Min son slog sin mobbare.. vad göra?
Hej alla! Jag behöver lite råd av alla kloka föräldrar där ute! Var beredda på en uppsats, jag hoppas ni orkar läsa till slutet!
Lite bakgrund: Min son (11 år) har blivit utsatt av en kille i klassen i flera år. Ibland är det lugnt mellan dem och de kan umgås. Men i perioder får han min son att må dåligt. Han retar, provocerar och sprider lögner om min son och till min son, för att få en reaktion från min son. Min son har svårt att hantera sina känslor när han bli arg eller ledsen och kan bli verbalt utåtagerande och ibland fysiskt. Den här klasskamraten verkar tycka det är roligt att göra min son ledsen eller arg och brukar skratta när min son blir ledsen och gråter. Min son är absolut ingen ängel och är ganska så busig i skolan överlag, men han har ett enormt hjärta och är väldigt lojal mot sina vänner. Klasskamraten brukar utnyttja detta och skickar min son att ?hantera? andra barn som klasskamraten haft en konflikt med. Detta gör min son för han är lojal samt antagligen för att få vara med.
Min son får alltid skulden och klasskamraten ljuger sen om vad som hänt. (Detta berättar min son samt andra kompisar på skolan som vart med, även hans mentor säger att hon observerat detta också)
Idag så frös klasskamraten ut Jakob, sade att han inte fick vara med. Han försökte aktivt att få bort min son från leken det lekte genom att vara taskig mot min son. Det slutade med att min son slog honom i ansiktet.
Klasskamraten föräldrar är helt förståeligt väldigt upprörda över detta, det hade jag också blivit. Men det VÄGRAR lyssna till oss när vi försöker förklara hur deras son utsätter vår son och de säger att allt är skitsnack och att deras son är rädd för vår son. De säger att deras son försöker undvika min son. Min son säger att han står på avstånd och retar honom, sen när min son närmar sig honom springer han skrattandes iväg. Överlag så är det väldigt skilda versioner som min son berättar och som klasskamraten föräldrar berättar.
Vi är i regelbunden kontakt med skolan, vi har många gånger påtalat att vår son inte mår bra i relation med den här pojken. Men inget händer. Vi har efterfrågat möte med föräldrarna, men inget händer. Föräldrar vägrar träffa oss nu efter vad som hänt ändå.
Nu ska föräldrar anmäla oss (oklart om det är till soc, polisen eller skolledningen). De vägrar samarbeta och lyssna till vad vi har att säga. De säger att min son är livsfarlig.
Nu till min fråga. Hur ska jag gå vidare? Hur ska jag gå vidare för att det ska bli så bra som möjligt för vår son?? Vi har pratat om att byta klass, men det gjorde vår son väldigt upprörd. Han har svårt för förändringar och för att skapa kontakt med andra elever, så vi tror det skulle bli för tufft för honom?
Hoppas någon kan komma med visa ord och råd! ??