• Jansson4

Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?

Hej! Jag har några veckor kvar till v20 och därmed riskgrupp. Tycker det är läskigt hur covid läget har ökat i samhället, jobbar på en arbetsplats med 1500 anställda, men jobbar nära med 6st (samt träffar folk vid skift byte). Det finns handsprit och munskydd men hör fler och fler som blir smittade av covid-19 på arbetet, känns inte tryggt. Och många kommentarer "alla kommer få det så småningom".. Hur gör ni från v20? Jag vill verkligen inte riskera något men vet inte hur jag ska tänka..

• Svar på tråden Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?
  • Jansson4
    Jbn skrev 2022-01-12 02:15:43 följande:

www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foraldraledighet/medarbetare-vantar-barn

Du kan gå hem med graviditetspenning om arbetsgivaren inte kan ?skydda dig?.

Nej, handsprit räcker inte. Är själv v 20+ och åkt på covid nu ( nyligen fått andra sprutan så hade nog relativt färskt skydd iaf).

Hur pass är det bra skydd då hehe?

Jag är vaccinerad och vi ska sprita efter oss och hålla avstånd men ändå är det folk som är hemma sjuka och testar sig och andra grupper på jobbet med samma konstruktion har fått covid i gruppen, känns som de är svårt att komma undan ändå? Får små panik av att höra kollegorna som säger "alla kommer få corona förr eller senare"
  • Jansson4
    nernu skrev 2022-01-12 08:52:18 följande:

Och det bästa du kan göra för att skydda dig själv mot allvarlig sjukdom är att vaccinera dig. De gravida som blir allvarligt sjuka och får komplikationer är ovaccinerade.

Jag är vaccinerad och är inte så värst rädd att jag blir allvarligt sjuk själv, hade covid för 2 år sen och de va lugnt. Det jag är rädd för är att föda för tidigt som är det som kan hända om jag får det då. Är rädd att riskera att något händer bebisen.
  • S23
    Jansson4 skrev 2022-01-12 11:19:01 följande:

Hon sa att hon inte hittar några speciella restriktioner för gravida och covid, men hon säger att vi ska hålla 2 m avstånd och spruta händer och ytor efter oss. Men att hon inte varor i den här situationen innan och inte riktigt vet. Vet bara inte om de hjälper eller inte då andra blir smittade överallt med samma restriktioner

Detta är inte okej. Din arbetsgivare måste göra en riktigt riskbedömning. Detta skall alltid göras vid graviditet oavsett Corona eller inte direkt när de fått informationen om graviditet.

Läs föreskriften för gravida och ammande arbetstagare. Läs hos Arbetsmiljöverket om gravid och covid.

Om din arbetsgivare inte har kompetens (uppenbarligen har de inte det) så får de kontakta smittskyddsläkare eller arbets-och miljömedicin.
  • S23
    Jansson4 skrev 2022-01-12 11:24:58 följande:

Jag är vaccinerad och är inte så värst rädd att jag blir allvarligt sjuk själv, hade covid för 2 år sen och de va lugnt. Det jag är rädd för är att föda för tidigt som är det som kan hända om jag får det då. Är rädd att riskera att något händer bebisen.

Om du är vaccinerad är risken att du skall bli allvarligt sjuk i princip obefintlig. Det är vid allvarlig sjukdom man sett risker för barnet.

Fhm anser att gravid vaccinerad är lika bra skyddad som övriga befolkning.

Arbetsmiljöverket gör dock ingen skillnad på vaccinerad och ovaccinerad så arbetsgivaren skall bedöma risken på samma sätt för dig som för någon som inte tagit vaccinet
  • S23

Speciella restriktioner för gravid är icksp märkligt sagt.

Gravida är riskgrupp. Din arbetsgivare behöver läsa på direkt eller kontakta någon för hjälp med detta

• Jbn
    Jansson4 skrev 2022-01-12 11:22:03 följande:

Hur pass är det bra skydd då hehe?

Jag är vaccinerad och vi ska sprita efter oss och hålla avstånd men ändå är det folk som är hemma sjuka och testar sig och andra grupper på jobbet med samma konstruktion har fått covid i gruppen, känns som de är svårt att komma undan ändå? Får små panik av att höra kollegorna som säger "alla kommer få corona förr eller senare"

Jag vet faktiskt inte vad som räcker för att inte bli smittad. Vi har jobbat hemifrån sedan start egentligen och har inte behövt tänka så mycket på vilka åtgärder som räcker som skydd.

Jag upplever denna variant som otroligt smittsam, otroligt många jag känner som klarar sig hittills har blivit smittade nu och av folk som till synes varit symtomfria (samma hände oss). Men i mitt och mina bekantas fall har det inte varit värre än en förkylning (inte ens för de ovaccinerade jag känner).

Jag har inte varit särskilt orolig för bebis hittills då jag inte känner mig supersjuk men självklart vill man inte ta några risker heller om man skulle råka vara den 0.1% som blir väldigt sjuk.
  • Jansson4
    Jbn skrev 2022-01-12 12:05:01 följande:

Jag vet faktiskt inte vad som räcker för att inte bli smittad. Vi har jobbat hemifrån sedan start egentligen och har inte behövt tänka så mycket på vilka åtgärder som räcker som skydd.

Jag upplever denna variant som otroligt smittsam, otroligt många jag känner som klarar sig hittills har blivit smittade nu och av folk som till synes varit symtomfria (samma hände oss). Men i mitt och mina bekantas fall har det inte varit värre än en förkylning (inte ens för de ovaccinerade jag känner).

Jag har inte varit särskilt orolig för bebis hittills då jag inte känner mig supersjuk men självklart vill man inte ta några risker heller om man skulle råka vara den 0.1% som blir väldigt sjuk.

Okej ja nej jag har också haft covid men för längesen och jag mådde okej, eller de påverkade inte andningen så mycket iallafall. Men jag läste på lite nu om det där med för tidig födsel och det står att typ 1 av 30 föder för tidigt och det är dubbelt så hög risk som om man inte har covid, så vågar inte ta någon risk
  • S23
    Jansson4 skrev 2022-01-12 20:11:08 följande:

Okej ja nej jag har också haft covid men för längesen och jag mådde okej, eller de påverkade inte andningen så mycket iallafall. Men jag läste på lite nu om det där med för tidig födsel och det står att typ 1 av 30 föder för tidigt och det är dubbelt så hög risk som om man inte har covid, så vågar inte ta någon risk

Detta är för personer som är ovaccinerade. Statistiken kommer från innan dess att gravid började vaccineras. Kan vara bra att vara medveten om
  • Jansson4
    S23 skrev 2022-01-12 11:28:16 följande:

Om du är vaccinerad är risken att du skall bli allvarligt sjuk i princip obefintlig. Det är vid allvarlig sjukdom man sett risker för barnet.

Fhm anser att gravid vaccinerad är lika bra skyddad som övriga befolkning.

Arbetsmiljöverket gör dock ingen skillnad på vaccinerad och ovaccinerad så arbetsgivaren skall bedöma risken på samma sätt för dig som för någon som inte tagit vaccinet

Är inte orolig för min egen skull. Men det som står att är en risk är att föda för tidigt, dels att om jag blir allvarligt sjuk så sätter dom igång en och även spontana förlossningar av att ha viruset i kroppen. Hittar inget om att de är om jag är mycket sjuk eller inte och inte heller att de är mindre risk om man är vaccinerad. Så det är just den biten som oroar mig
Svar på tråden Hur gjorde/gör ni från v20 med tanke på smittökningen?