• FuckGoggleAskMe

Råd inför eventuell skilsmässa & ensam vårdnad

Anonym (Man) skrev 2022-01-08 17:39:59 följande:
    För det första är jag så klart mån av att barnen inte far illa och att mamman upprepar sitt beteende med våld mot barnen. Sedan är det saker som stöttning i skolgång med läxor o s v, säkerställa att barnen kommer i väg på sina aktiviteter m m som skulle bli lidande om inte jag tar hand om det. Men, men jag tror nog att jag har lite dålig koll på vårdnad vs boende så jag får kanske läsa på där om någon inte kort kan sammanfatta det.
    Ja läs på om vårdnad, umgänge och boende. 

Juridisk vårdnad kan vara enskild eller gemensam och den eller de som har vårdnaden bestämmer om skola, hälsovård, flytt, pass etc beträffande barnet. Om ett par föräldrar har gemensam vårdnad säger det inget om var barnet bor, hur mycket det träffar föräldrarna etc. Barnet har rätt att träffa båda föräldrarna, men det finns ingen rättighet eller skyldighet att bo hos båda föräldrarna. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Man) skrev 2022-01-08 18:01:39 följande:
    Tack och gjorde lite snabb läsning vid sidan av också. Och ja - inser nu att det snarare är boendet hos mig och inte vårdnaden som är det viktiga i s f.
    Hoppas att det ordnar sig utan skilsmässa eftersom du föredrar det. Blir det skilsmässa och du ska yrka på hos tingsrätten att få boendet, bli boendeförälder, är punkt 5 i din trådstart det som du ska ta upp. Om du är det som fixar vardagen åt barnen, väger det tungt, plus eventuellt mammans våld, om det inte slutar. 

Angående punkt 4 i trådstarten, när min son var yngre förklarade jag ibland pappans underliga beteende eller kommentarer med att pappan inte mådde så bra, utan stackars pappa var egentligen lite sjuk och rådde inte för det riktigt, men förklarade att pappan älskade sonen väldigt mycket och skulle antagligen bli bättre snart. Det funkade bra. Det var inget våld med i bilden och pappan är väldigt mån om sonen egentligen, så förklaringen var väl ganska bra tycker jag, det finns en del underliga saker man inte kan förklara för barn. 
Svar på tråden Råd inför eventuell skilsmässa & ensam vårdnad