Inlägg från: Anonym (Veliga lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Veliga lisa)

Jobb-byte

Vad hade ni valt?

Jobb 1: nuvarande jobb med bra kollegor, egentligen för många arbetsuppgifter och stort eget ansvar för stora kostsamma projekt. Pendling till annan stad ca 2,5 mil och 40 min. Stor arbetsgivare med möjligheter att utvecklas och byta jobb. Jobbet ger en känsla av att kunna göra stor skillnad i samhället.

Jobb 2: mindre arbetsgivare och 2 kollegor. Tydliga arbetsuppgifter och inte stort ansvar men ändå roliga arbetsuppgifter. Pendlingen är bara 9 km och typ 15 min. Nära barnens skola. Betydligt bättre lön och villkor. Ger mer en känsla av att indirekt på lång sikt göra skillnad i samhället.

Alltså jobb 2 kommer att ge väldigt mycket bättre lön och villkor och praktiska fördelar för mig och familjen men jobb 1 en känsla av att direkt bidra till att andra i samhället får det bättre. Praktiska saker mot värderingar det som jag tycker är viktigt...

Vad hade ni valt?

• Svar på tråden Jobb-byte
  • Anonym (Veliga lisa)

Tack för ditt råd och kloka tankar!

• Anonym (Veliga lisa)

Tack för era tankar!

Smart tänkt där med att ge present och att hålla kontakten med dem framåt.

Jag vill dock tillägga att nuvarande arbetsgivare gärna vill ha mig kvar och de har redan sagt att jag får jobba hemifrån en del även efter pandemin. Men samtidigt kommer jag att behöva pendla åtminstone 2-3 dgr/v.

• Anonym (Veliga lisa)

Tack för alla era kloka tankar och uträkningar ????

Jobb 2 erbjuder också att jobba hemma 2 dgr i veckan.

Jobb 2 ger mig fler semesterdagar och en lön som arbetsgivare 1 inte kommer matcha.

Jobb 2 innebär dock att jag måste kompromissa med semesterns förläggning eftersom det endast är tre personer inkl.mig. jobb 1 styr jag min ledighet helt själv...

• Anonym (Veliga lisa)

Skulle vara utropstecken och inte frågetecken ????

• Anonym (Veliga lisa)

Jobb 1 är också ok betalt och vi behöver inte oroa oss för pengar i familjen.

• Anonym (Veliga lisa)

Tack för att du vinklar det hela lite för mig. Du har rätt i att om jag tänker bort alla praktiska och ekonomiska fördelar (förrutom just att jag inte kommer kunna ta semester när jag vill) så brinner mitt hjärta mer för jobb 1... som du säger hade jag annars inte haft en frågeställning kring detta... jobb 2 är ju inte fel men känslan av att verkligen göra skillnad på jobb 1 är större.

• Anonym (Veliga lisa)

Lyckades inte citera Aliona...

• Anonym (Veliga lisa)

Tyvärr är tjänstledighet inte aktuellt, det vet jag redan då andra har frågat.

• Anonym (Veliga lisa)

Vad gäller utveckling så absolut jobb 1 eftersom det är en stor arbetsgivare och chans till att i framtiden göra andra saker.

Mitt nuvarande jobb är dock med stort ansvar och en hel del otydligheter vilket gör att jag känner mig så stressad. Har signalerat detta i typ 2 år men inget riktigt händer pga chefsbyten osv... men jag brinner för det jag jobbar med!

Jobb 2 är roliga arbetsuppgifter nu men kanske inte i längden... just nu ja men inte om 5-10 år...

Svar på tråden Jobb-byte