• Jansson4

    Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?

    Hej! Jag har några veckor kvar till v20 och därmed riskgrupp. Tycker det är läskigt hur covid läget har ökat i samhället, jobbar på en arbetsplats med 1500 anställda, men jobbar nära med 6st (samt träffar folk vid skift byte). Det finns handsprit och munskydd men hör fler och fler som blir smittade av covid-19 på arbetet, känns inte tryggt. Och många kommentarer "alla kommer få det så småningom".. Hur gör ni från v20? Jag vill verkligen inte riskera något men vet inte hur jag ska tänka..

  • Svar på tråden Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?
  • Ebo88

    Förstår att du tycker det är olustigt med smitta, speciellt på jobbet. Skönt ändå att ni bara är 6 det som jobbar nära inpå, men det kan ju dessvärre vara tillräckligt.

    Jag har vart sjukskriven sen v.15 pga risk för att föda för tidigt, har gjort det mina två tidigare graviditeter.

    Men jag jobbar som tandsköterska och det var inte roligt att jobba när jag plussade pga rädsla för att bli smittad av covid. Vi jobbar ju rätt nära människor så att säga och vi träffar väldigt många patienter varje dag. Munskydd och visir behöver inte räcka långt som skydd, även om det är en bra barriär.

    I ditt fall så hade jag försökt hålla så pass distans till kollegor som det bara går samt ha munskydd och tvätta händer och sprita händerna emellanåt. Nu pratas det ju en del om att munskydd inte hjälper om inte majoriteten använder det, men jag hade valt att ändå ha det.

    Hade jag inte blivit sjukskriven pga risk för förtidsbörd så hade jag blivit avstängd i v.20 då min chef inte kan skydda mig från ev smitta. Visor och handlade, munskydd och stänkskydd behöver inte vara hjälpsamt mot smitta när vi dyker nere i smittkällan.

    Har du kollat upp din chef vad som gäller för dig efter v.20?

  • Jansson4
    Ebo88 skrev 2022-01-11 23:47:20 följande: