• Anonym (Orolig)

Vad är det för fel på mig?

Min mens är snart 3 månader sen vilket är extremt ovanligt för mig och aldrig hänt förut. Min mage växer senaste tiden och det är inte av viktökning men när jag gjorde graviditetstest förut så var det negativt. Finns det något annat jag kan göra? blir orolig då magen växer, den har förhöjts typ och blivit mycket rundare och större. Har haft vissa symtom som stämmer in på gravidet nu senaste veckorna. För några dagar sedan så har jag börjat få någon känsla på sidorna av nedre delen av magen, obehag/mild smärta om jag tex rör på mig ett visst sätt, när jag försöker gå på toaletten (vilket är väldigt svårt då jag är förstoppad). Fick ett extremt sug på ättiksgurka för nån vecka sen och åt liksom 2 burkar på knappt 2 dagar. Väldigt ovanligt för mig då jag aldrig ens äter det eller har någonsin gillat det. Fick för mer än en månad sen extremt synliga blodkärl på bröst,armar,händer,ben och fötter. Behöver kissa så himla ofta. Detta är några ändrade saker lite mer kortfattat. Vet inte vad det kan vara, har alltid haft regelbunden mens. Är ung och vet inte vad jag ska göra.. får väl ringa vårdcentralen men har någon nåt tips/råd då jag är orolig..?

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • mari123
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 04:23:43 följande:
    Vad är det för fel på mig?

Min mens är snart 3 månader sen vilket är extremt ovanligt för mig och aldrig hänt förut. Min mage växer senaste tiden och det är inte av viktökning men när jag gjorde graviditetstest förut så var det negativt. Finns det något annat jag kan göra? blir orolig då magen växer, den har förhöjts typ och blivit mycket rundare och större. Har haft vissa symtom som stämmer in på gravidet nu senaste veckorna. För några dagar sedan så har jag börjat få någon känsla på sidorna av nedre delen av magen, obehag/mild smärta om jag tex rör på mig ett visst sätt, när jag försöker gå på toaletten (vilket är väldigt svårt då jag är förstoppad). Fick ett extremt sug på ättiksgurka för nån vecka sen och åt liksom 2 burkar på knappt 2 dagar. Väldigt ovanligt för mig då jag aldrig ens äter det eller har någonsin gillat det. Fick för mer än en månad sen extremt synliga blodkärl på bröst,armar,händer,ben och fötter. Behöver kissa så himla ofta. Detta är några ändrade saker lite mer kortfattat. Vet inte vad det kan vara, har alltid haft regelbunden mens. Är ung och vet inte vad jag ska göra.. får väl ringa vårdcentralen men har någon nåt tips/råd då jag är orolig..?

Negativt test och Du är INTE gravid! KAN vara fel på testet(?) Ibland slår blixten ju ner och det oväntade sker så Du kan köpa ett till test. Är det negativt också så har du drabbats av en sällsynt åkomma som heter "skengraviditet"! 
  • Anonym (Orolig)

Tror inte jag är skengravid då jag inte haft de symtomen det står skengravida tror sig känna. Inte något jag heller lägger större funderingar på. Blir bara orolig att något är fel.

• mari123
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 05:01:41 följande:

Tror inte jag är skengravid då jag inte haft de symtomen det står skengravida tror sig känna. Inte något jag heller lägger större funderingar på. Blir bara orolig att något är fel.

Jo men oavsett vad det "står" så har du symptom som indikerar graviditet. Köp ett graviditetstest på Apoteket. Finns folk här på FL som testar sig 24/7! Ingen big deal.
  • Anonym (Orolig)

Ok får väl göra det då, men vad göra om det är negativt? Har liksom problem med hypokondri därför jag är så orolig att något istället är fel och detta leder till ångest. Har ju testat förut och det var negativt så vet inte varför det skulle vara positivt nu.

• Anonym (Orolig)
    Roghindas skrev 2022-01-08 05:34:17 följande:

Varför lägger du inte örat på magen och lyssnar om det rör sig något där inne. Min första åtgärd skulle det vara.

Hur ska jag göra det? När kan man göra det ens isåfall?
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 05:14:23 följande:
    Ok får väl göra det då, men vad göra om det är negativt? Har liksom problem med hypokondri därför jag är så orolig att något istället är fel och detta leder till ångest. Har ju testat förut och det var negativt så vet inte varför det skulle vara positivt nu.

Det du kan börja med är att ringa 1177 för rådgivning. Det kan vara lite köer dit nu när omikron-virusen härjar, men bara stanna kvar i kön eller ring igen senare om kön är full.
  • Anonym (XXX)

Du är troligen gravid. Det enda alternativet är någon mycket ovanlig cysta.

Ta om graviditetstestet, så vet du sedan! Du kanske tog det förra för tidigt, eller så hade du druckit så mycket att urinen var för utspädd. Man bör ju helst använda den koncentrerade morgonurinen. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 05:14:23 följande:

I så fall måste du såklart söka vård. Det ska man alltid göra vid mensrubbningar, om man är under klimakterieåldern så att det inte bara är den naturliga menopausen det handlar om. Men börja nu med ett graviditetstest! Använd morgonurinen som sagt. 
  • EpicF

Du ska naturligvisnta kontakt med vc alt bm och få ett ultraljud.

• Anonym (Träning?)

Tränar du hårt? Är du underviktig? Det kan göra att mensen uteblir.

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?