Råd inför eventuell skilsmässa & ensam vårdnad
Tyvärr har inte äktenskapet och familjelivet gått som önskat den senaste tiden, och söker därför efter lite råd inför en eventuell skilsmässa samt begäran av ensam vårdnad. Först lite bakgrundsinformation
1. Jag pappan är höginkomsttagare, äger det boende vi tillsammans bor i och betalar samtliga räkningar som har med hushållet/barnen att göra. Modern till barnen är arbetslös och har låg utbildning.
2. Vi har äktenskapsförord där allt är reglerat så att allt är min enskilda egendom vid skilsmässa. Vårt boende är betalt av mig och står på mig.
3. Efter orosanmälningar från skolan så utreds barnens mamma av socialtjänsten för att ha slagit vårt mellanbarn. Hon har för dem erkänt att hon vid två separata tillfällen har gjort detta, så på det sättet finns det "dokumenterat". Det hela handlar om enklare "örfilar", något som är ganska vanligt i det landet hon ursprungligen kommer från. Ingen ursäkt, men hon ska i a f få någon slags behandling/terapi för detta nu.
4. Allt jag får höra från det äldsta- och mellanbarnet är hur dum mamma är, och att jag är snäll. Jag försöker förklara att mamma inte mår så bra just nu, men de vill i a f hela tiden vara med mig och helst inte med mamma. Det yngsta barnet är för liten att förstå, och har för övrigt en bra relation med mamman.
5. Jag sköter all kontakt med skolan, läxläsning, ser till att de har lite aktiviteter på fritiden med mera.
6. På grund av egen god ekonomi så har jag inga problem att gå ner till deltid gällande arbete, om jag behöver lägga mer tid på barnen.
För allas skull hoppas jag förstås att den hjälp/terapi som ska erbjudas till barnens mamma blir en vändning, men annars kommer jag att begära skilsmässa. På grund av ovanstående kommer jag i s f att begära ensam vårdnad för att jag ser det som ganska uppenbart att hon fullt ut inte kan ta hand om barnen. Att barnen mamma får viss umgängesrätt har jag inga problem med, så länge det är det bästa för barnen.
Någon som varit i en liknande situation som kan ge mig råd? Någon speciellt som jag bör tänka på inför en eventuell skilsmässa samt begäran av ensam vårdnad?