Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Min son slog sin mobbare.. vad göra?

Jag hänger inte riktigt med. Har den andra pojken mobbat din son periodvis i flera år utan att hans föräldrar informerats?

På din text låter det som att skolan är väldigt passiv. Har inte de pratat med det andra barnets föräldrar och berättat vad som hänt?

Vad gäller slaget hade jag sagt till mitt barn att jag hade full förståelse för att han slog, men att det inte betyder att det är rätt sak att göra. Rätt sak är ju att prata med en vuxen, men gör de vuxna på skolan något?

• Litorina
    Friger skrev 2022-01-16 10:21:18 följande:

Skolor är notoriskt dåliga på att agera. Dom låter skitungar härja som dom vill år efter år.

Förmodligen eftersom det är enkelt att bli av med jobbet och få yrkesförbud om du agerar. Men det sista är bara min teori.

Som pojke är det bästa sättet att bli av med mobbare att spöa upp dom ordentligt om du har den möjligheten. Det har mycket snabb verkan. Har du inte den möjligheten blir det hela väldigt mycket knepigare.

En av mina söner, jättesnäll råkade ut för en sådan där. Alla mina söner är storväxta. Han spöade upp mobbaren. Jag stod upp för min son, sa att han har rätt att försvara sig. Det hela rann ut i sanden. Mobbaren fortsatte med andra ungar under resten av skoltiden och skolan gjorde i praktiken inget alls. Fungerar inte 20 samtal så är det osannolikt att det 21:a fungerar bättre.

Jag vet att det är så. Det jag skrev var menat lite som retoriska frågor för att påvisa för TS hur passiv skolan är, trots att en mycket stor del av ansvaret vilar på dem.

Har hört fler pojkar som blivit kvitt mobbare mha våld. Men ett misslyckat slag kan ge helt motsatt effekt istället, så det är ändå inget att rekommendera.
  • Litorina
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:28:36 följande:

Hej! Ja, det stämmer. De säger att de pratat med föräldrar och att de har koll på dem. Men i min kontakt med föräldrar så vägrar de tro på att deras son utsätter vår son.

Skolan är passiv. Min son är stökig i klassrummet och deras strategi är att sätta.honom i ett hörn med en annan stökig elev. Det är allt som hänt..

Det låter som att det är hög tid att byta skola.
  • Litorina
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:28:36 följande:

Hej! Ja, det stämmer. De säger att de pratat med föräldrar och att de har koll på dem. Men i min kontakt med föräldrar så vägrar de tro på att deras son utsätter vår son.

Skolan är passiv. Min son är stökig i klassrummet och deras strategi är att sätta.honom i ett hörn med en annan stökig elev. Det är allt som hänt..

Det låter som att det är hög tid att byta skola.
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:31:38 följande:

Min son har väldigt svårt att vara ensam på skolan, han behöver tryggheten med att vara med någon. Tyvärr så utesluter den här pojken honom från de grupperingar som finns. ???? Kan har god lust att smyga dit och sedan filma när det händer, hade jag haft möjlighet så hade jag spionerar på dem alla dagar i veckan!!

När du skriver så här kommer jag att tänka på en flicka i dotterns klass. Min dotter beskriver hur den här flickan försöker och försöker få någon att vara med, och de olika grupperingarna låter henne vara med till och från. Men flickan kan inte riktigt de sociala reglerna. Hon funkar inte i grupp. Förstår inte när det är läge att låta någon annan bestämma, när man kanske inte ska säga vad man tycker. Det sociala finliret funkar inte helt enkelt.

Läraren har pratat med barnen att de behöver låta flickan vara med. Men enligt min dotter förstör flickan lekarna. Och så fort de låter henne vara med en gång blir hon enormt efterhängsen. (Så klart, hon är ju ensam!)

Kom som sagt att tänka på detta. Flickan i min dotters klass gör så gott hon kan, men det räcker inte hela vägen. Hon verkar inte riktigt förstå hur man är en del av en grupp. Det hon skulle behöva är förmodligen mer vuxenstöd.

De lite snällare barnen låter henne vara med ibland och undviker henne ibland. De elaka säger till henne precis vad de tycker. Som din sons mobbare?

Nu vet jag ju inte alls om ditt barn har de här problemen. Det var bara en tanke. Har någon vuxen (typ specialpedagog) varit med och observerat hur det går till på rasterna?
  • Litorina
    IkaMe skrev 2022-01-16 13:57:25 följande:

Stackars flicka ???? Nej, min son har inga problem med sociala koder på det sättet. Han har ett par vänner som han är med på skolan, och ett par riktigt nära vänner som går i andra årskurser. Det är när hans vänner i klassen är sjuka eller borta som han söker sig till andra grupper. Eller när de alla leker något tillsammans. Den här pojken som min son har problem med, har vid ett par tillfällen ljugit om att min son eller andra pratat skit om varandra för att sabba hans vänskap.

Ja, det är synd om henne! Och så svårt hur jag som förälder i klassen ska göra. Jag uppmanar mitt barn att låta flickan vara med. Men så säger mitt barn att flickan är bossig och förstör leken. :-/ Nåja, det är din son vi ska prata om!

Skönt att du inte kände igen honom i det här iaf. Och du verkar också medveten om hur din sons beteende påverkar situationen - att han går mobbarens ärenden tex. Det känns som ett stort bekymmer i sammanhanget. Det måste ju ha stor betydelse för vad de andra barnen tycker om din son. Jag hade nog lagt en del krut på att hjälpa sonen hitta sätt att säga emot den här killen när han vill att din son ska säga ditt och datt till någon. Ge honom exempel på vad han kan svara och förklara varför han inte bör göra sånt.
Svar på tråden Min son slog sin mobbare.. vad göra?