Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Samer

Anonym (Undran) skrev 2022-01-08 13:44:40 följande:
    Varför kallas de för urfolk om de kommer någon annanstans ifrån då?

Intressant är att vissa samer ser asiatiska ut och många (de flesta?) Samer har speciella ögon, alltså som en flik som asiater har även om de inte ser asiatiska ut. Många har blå ögon och dessa ögon. Varför?
    Ögonfärgen kan jag inte svara på, men det är ett faktum att många samer har asiatiskt DNA. På DNA-tester för etnicitet får de jag är släkt med i alla fall ofta resultat att de har en liten del Östasien, Sibirien eller/och Centralasien.

De flesta samer i Sverige är av blandade ursprung, har förfäder som både är svenska ickesamer, finska och norska.
  • Anonym (f)

Jag som har en morförälder som är same fick även amerikansk ursprungsbefolkning som etnicitet på DNA-testet (vilket jag inte är). För 15 000 år sedan eller så kanske samer och nordamerikansk ursprungsbefolkning hade ett gemensamt folk som utvandrade ur Sibirien varav vissa gick över Berings sund och andra inte.

Det med när samer kom till Sverige är dock väldigt omdiskuterat. Även om det finns en diskussion om för ca 2000 år sedan är det väldigt tveksamt då det handlar om ett nomadfolk i grunden som rört på sig under stora delar av året mellan Norge(Sverige/Finland/Kolahalvön och som inte lämnat lika tydliga spår som andra folk som är mer bofasta gör.

Det finns även en möjlighet att de fått tillskott av ett nytt folk för 2000 år sedan, men att det då redan fanns samer som etablerat rörde sig i Skandinavien sedan längre tid än så. 

Det finns i alla fall äldre tecken på samisk kultur än 2000 år i både Norge och Sverige.

• Anonym (f)
    Anonym (I) skrev 2022-01-09 10:44:58 följande:
    Vilken konstig fråga. Kommer du själv ihåg precis allt du lärde dig i skolan? Det är väl inte så konstigt om man glömmer bort en hel del? Sedan har ju någon annan i tråden upplyst oss om att det var först i och med Lpo 94 som det blev obligatoriskt för skolorna att lära ut om samer. Detta stämmer bra med vad jag minns från min tid i låg- och mellanstadiet, eftersom jag har noll minne av att vi lärde oss om samer. Det var Lgr 80 som gällde då. Varför utgick du från att alla har läst enligt samma läroplan som du? Tror du inte att det finns några som är äldre än du på FL?
    Jag lärde mig heller precis ingenting om samer eller samisk kultur i skolan. Och då är jag ändå norrlänning. 

Det är även ytterst begränsat vad mina barn lärt sig om detta i skolan, men något i alla fall.
  • Anonym (f)
    Anonym (Ur) skrev 2022-01-09 12:39:31 följande:
    Enligt Sametinget:
    "De som inte har språket som modersmål eller kan visa på att mor- eller farföräldrar kunde språket räknas enligt lagtexten inte som röstberättigade samer. "
    Det i sig är en knepig sak. För många samer var det stigmatiserande att prata samiska och det var inte tillåtet i skolan tex, därav har många följande generationer förlorat den möjligheten att lära sig språket. 

Min morförälder berättade inte ens om sitt samiska ursprung någonsin och är då uppvuxen som det. 
  • Anonym (f)

Med uppvuxen som det menar jag i en familj som ägde renar och med samisk kultur.

• Anonym (f)

Inte ens för sina barn berättade han.

• Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 07:26:40 följande:
    Det var länge den uppfattningen som fanns.
    Idag vet vi att den inflyttningen var samtida med den som skedde söderöver.
    Vad menar du med det inlägget? Pratar du om paleolitikum nu?
  • Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 20:36:21 följande:
    Den var långt innan.
    Hänger nog inte med i tråden längre riktigt, men pratar vi om när folk kom till det som nu är Sverige så är väl paleolitikum troligast korrekt. Områden både i Norge och norra Sverige var aldrig täckta av inlandsisen heller, så där finns ju möjligheter för folk att ha vistats även under en del av istiden.

Sedan finns det fynd (av kluvna djurben) som tyder på att det kan ha funnits befolkning i södra Sverige innan förra istiden, men det är lite osäkert. Och det var i så fall inte homo sapiens.
  • Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 23:05:22 följande:
    Du vet att man kommit fram till nya resultat genom DNA-analyser? Man behöver således inte gissa längre eller tro.
    Många arkeologer och osteologer har dock kritiserat de resultaten, eller snarare de slutsatser som dragits av dessa.
  • Anonym (f)
    LadyJane skrev 2022-01-10 23:14:21 följande:
    Arkeologer som yrke är faktiskt ett skämt. De drar ofta alldeles för långdragna slutsatser och alldeles för ofta färgade av sin tids kultur.
    Tvärtom skulle jag säga om den yngre generationen i alla fall. Osteologutbildningen fokuserar också en hel del på DNA. Det hade kanske varit mer värdefullt för den senaste studien som jag antar du rererar till, att mest studera autosomalt DNA och att inte bara studera just renskötande nutida samers Ydna och Mtdna (och sortera bort alla andra med samiskt ursprung), då dessa egentligen säger mycket mindre om samers ursprung längre tillbaka, bland annat pga flaskhalseffekter som skett närmre i tid. 

Effekten av att sortera ut olika typer av samer på det sättet ger missvisande resultat.
Svar på tråden Samer