• IkaMe

Min son slog sin mobbare.. vad göra?

Hej alla! Jag behöver lite råd av alla kloka föräldrar där ute! Var beredda på en uppsats, jag hoppas ni orkar läsa till slutet!

Lite bakgrund: Min son (11 år) har blivit utsatt av en kille i klassen i flera år. Ibland är det lugnt mellan dem och de kan umgås. Men i perioder får han min son att må dåligt. Han retar, provocerar och sprider lögner om min son och till min son, för att få en reaktion från min son. Min son har svårt att hantera sina känslor när han bli arg eller ledsen och kan bli verbalt utåtagerande och ibland fysiskt. Den här klasskamraten verkar tycka det är roligt att göra min son ledsen eller arg och brukar skratta när min son blir ledsen och gråter. Min son är absolut ingen ängel och är ganska så busig i skolan överlag, men han har ett enormt hjärta och är väldigt lojal mot sina vänner. Klasskamraten brukar utnyttja detta och skickar min son att ?hantera? andra barn som klasskamraten haft en konflikt med. Detta gör min son för han är lojal samt antagligen för att få vara med.

Min son får alltid skulden och klasskamraten ljuger sen om vad som hänt. (Detta berättar min son samt andra kompisar på skolan som vart med, även hans mentor säger att hon observerat detta också)

Idag så frös klasskamraten ut Jakob, sade att han inte fick vara med. Han försökte aktivt att få bort min son från leken det lekte genom att vara taskig mot min son. Det slutade med att min son slog honom i ansiktet.

Klasskamraten föräldrar är helt förståeligt väldigt upprörda över detta, det hade jag också blivit. Men det VÄGRAR lyssna till oss när vi försöker förklara hur deras son utsätter vår son och de säger att allt är skitsnack och att deras son är rädd för vår son. De säger att deras son försöker undvika min son. Min son säger att han står på avstånd och retar honom, sen när min son närmar sig honom springer han skrattandes iväg. Överlag så är det väldigt skilda versioner som min son berättar och som klasskamraten föräldrar berättar.

Vi är i regelbunden kontakt med skolan, vi har många gånger påtalat att vår son inte mår bra i relation med den här pojken. Men inget händer. Vi har efterfrågat möte med föräldrarna, men inget händer. Föräldrar vägrar träffa oss nu efter vad som hänt ändå.

Nu ska föräldrar anmäla oss (oklart om det är till soc, polisen eller skolledningen). De vägrar samarbeta och lyssna till vad vi har att säga. De säger att min son är livsfarlig.

Nu till min fråga. Hur ska jag gå vidare? Hur ska jag gå vidare för att det ska bli så bra som möjligt för vår son?? Vi har pratat om att byta klass, men det gjorde vår son väldigt upprörd. Han har svårt för förändringar och för att skapa kontakt med andra elever, så vi tror det skulle bli för tufft för honom?

Hoppas någon kan komma med visa ord och råd! ??

• Svar på tråden Min son slog sin mobbare.. vad göra?
  • cosinus

Eg har ni ju ett gemensamt mål. Att de här barnen ska skyddas från varandra, och eftersom det är på skoltid behöver ju skolan fixa en plan för det.

Jag förstår din frustration över att din son ensam blir syndabock men just nu hade jag nog faktiskt bara meddelat föräldrarna något i stil med.

-Vi har i flera år påtalat att x inte mår bra i relationen till y utan åtgärd från skolan. Vi ser det som positivt om ni också kräver åtgärder och ökade resurser för att säkerställa att de inte behandlar varandra illa och att ingen behöver känna sig vare sig rädd eller utsatt av den andre.-

För det fina är ju att man inte kan skydda y från x utan att samtidigt skydda x från y och därmed lösa situationen för din son.

Mot skolan ska du såklart vara tydlig med din sons version men mot de andra föräldrarna behöver ni eg bara vara överens om att skolan ska se till att inget inträffar åt något håll.

• IkaMe
    cosinus skrev 2022-01-15 23:35:35 följande:

Eg har ni ju ett gemensamt mål. Att de här barnen ska skyddas från varandra, och eftersom det är på skoltid behöver ju skolan fixa en plan för det.

Jag förstår din frustration över att din son ensam blir syndabock men just nu hade jag nog faktiskt bara meddelat föräldrarna något i stil med.

-Vi har i flera år påtalat att x inte mår bra i relationen till y utan åtgärd från skolan. Vi ser det som positivt om ni också kräver åtgärder och ökade resurser för att säkerställa att de inte behandlar varandra illa och att ingen behöver känna sig vare sig rädd eller utsatt av den andre.-

För det fina är ju att man inte kan skydda y från x utan att samtidigt skydda x från y och därmed lösa situationen för din son.

Mot skolan ska du såklart vara tydlig med din sons version men mot de andra föräldrarna behöver ni eg bara vara överens om att skolan ska se till att inget inträffar åt något håll.

Tack för ditt svar! Det är sant vad du säger att de behöver skyddas från varandra. Jag behöver vara tuffare mot skolan och ställa fler krav!
  • Litorina

Jag hänger inte riktigt med. Har den andra pojken mobbat din son periodvis i flera år utan att hans föräldrar informerats?

På din text låter det som att skolan är väldigt passiv. Har inte de pratat med det andra barnets föräldrar och berättat vad som hänt?

Vad gäller slaget hade jag sagt till mitt barn att jag hade full förståelse för att han slog, men att det inte betyder att det är rätt sak att göra. Rätt sak är ju att prata med en vuxen, men gör de vuxna på skolan något?

• Friger
    Litorina skrev 2022-01-16 09:39:19 följande:

Jag hänger inte riktigt med. Har den andra pojken mobbat din son periodvis i flera år utan att hans föräldrar informerats?

På din text låter det som att skolan är väldigt passiv. Har inte de pratat med det andra barnets föräldrar och berättat vad som hänt?

Vad gäller slaget hade jag sagt till mitt barn att jag hade full förståelse för att han slog, men att det inte betyder att det är rätt sak att göra. Rätt sak är ju att prata med en vuxen, men gör de vuxna på skolan något?

Skolor är notoriskt dåliga på att agera. Dom låter skitungar härja som dom vill år efter år.

Förmodligen eftersom det är enkelt att bli av med jobbet och få yrkesförbud om du agerar. Men det sista är bara min teori.

Som pojke är det bästa sättet att bli av med mobbare att spöa upp dom ordentligt om du har den möjligheten. Det har mycket snabb verkan. Har du inte den möjligheten blir det hela väldigt mycket knepigare.

En av mina söner, jättesnäll råkade ut för en sådan där. Alla mina söner är storväxta. Han spöade upp mobbaren. Jag stod upp för min son, sa att han har rätt att försvara sig. Det hela rann ut i sanden. Mobbaren fortsatte med andra ungar under resten av skoltiden och skolan gjorde i praktiken inget alls. Fungerar inte 20 samtal så är det osannolikt att det 21:a fungerar bättre.
  • Spucks

Om mitt barn slår sin mobbare säger jag: Bra gjort! 

• Mortiscia80

Prata med Skolinspektionen, skolan misslyckas i sitt uppdrag att motverka mobbning och det måste tas tag i. Och prata med din son om att hitta bättre sätt att hantera sin frustration. Det är ok att vara arg men inte att slåss!

Om din son blir utfrusen ur en grupp så ska han gå därifrån med huvudet högt, om han visar sig stark är det ändå han som kommer att framstå som den bättre av de två. Och självklart ska han inte leka med den där idioten även när han inte retas. Det måste finnas andra på den där skolan han kan vara med, eller hellre ensam än med en mobbare och de som umgås med honom.

Finns det möjlighet för din son att spela in de där retningarna, med en mobil t ex? Det är helt lagligt, men kan bidra till att visa för skolan vad som faktiskt händer och att din son inte bara oprovocerat attackerar den andra.

• Litorina
    Friger skrev 2022-01-16 10:21:18 följande:

Skolor är notoriskt dåliga på att agera. Dom låter skitungar härja som dom vill år efter år.

Förmodligen eftersom det är enkelt att bli av med jobbet och få yrkesförbud om du agerar. Men det sista är bara min teori.

Som pojke är det bästa sättet att bli av med mobbare att spöa upp dom ordentligt om du har den möjligheten. Det har mycket snabb verkan. Har du inte den möjligheten blir det hela väldigt mycket knepigare.

En av mina söner, jättesnäll råkade ut för en sådan där. Alla mina söner är storväxta. Han spöade upp mobbaren. Jag stod upp för min son, sa att han har rätt att försvara sig. Det hela rann ut i sanden. Mobbaren fortsatte med andra ungar under resten av skoltiden och skolan gjorde i praktiken inget alls. Fungerar inte 20 samtal så är det osannolikt att det 21:a fungerar bättre.

Jag vet att det är så. Det jag skrev var menat lite som retoriska frågor för att påvisa för TS hur passiv skolan är, trots att en mycket stor del av ansvaret vilar på dem.

Har hört fler pojkar som blivit kvitt mobbare mha våld. Men ett misslyckat slag kan ge helt motsatt effekt istället, så det är ändå inget att rekommendera.
  • Mortiscia80
    Litorina skrev 2022-01-16 10:38:40 följande:
    Jag vet att det är så. Det jag skrev var menat lite som retoriska frågor för att påvisa för TS hur passiv skolan är, trots att en mycket stor del av ansvaret vilar på dem.

Har hört fler pojkar som blivit kvitt mobbare mha våld. Men ett misslyckat slag kan ge helt motsatt effekt istället, så det är ändå inget att rekommendera.
    För att inte tala om risken att ts son är den som framstår som en aggressiv mobbare om man börjar slåss!
  • Themis
    Friger skrev 2022-01-16 10:21:18 följande:

Jag tror att den tiden är förbi. Idag är det lika mkt risk att den andre kommer igen med en kniv, och hur bra var ditt råd till din kille då, när han förblöder i ambulansen?

I första hand hade jag nog flyttat på mitt barn om det var långvarig konflikt och det var ett år eller mer som de skulle gå ihop.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Friger
    Themis skrev 2022-01-16 10:55:29 följande:
    Jag tror att den tiden är förbi. Idag är det lika mkt risk att den andre kommer igen med en kniv, och hur bra var ditt råd till din kille då, när han förblöder i ambulansen?

I första hand hade jag nog flyttat på mitt barn om det var långvarig konflikt och det var ett år eller mer som de skulle gå ihop.
    Det var en sådan som var på min unge. En yngre variant. Valde att flytta från området efter några år eftersom det kom allt fler och det blev stökigare.

Har nogsamt flyttat till en plats där det fortfarande är helsvenskt i skolorna. Du stöter inte på den typen av problematik här ännu, tack och lov.

Det är svårt att försvara sig mot kniv och pistol. Har varit i slagsmål en gång där det var en pistol inblandad. Jag anföll innan han fick tag på den. Min smala lycka. Jobbade i ett sådant här utsatt område när jag var yngre.
Svar på tråden Min son slog sin mobbare.. vad göra?