• Jansson4

    Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?

    Hej! Jag har några veckor kvar till v20 och därmed riskgrupp. Tycker det är läskigt hur covid läget har ökat i samhället, jobbar på en arbetsplats med 1500 anställda, men jobbar nära med 6st (samt träffar folk vid skift byte). Det finns handsprit och munskydd men hör fler och fler som blir smittade av covid-19 på arbetet, känns inte tryggt. Och många kommentarer "alla kommer få det så småningom".. Hur gör ni från v20? Jag vill verkligen inte riskera något men vet inte hur jag ska tänka..

  • Svar på tråden Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?
  • Ebo88

    Förstår att du tycker det är olustigt med smitta, speciellt på jobbet. Skönt ändå att ni bara är 6 det som jobbar nära inpå, men det kan ju dessvärre vara tillräckligt.

    Jag har vart sjukskriven sen v.15 pga risk för att föda för tidigt, har gjort det mina två tidigare graviditeter.

    Men jag jobbar som tandsköterska och det var inte roligt att jobba när jag plussade pga rädsla för att bli smittad av covid. Vi jobbar ju rätt nära människor så att säga och vi träffar väldigt många patienter varje dag. Munskydd och visir behöver inte räcka långt som skydd, även om det är en bra barriär.

    I ditt fall så hade jag försökt hålla så pass distans till kollegor som det bara går samt ha munskydd och tvätta händer och sprita händerna emellanåt. Nu pratas det ju en del om att munskydd inte hjälper om inte majoriteten använder det, men jag hade valt att ändå ha det.

    Hade jag inte blivit sjukskriven pga risk för förtidsbörd så hade jag blivit avstängd i v.20 då min chef inte kan skydda mig från ev smitta. Visor och handlade, munskydd och stänkskydd behöver inte vara hjälpsamt mot smitta när vi dyker nere i smittkällan.

    Har du kollat upp din chef vad som gäller för dig efter v.20?

  • Jansson4
    Ebo88 skrev 2022-01-11 23:47:20 följande:

    Förstår att du tycker det är olustigt med smitta, speciellt på jobbet. Skönt ändå att ni bara är 6 det som jobbar nära inpå, men det kan ju dessvärre vara tillräckligt.

    Jag har vart sjukskriven sen v.15 pga risk för att föda för tidigt, har gjort det mina två tidigare graviditeter.

    Men jag jobbar som tandsköterska och det var inte roligt att jobba när jag plussade pga rädsla för att bli smittad av covid. Vi jobbar ju rätt nära människor så att säga och vi träffar väldigt många patienter varje dag. Munskydd och visir behöver inte räcka långt som skydd, även om det är en bra barriär.

    I ditt fall så hade jag försökt hålla så pass distans till kollegor som det bara går samt ha munskydd och tvätta händer och sprita händerna emellanåt. Nu pratas det ju en del om att munskydd inte hjälper om inte majoriteten använder det, men jag hade valt att ändå ha det.

    Hade jag inte blivit sjukskriven pga risk för förtidsbörd så hade jag blivit avstängd i v.20 då min chef inte kan skydda mig från ev smitta. Visor och handlade, munskydd och stänkskydd behöver inte vara hjälpsamt mot smitta när vi dyker nere i smittkällan.

    Har du kollat upp din chef vad som gäller för dig efter v.20?


    Oj ja du jobbar ju verkligen nära inpå folk då. Skönt att de inte va några problem för dig att få vara hemma.

    Hos oss så används munskydd bara vid överlämning mellan skiftlagen. Jag har tänkt att det känns rätt tryggt att vi är så få, men den här veckan så är det 2 av dom som är hemma sjuka och testar sig. (varav ena förlorat smak och lukt..) så känns som det inte är så säkert ändå, vi jobbar 7dagar i streck, både dag, kväll och natt så vi ses väldigt intensivt och tätt och alla är i samma rum hela passen i princip. Min chef säger att hon inte hittar några riktlinjer för hur de är med gravida nu på jobbet. Men säget att de finns ju handsprit.. Men jag får lite ångest över att höra om smittlöget varje dag och alla smittrekord det är nu :s
  • S23

    Har din arbetsgivare gjort en riskbedömning? Om inte så måste de göra det. De skall även futreda andra faktorer såsom buller, tunga lyft, kemikalier

  • S23
    Jbn skrev 2022-01-12 02:15:43 följande:

    www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foraldraledighet/medarbetare-vantar-barn

    Du kan gå hem med graviditetspenning om arbetsgivaren inte kan ?skydda dig?.

    Nej, handsprit räcker inte. Är själv v 20+ och åkt på covid nu ( nyligen fått andra sprutan så hade nog relativt färskt skydd iaf).


    Vill bara tydliggöra att ts själv inte kan besluta att gå hem. Arbetsgivaren är den som avgör om det finns risker i arbetsmiljön och det är arbetsgivaren som isf stänger av henne
  • Jbn
    S23 skrev 2022-01-12 07:02:56 följande:

    Vill bara tydliggöra att ts själv inte kan besluta att gå hem. Arbetsgivaren är den som avgör om det finns risker i arbetsmiljön och det är arbetsgivaren som isf stänger av henne


    Ja den delen blir ju väldigt orättvis om man har en mindre omtänksam arbetsgivare som känner att handdesinfektion räcker för att ts inte ska bli smittad?
  • S23
    Jbn skrev 2022-01-12 08:41:36 följande:

    Ja den delen blir ju väldigt orättvis om man har en mindre omtänksam arbetsgivare som känner att handdesinfektion räcker för att ts inte ska bli smittad?


    Arbetsivarna gör helt olika bedömningar och väldigt många har problem med detta. Åt båda håll. Gravida blir avstängda trots att det bör gå att anse att det inte finns risker då de är vaccinerade (riskerar inte att bli allvarligt sjuka med de risker som då finns för barnet) och gravida blir inte avstängda trots uppenbara risker.

    För arbetstagaren är det i princip omöjligt att göra något åt arbetsgivarens beslut oavsett hur fel det anses vara. Den enda som kan göra något i praktiken är skyddsombud som kan anmäla till Arbetsmiljöverket. Facket har ingenting att säga till om egentligen. Inte heller smittskyddsläkare eller liknande.
  • nernu
    Jansson4 skrev 2022-01-12 00:13:18 följande:

    Oj ja du jobbar ju verkligen nära inpå folk då. Skönt att de inte va några problem för dig att få vara hemma.

    Hos oss så används munskydd bara vid överlämning mellan skiftlagen. Jag har tänkt att det känns rätt tryggt att vi är så få, men den här veckan så är det 2 av dom som är hemma sjuka och testar sig. (varav ena förlorat smak och lukt..) så känns som det inte är så säkert ändå, vi jobbar 7dagar i streck, både dag, kväll och natt så vi ses väldigt intensivt och tätt och alla är i samma rum hela passen i princip. Min chef säger att hon inte hittar några riktlinjer för hur de är med gravida nu på jobbet. Men säget att de finns ju handsprit.. Men jag får lite ångest över att höra om smittlöget varje dag och alla smittrekord det är nu :s


    Du ska kräva att din chef gör en ordentlig riskbedömning av din arbetssituation i god tid innan vecka 20. Får du inget gehör för det så går du till facket. Gå in och läs på arbetsmiljöverkets hemsida om graviditet och covid och visa även det för din chef.
  • nernu

    Och det bästa du kan göra för att skydda dig själv mot allvarlig sjukdom är att vaccinera dig. De gravida som blir allvarligt sjuka och får komplikationer är ovaccinerade.

  • Jansson4
    S23 skrev 2022-01-12 02:11:04 följande:

    Har din arbetsgivare gjort en riskbedömning? Om inte så måste de göra det. De skall även futreda andra faktorer såsom buller, tunga lyft, kemikalier


    Hon sa att hon inte hittar några speciella restriktioner för gravida och covid, men hon säger att vi ska hålla 2 m avstånd och spruta händer och ytor efter oss. Men att hon inte varor i den här situationen innan och inte riktigt vet. Vet bara inte om de hjälper eller inte då andra blir smittade överallt med samma restriktioner
Svar på tråden Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?