samer ett annat utseende. ofta mörkhåriga och bruna ögon med höga kindben. Vi svenskar oftast blonda och blåögda. Varför?

Samerna är ursprungsbefolkningen i Sapmi. Hela Sverige är större än svenska delen av Sapmi som sträcker sig ungefär från Söderhamn och Idre och norrut. Jo, germanerna som vandrade norrut från Europa kom tillslut till Sapmi.

De flesta samerna idag ser ut som Svenskar gör mest.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Germaner) skrev 2022-01-10 10:12:49 följande:
    Svenskar förutom Samer är 3 olika germanska stammar som var här innan samerna. Ja inte i norra sverige men resten. Svear, Götar och Daner (Daner är samma som danskar fast danerna var då danmark+södra sverige).

Så en mix av tre sorters tysk typ :)
    Intressant
  • Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 20:36:21 följande:
    Den var långt innan.
    Hänger nog inte med i tråden längre riktigt, men pratar vi om när folk kom till det som nu är Sverige så är väl paleolitikum troligast korrekt. Områden både i Norge och norra Sverige var aldrig täckta av inlandsisen heller, så där finns ju möjligheter för folk att ha vistats även under en del av istiden.

Sedan finns det fynd (av kluvna djurben) som tyder på att det kan ha funnits befolkning i södra Sverige innan förra istiden, men det är lite osäkert. Och det var i så fall inte homo sapiens.
  • LadyJane
    Anonym (f) skrev 2022-01-10 23:03:19 följande:
    Hänger nog inte med i tråden längre riktigt, men pratar vi om när folk kom till det som nu är Sverige så är väl paleolitikum troligast korrekt. Områden både i Norge och norra Sverige var aldrig täckta av inlandsisen heller, så där finns ju möjligheter för folk att ha vistats även under en del av istiden.

Sedan finns det fynd (av kluvna djurben) som tyder på att det kan ha funnits befolkning i södra Sverige innan förra istiden, men det är lite osäkert. Och det var i så fall inte homo sapiens.
    Du vet att man kommit fram till nya resultat genom DNA-analyser? Man behöver således inte gissa längre eller tro.
  • Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 23:05:22 följande:
    Du vet att man kommit fram till nya resultat genom DNA-analyser? Man behöver således inte gissa längre eller tro.
    Många arkeologer och osteologer har dock kritiserat de resultaten, eller snarare de slutsatser som dragits av dessa.
  • LadyJane
    Anonym (f) skrev 2022-01-10 23:11:47 följande:
    Många arkeologer och osteologer har dock kritiserat de resultaten, eller snarare de slutsatser som dragits av dessa.
    Arkeologer som yrke är faktiskt ett skämt. De drar ofta alldeles för långdragna slutsatser och alldeles för ofta färgade av sin tids kultur.
  • Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 23:14:21 följande:
    Arkeologer som yrke är faktiskt ett skämt. De drar ofta alldeles för långdragna slutsatser och alldeles för ofta färgade av sin tids kultur.
    Tvärtom skulle jag säga om den yngre generationen i alla fall. Osteologutbildningen fokuserar också en hel del på DNA. Det hade kanske varit mer värdefullt för den senaste studien som jag antar du rererar till, att mest studera autosomalt DNA och att inte bara studera just renskötande nutida samers Ydna och Mtdna (och sortera bort alla andra med samiskt ursprung), då dessa egentligen säger mycket mindre om samers ursprung längre tillbaka, bland annat pga flaskhalseffekter som skett närmre i tid. 

Effekten av att sortera ut olika typer av samer på det sättet ger missvisande resultat.
  • LadyJane
    Anonym (f) skrev 2022-01-10 23:23:02 följande:
    Tvärtom skulle jag säga om den yngre generationen i alla fall. Osteologutbildningen fokuserar också en hel del på DNA. Det hade kanske varit mer värdefullt för den senaste studien som jag antar du rererar till, att mest studera autosomalt DNA och att inte bara studera just renskötande nutida samers Ydna och Mtdna (och sortera bort alla andra med samiskt ursprung), då dessa egentligen säger mycket mindre om samers ursprung längre tillbaka, bland annat pga flaskhalseffekter som skett närmre i tid. 

Effekten av att sortera ut olika typer av samer på det sättet ger missvisande resultat.
    Det visste jag inte men bra att det är på väg att ändras! Tack för att du berättade.

• Anonym (Opartisk)

Tycker att det är en mycket komplex fråga.

Allting kommer alltid att förändras och slutligen kommer alla medborgare att blandas.

Rent fatalistiskt alltså.

Har SD folkdräkt och talar om bevarande av svensk kultur så är de rasister.

Förklara gärna skillnaden ?

(Nej jag är inte rasist och jag hatar inte samer. Men jag tycker att vi har skygglappar på när frågan diskuteras.)

Hur tänker en same i den frågan?

Jag menar . Det hade varit många utländska influenser som jag gärna är utan .

Svar på tråden Samer