• Anonym (Illa)

    Kan man känna graviditet 4 dagar efter befruktning?

    Kan man känna symptom 4 dagar efter ägglossning och sexet?

    Fär 4 dagar sen hade vi sex och jag hade ägglossning (positiv sticka dagen innan).

    Och nu mår jag illa på morgnarna igår och idag

  • Svar på tråden Kan man känna graviditet 4 dagar efter befruktning?
  • Anonym (Nepp)

    Nej det kan man inte eftersom det är först på dag 5 och framåt som embryon utvecklats nog för att kunna fästa i livmodern. Innan dess är det omöjligt att känna av något eftersom det är först när embryot fäst sig som graviditetshormonerna börjar komma. Det är också först när embryot börjat fästa man kan känna av implantationsvärk osv. 4 dagar efter befruktning är man egentligen tekniskt sett inte ens gravid även om man blivit befruktad eftersom, som sagt, embryot inte satt sig fast i en än vid det laget.

  • Anonym (E)
    Anonym (Nepp) skrev 2022-01-12 08:24:49 följande:

    Nej det kan man inte eftersom det är först på dag 5 och framåt som embryon utvecklats nog för att kunna fästa i livmodern. Innan dess är det omöjligt att känna av något eftersom det är först när embryot fäst sig som graviditetshormonerna börjar komma. Det är också först när embryot börjat fästa man kan känna av implantationsvärk osv. 4 dagar efter befruktning är man egentligen tekniskt sett inte ens gravid även om man blivit befruktad eftersom, som sagt, embryot inte satt sig fast i en än vid det laget.


    Ja, visst ska väl det där stämma? Plus att det väl inte börjar producera hormon (som ju är anledningen till bla illamående) förrän det faktiskt fäst? 

    Jag fick höra så olika bud min senaste graviditet. Enligt min bm kunde jag absolut ha testat starkt positivt 3-4 dagar efter sex eftersom "vissa producerar hormon i raketfart". 
  • Körsbärsdalen

    Ägget fäster tidigast 5 dagar efter befrukning. Absolut tidigast har några promille kunnat testa svagt, svagt, svagt positivt dag 6 efter ägglossning med test som är jättekänsliga. Men det är HÖGST ovanligt, för oftast tar det längre tid än så innan ens de känsligaste testerna hittar mätbar nivå av hCG. Det som gör att en kvinna kan må illa och känna andra graviditetssymtom är hCG, och 4 dagar efter ägglossning har man alltså ingen hCG i kroppen än. Så nej, mår du illa nu så har det inte med en eventuell graviditet att göra.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Illa) skrev 2022-01-12 08:11:28 följande:
    Kan man känna graviditet 4 dagar efter befruktning?

    Kan man känna symptom 4 dagar efter ägglossning och sexet?

    Fär 4 dagar sen hade vi sex och jag hade ägglossning (positiv sticka dagen innan).

    Och nu mår jag illa på morgnarna igår och idag


    Nej. Det är 100 % fysiskt omöjligt eftersom ägget inte ens fäst i kroppen än.
  • Anonym (M)

    Nej , så tidigt kan man nog inte känna av nått.. som andra har skrivit så har ju inte ägget fäst än. Jag har däremot känt av lite ont i magen som mensvärk och ömma bröst (trott att jag skulle få mens) ca en vecka efter jag måste blivit gravid (om jag minns rätt).. Men illamående har kommit lite senare. Är gravid för femte gången nu, två barn och två tidiga missfall och är i vecka 36 nu.

    Du kan ju såklart ändå vara gravid , bara att det inte är det du känner av än :)

Svar på tråden Kan man känna graviditet 4 dagar efter befruktning?