• Sat 8 Jan 2022 16:50
    6080 visningar
    27 svar
    27
    6080

    Behöver du hjälp med ekonomi?

    Förra året fick jag en ny kollega på jobbet som jag snabbt började att tycka om. Vi fungerade bra ihop och var båda väldigt sociala. Han var 22 år gammal och jag fick ganska så snabbt reda på att han hade problem ekonomiskt. Han hade hamnat hos kronofogden och fått utmätning på sin lön. Tack vare att han var väldigt öppen och snäll som person så delade han med sig av sin situation och jag kände direkt att jag ville hjälpa honom. 

    Det intressanta var att teoretiskt borde han inte ha problem då han jobbat sedan han var 18, bodde litet och billigt men hans okunskap och synsätt på pengar ställde till det för honom. Jag hjälpte honom genom att gå igenom alla skulder, kolla på utgifter/inkomster, gav honom enkla tips och tillvägagångsätt att strukturerar upp sin ekonomi. Detta blev verkligen en vändpunkt för min kollega och jag fick honom att ta tag i sin ekonomin, lära sig enkla grunder och att faktiskt tycka det var roligt att ta eget ansvar för pengar. Han blev motiverad att började spara och blev av med ångesten och klumpen i magen varje gång han loggade in på sin bank. Tack vare våran dagliga kontakt via jobbet kunde jag följa upp och fortsätta peppa honom för att inte falla tillbaka i gamla mönster. Detta fann jag så otroligt roligt och givande att få hjälpa honom på fötter igen!


  • Svar på tråden Behöver du hjälp med ekonomi?
  • Sat 8 Jan 2022 16:54
    #1
    Jag insåg hur enkelt det är att hamna snett ekonomiskt från tidig ålder. Hur det kan påverka hela livet om man inte gör något åt det. Men pengar är tabu att prata om och vi vill ofta inte be om hjälp. Ville därför dela denna historia med er på detta forum, så om ni sitter i en liknande situation så behöver man inte känna sig ensam och dålig som person. Är det så att någon vill ha hjälp med sin ekonomi, stort som smått så får man gärna skriva till mig privat här på hemsidan. Om man vill ha någon att bolla funderingar och tankar med. Delar gärna med mig hur jag lägger upp min ekonomi för att ha kolla på allt! Glad Jag både lever ett härligt liv utan att kompromissa och sparar till saker för mig och min familj! 

    Ha det fint alla som läser detta, mvh MarcusGlad

  • Sat 8 Jan 2022 19:29
    #5

    Jag tror som ni nämner att både föräldrar och skola har stor inverkan på våran syn på pengar när vi växer upp. I skolan fick man inte lära sig något om "riktig" ekonomi alls tyvärr.

  • Sat 8 Jan 2022 19:33
    #6
    +1
    Anonym (A) skrev 2022-01-08 18:49:58 följande:

    Och vad kostar den här hjälpen isf?


    Kostar ingenting, ville bara höja frågan och om någon känner sig i behov av stöd/hjälp kunna erbjuda mig att hjälpa. Hjälpa folk med ekonomi och att bryta sig ur ekonomifällan med skulder, lån och begränsningar, det mig glad!
  • Sat 8 Jan 2022 20:00
    #7

    Kollar man statistik från året 2020 så fanns det 402 205st personer med skulder till kronofogden. Under året 2020 hanterades 8,36 miljoner inkassoärenden. Dessa siffror har under många år ökat, tycker därför det är så viktigt att prata om det och försöka hjälpa varandra.

  • Sun 9 Jan 2022 23:12
    #10

    Låter som en tuff och påfrestande situation. Skönt att höra att dina inkomster ökar iår! Tveka inte att skriva till mig privat om du vill ha någon att prata med! Kanske kan vi kika på lösningar att sänka dina utgifter?

    Hur du än väljer att göra så hoppas jag det vänder och går bättre för dig.

  • Wed 12 Jan 2022 12:21
    #15
    LadyJane skrev 2022-01-10 21:29:57 följande:

    Vågar och kan man prata med människor om ekonomi så inser man att vissa människor är något av ekonomiska dyslektiker. De kämpar och kämpar men får liksom inte ihop det hur de än strävar så jag anser att det faktiskt finns en form av ekonomisk dyslexi som gör att de har svårare med ekonomin.


    Delar verkligen samma bild som dig här. Vissa människor försöker få det att gå ihop med går bort sig på enkla grundläggande saker som sänker utgifter i hushållet.

    Detta händer tyvärr när ekonomi är tabu och ingen pratar om det. Hade vi vågat prata öppet som vi så gärna gör om tex väder och sport, då hade vi kunnat lära oss av varandra istället för att lägga locket på.

    Man ska inte heller glömma att människor som står i skuld, är utan arbete och som mår psykiskt dåligt kostar samhället massor av pengar. Så istället för att sitta och titta på lyxfällan och känna sig nöjd över andras misär så kan man faktiskt försöka hjälpa till att sprida kunskap om privatekonomi.

    Efter att jag själv styrt upp min ekonomi och fått upp ögonen för problemet vände jag mig till min familj. Började prata med mina föräldrar och syskon och jämföra hur de lägger upp sin ekonomi. Vi delade mycket erfarenhet och tips oss imellan och att prata pengar blev väldigt enkelt!

    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
  • Wed 12 Jan 2022 16:02
    #17

    Såklart skall vara försiktig över internet, lätt att bli lurad. Som jag skrivit innan ville jag bara lyfta frågan och erbjuda hjälp/stöd i olika former. Om någon bara behövde prata/skriva, eller om man hade frågor om ekonomi. Tänkte att folk kanske vågade fråga mer om jag erbjöd mig att svara folk på meddelandenGlad 

Svar på tråden Behöver du hjälp med ekonomi?