Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Planera föräldraledighet- låter min plan tokig?

Det låter som en bra plan! 
    Vi hade planerat innan så ekonomiskt gick det bra att ta ut 2-3 dagar per vecka för inkl föräldrapenningtillägget från arbetsgivaren gick vår budget ihop.

Det enda som jag kände spontant själv och som skulle kunna hända är att du upplever att du missar för mycket när du lämnar över sen.
    Med första barnet kände jag inte så. Då tänkte jag mer att okej, nu är du hemma - då kör jag. Jag kunde jobba sent till och med för jag tänkte att pappan är ju hemma eller han har redan hämtat barnet på förskolan så de "behöver inte" mig.
    Men med andra barnet blev det mer tydligt att jag ville vara mer delaktig.
    Min son kanske sket i vilket, han hade fått komma hem från förskolan vid 15 och pappan fanns där. Om jag kom hem 17 eller 18 borde inte spela roll.
    Men för mig blev det ett jättestort hopp från att vara helt ledig till att börja jobba och jag ville också vara med i matchen. Så jag gick ner i tid 10% (4h per vecka) och lade ut dem så att jag kunde sluta klockan 15 tisdag + torsdag.
    Jag hade nog kunnat lösa det med flex, jobba mer vissa dagar och korta ner lunchen, för att kunna gå tidigare två dagar i veckan. Men det var VÄLDIGT skönt att kunna logga ut med gott samvete och inte behöva jobba ikapp. 
    Så den modellen körde jag första året. Sen började min stora son få träningar som låg rätt tidigt på eftermiddagen så jag gick faktiskt ner ännu mer i tid, jobbade runt 80% då. Vi skulle kunnat få ihop "pusslet" annars också men jag är sån som person som gärna vill ha lite luft i schemat...

Svar på tråden Planera föräldraledighet- låter min plan tokig?