• Anonym (en anledning att stiga upp)

    Att alltid behöva ha någon utan att vilja ha en relation?

    Har läst om anknytningsteorier och kan inte avgöra om jag har ängslig anknytning eller undvikande? Flera passar in på mig.

    En sak speciellt som jag tänkt mycket på är att jag nog alltid haft någon flirt eller potentiell romans pågående hela livet oavsett om jag varit singel eller i förhållanden. Mycket av det har utspelat sig på nätet under flera decennier eller varit flyktiga avståndsfantasier baserat på enbart ett par möten, kanske  sex i vissa fall eller inga möten alls, men kommunikationen eller fantasin har varit otroligt intensiva och ibland varat i flera år i några fall.

    Varje gång gång en romans rinner ut blir jag rastlös, irriterad, känner mig extremt låg med låg motivationslust och måste starta något nytt som jag går in helhjärtat i, utan att ha minsta mål med relationen. Väldigt sällan vill jag ha något seriöst. Behöver mest ha någon pågående.

    Är det samma som att vara kärleksberoende eller är det ett annat slags missbruk och vad kallas en sån anknytning i så fall? Någon som vet eller känner igen ett sånt beteende?

  • Svar på tråden Att alltid behöva ha någon utan att vilja ha en relation?
  • Anonym (L)

    Ja, det är det samma som kärleksberoende. Finns en liknande pågående tråd om det just nu här på FL. Sök upp den så finns många svar i den på din fråga.

  • Anonym (en anledning att stiga upp)
    Anonym (L) skrev 2022-01-14 17:20:17 följande:

    Ja, det är det samma som kärleksberoende. Finns en liknande pågående tråd om det just nu här på FL. Sök upp den så finns många svar i den på din fråga.


    Jag har läst den, men trodde enbart kärleksberoende gällde människor som ständigt söker kärleksrelationer eller hamnar i dåliga sådana. Jag undviker ju gärna seriösa relationer och räds verkliga känslor. Både mina och andras.
Svar på tråden Att alltid behöva ha någon utan att vilja ha en relation?