Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?
Har din arbetsgivare gjort en riskbedömning? Om inte så måste de göra det. De skall även futreda andra faktorer såsom buller, tunga lyft, kemikalier
Har din arbetsgivare gjort en riskbedömning? Om inte så måste de göra det. De skall även futreda andra faktorer såsom buller, tunga lyft, kemikalier
www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foraldraledighet/medarbetare-vantar-barn
Du kan gå hem med graviditetspenning om arbetsgivaren inte kan ?skydda dig?.
Nej, handsprit räcker inte. Är själv v 20+ och åkt på covid nu ( nyligen fått andra sprutan så hade nog relativt färskt skydd iaf).
Ja den delen blir ju väldigt orättvis om man har en mindre omtänksam arbetsgivare som känner att handdesinfektion räcker för att ts inte ska bli smittad?
Hon sa att hon inte hittar några speciella restriktioner för gravida och covid, men hon säger att vi ska hålla 2 m avstånd och spruta händer och ytor efter oss. Men att hon inte varor i den här situationen innan och inte riktigt vet. Vet bara inte om de hjälper eller inte då andra blir smittade överallt med samma restriktioner
Jag är vaccinerad och är inte så värst rädd att jag blir allvarligt sjuk själv, hade covid för 2 år sen och de va lugnt. Det jag är rädd för är att föda för tidigt som är det som kan hända om jag får det då. Är rädd att riskera att något händer bebisen.
Speciella restriktioner för gravid är icksp märkligt sagt.
Gravida är riskgrupp. Din arbetsgivare behöver läsa på direkt eller kontakta någon för hjälp med detta
Okej ja nej jag har också haft covid men för längesen och jag mådde okej, eller de påverkade inte andningen så mycket iallafall. Men jag läste på lite nu om det där med för tidig födsel och det står att typ 1 av 30 föder för tidigt och det är dubbelt så hög risk som om man inte har covid, så vågar inte ta någon risk
Är inte orolig för min egen skull. Men det som står att är en risk är att föda för tidigt, dels att om jag blir allvarligt sjuk så sätter dom igång en och även spontana förlossningar av att ha viruset i kroppen. Hittar inget om att de är om jag är mycket sjuk eller inte och inte heller att de är mindre risk om man är vaccinerad. Så det är just den biten som oroar mig
Är inte orolig för min egen skull. Men det som står att är en risk är att föda för tidigt, dels att om jag blir allvarligt sjuk så sätter dom igång en och även spontana förlossningar av att ha viruset i kroppen. Hittar inget om att de är om jag är mycket sjuk eller inte och inte heller att de är mindre risk om man är vaccinerad. Så det är just den biten som oroar mig
Som tidigare nämnts ska din chef göra en riskanalys innan v.20. Med det sagt kommer den sannolikt inte resultera i att du blir avstängd. Du arbetar nära en grupp på ca 6 personer, samma varje dag, samt träffar kort andra anställda vid överlämningar om jag förstått det rätt? Alla fortsätter följa råden att testa er och stanna hemma vid minsta symtom. Jag tror att din arbetsgivare kommer att dra slutsatsen att det inte är större risk för dig att smittas på jobbet än i mataffären.
Jag arbetar på stort universitetssjukhus med daglig patientkontakt och kontakt med många olika personalkategorier. Det enda som händer efter v 20 är att jag inte längre arbetar på akutmottagningen, där vi har nära kontakt med potentiellt smittade. Jag får fortfarande träffa (symtomfria) patienter på t ex mottagning eller avdelning (där testas alla oavsett symtom eller inte), och fortsätter arbeta nära mina kollegor som i sin tur arbetar med potentiellt och bekräftat smittade. Jag måste t ex äta lunch med någon som precis träffat en bekräftat smittad Covid-patient. Detta gäller för alla gravida på sjukhuset. Jag går in i V.20 om 1.5 v och har mina sista pass på akuten nästa vecka.
Om inte vi blir avstängda med alla de kontakter vi har har jag svårt att se hur de motiverar att du ska bli avstängd.
Pratat med min arbetsgivare igen och hon säger att hon inte kan garantera att jag inte utsätts för corona. Men att hon skulle prata med HR som skulle ta tag i det.
De är flera på jobbet som jobbar exakt lika södär hälften är smittade just nu