Älskar min partner men är inte kär längre
Min sambo och jag har snart vart tillsammans i 6 år. Vi är 28 respektive 30 år. Barn finns med i tankarna och är något båda vill ha? vilket såklart ger en stress i dessa beslut.
Vi har lyckats bli väldigt lika varandra, där vi prioriterar samma saker, har samma värderingar och samma intressen. Vårat liv tillsammans funkar väldigt bra, dessutom ser min sambo väldigt bra ut. Med en bra klädstil, snygg frisyr, bra kropp osv. Är rätt övertygad på att han är väldigt attraktiv för andra. Jag däremot finner inte detta attraktiv längre. Han har dessutom gjort en hel del snedsteg i sitt liv och jag har en magkänsla att sådant lär upprepa sig. Jag upplever att jag älskar honom djup men kanske inte är kär i han längre?
Till problemet:
Ena dagen är jag helt övertygad om att jag ska göra slut och får fjärilar i magen bara av tanken på att få bli singel igen. Spänningen och nyfikenheten tar helt över. Men så fort jag försöker ha en diskussion med han om detta och ser hur ledsen han blir vänder mina känslor helt. Från att vilja göra slut till att ångra mig djupt. Detta har hållit på i flera månader nu. Han vet om hur osäker jag är på oss och jag vågar inte ta några beslut. Jag är livrädd att jag ska ångra mig resten av mitt liv med tanke på att de var en bra kille och jag lät känslorna ta över förnuftet?
Har ni någonsin upplevt en så stark attraktion av någon annan att känsla av att inte få vara med den personen är så förödande? Jag har haft en så extremt stark attraktion till en annan och denna attraktion tar helt över från mitt förnuft. Jag känner mig så olevande om jag inte får leva ut denna attraktion, vilket var anledningen att jag till sist var tvungen att agera på den. Jag ångrar mig inte efteråt för det gick nästan inte att stå emot denna starka känsla, då jag nästan började känna en depression av tanken på att inte få göra de. Min sambo vet dock inte om detta och jag vill inte såra han i onödan genom att säga de nu när jag kanske kommer att lämna han. Vet såklart hur fel detta är.
Nu är jag såklart rädd att jag kommer uppleva detta fler gånger. Är detta ett tydligt tecken på att man bör lämna? När attraktionen och spänningen för ens nuvarande kille har försvunnit, tror ni de går att bygga upp detta igen?
Även om jag gör slut med min nuvarande kille, kommer jag få samma behov hos min nästa? Jag tänker att de kanske är min personlighet som gör att jag tröttnar och därför behöver jag ändra på mig själv istället för att byta partner?
Någon som upplevt liknande i sitt förhållande och kan dela med sig av tankar?