• MsFry

Min son slog sin mobbare.. vad göra?

Jag undrar vad du menar med att din son "hanterar andra barn" på uppdrag av den andra pojken?

Det låter väldigt mycket som att du skyller din sons dåliga beteende på den andra pojken. Som mamma till ett barn som blev just "hanterat" av en stökig pojkes kompis så kan jag lätt säga att jag har noll sympati för sådant beteende. Din son äger lika mycket ansvar för sitt beteende som den andra pojken gör för sitt.

Med det sagt: de här pojkarna behöver separeras från varandra. Den synergi som uppstår mellan dem är giftig för alla andra och de själva. Om den andra pojken inte kan byta skola så kanske din son måste det?

Och han behöver jobba med sin egen självkänsla, varför springa ärenden åt den pojken? Det där är ett beteende som kommer ge honom stora problem när han blir äldre.

• MsFry
    IkaMe skrev 2022-01-16 13:22:16 följande:

Hej! Vad jag menar är att han skickar min son att konfrontera andra barn, och ibland slutar det i fysiskt bråk. Och jag håller helt klart med dig i att min son ska ta ansvar för sin eget beteende, jag vill inte skicka ut honom i livet med tron om att man kan skylla ifrån sig för att slippa ansvar.

Vi stöttar honom i att ta ansvar för det som händer om det är så. Min son är väldigt ärlig och berättar oftast vad som hänt så det gör det lite lättare.

Jag skyller inte min sons beteende på den andra pojken, men däremot så skyller jag honom för att han fått min son att må dåligt och känna sig otrygg på skolan. Jag lägger även ansvar på hans föräldrar som vägra tro på oss när vi berättar och.ä vägrar samarbeta, samt på skolan som inte gör nog eller tar oss på allvar. Som hans föräldrar pratar vi mycket, vi har sökt stöd hos olika instanser för hans beteende och mående samt har veckovis kontakt med skolan. Men situationen som den är nu står jag handfallen i, de går i samma klass och det är svårt att separera dem helt.

Jag hoppas du förstår vad jag menar? Min son får ta sitt ansvar, men det är tråkigt att hans klasskamrat inte behöver göra det.

Det låter ju ändå som att du inte ser din son som helt skyldig i det han gör när du skriver att han får skulden. Självklart får han det liksom... han slår andra barn!

Och om de andra föräldrarna inte tar sin del av det hela måste du nog överväga att byta skola för din son. Dels verkar ju personalen inte kunna hantera att hålla isär dem och dels så vägrar ju den andra pojkens föräldrar ta tag i problemet.
Svar på tråden Min son slog sin mobbare.. vad göra?