• Anonym (Veliga lisa)

Jobb-byte

Vad hade ni valt?

Jobb 1: nuvarande jobb med bra kollegor, egentligen för många arbetsuppgifter och stort eget ansvar för stora kostsamma projekt. Pendling till annan stad ca 2,5 mil och 40 min. Stor arbetsgivare med möjligheter att utvecklas och byta jobb. Jobbet ger en känsla av att kunna göra stor skillnad i samhället.

Jobb 2: mindre arbetsgivare och 2 kollegor. Tydliga arbetsuppgifter och inte stort ansvar men ändå roliga arbetsuppgifter. Pendlingen är bara 9 km och typ 15 min. Nära barnens skola. Betydligt bättre lön och villkor. Ger mer en känsla av att indirekt på lång sikt göra skillnad i samhället.

Alltså jobb 2 kommer att ge väldigt mycket bättre lön och villkor och praktiska fördelar för mig och familjen men jobb 1 en känsla av att direkt bidra till att andra i samhället får det bättre. Praktiska saker mot värderingar det som jag tycker är viktigt...

Vad hade ni valt?

• Svar på tråden Jobb-byte
  • JagGillarTomater

Jobb 2 är för mig självklart att välja. Detta maa av hur ansvarsfördelningen och tydligheten ser ut, villkoren och pendlingen. Tror att det hade gynnat mig och min familj i längden. Även om man inte får direkta resultat som på jobb 1 så tror jag att jag hade känt att jag faktiskt bidrar med någonting.

• Anonym (Veliga lisa)

Tack för ditt råd och kloka tankar!

• nnnnnnnn

100% jobb 2.
    Det som talar för jobb 1 är framtida saker: Stor arbetsgivare med möjligheter att utvecklas och byta jobb.Jobbet ger en känsla av att kunna göra stor skillnad i samhället.

Om du inte byter jobb nu på jobb 1, så är det bara något som kanske kommer hända = då kan du säkert byta till jobb 1 igen eller direkt till nytt jobb på företag1/jobb1.
    Så avsluta snyggt, påpeka gärna att du varit mycket nöjd och helst hade stannat med att just nu med barn osv så behöver du prioritera kort resväg men att du hoppas att de kommer ihåg dej och att du är välkommen tillbaka när barnen är större. Så bjuder du på kaka och kanske ger chefen en liten present (kan vara något litet och billigt, men personligt som påminner om dej tex nyckelring eller pocketbok som hintar om din personlighet eller arbetsuppgifter eller så) så alla blir glatt överraskade över hur mycket du verkar ha älskat ditt jobb.

Då kan du dra nytta av fördelarna med jobb 2 nu i vardagen samtidigt som du inte stängt dörren till jobb1.

Kan du även hålla kontakt med någon/några från gamla jobbet så ökar chanserna att du inte glöms bort.

• Anonym (2)

Jag tycker du ska välja jobb 2. Det ger bättre lön och bättre för din familj.

• Anonym (Veliga lisa)

Tack för era tankar!

Smart tänkt där med att ge present och att hålla kontakten med dem framåt.

Jag vill dock tillägga att nuvarande arbetsgivare gärna vill ha mig kvar och de har redan sagt att jag får jobba hemifrån en del även efter pandemin. Men samtidigt kommer jag att behöva pendla åtminstone 2-3 dgr/v.

• nnnnnnnn
    Anonym (Veliga lisa) skrev 2022-01-16 14:49:57 följande:
    Tack för era tankar!

Smart tänkt där med att ge present och att hålla kontakten med dem framåt.

Jag vill dock tillägga att nuvarande arbetsgivare gärna vill ha mig kvar och de har redan sagt att jag får jobba hemifrån en del även efter pandemin. Men samtidigt kommer jag att behöva pendla åtminstone 2-3 dgr/v.

Om du vill jobba kvar här så fråga om det går att göra ännu mer för lönen och arbetsvillkoren. För det som talar för ett byte är:

1) Mer tid med familjen. Om du kan erbjudas att få samma pendlingstid per vecka så är det väl lika intressant om även fördel 2) blir i nivå med det andra jobbet?
    15 min enkel väg (?) x 2 (ToR) x 5 dagar = 2,5 h pendling per vecka. Då kan du åka 3,75 resor till första jobbet istället = max 2 ToR/vecka men efter 8 veckor så behöver du ha en vecka med enbart 1 ToR-resa => 17 dagar på jobbet på 9 veckor . Det är väldigt, väldigt lite... Är det OK med arbetsgivaren?

2) Mer pengar. Du skriver att jobb 2 innebär en väldigt stor löneförökning, så ska du stanna på första jobbet så måste de matcha lönen med. Och erbjuda kort pendlingstid i snitt = fördel 1) måste såklart också bli av.

• Aliona

Jag hade valt jobb ett. Att ha ett jobb där jag känner är verkligen meningsfullt och som kan leda någonstans är mer viktigt för mig än lön och restid.

Men sen har jag ju inte hela bilden. Är lönen bra nog på jobb ett eller behöver ni oroa er för pengar?

Sen säger du att du kan få jobba hemifrån även efter pandemin. Skulle det gå på jobb två också? Jag skulle många gånger hellre pendla 1-2 gånger i veckan än att ha nära till ett jobb som jag måste gå till varje dag.

• Anonym (Veliga lisa)

Tack för alla era kloka tankar och uträkningar ????

Jobb 2 erbjuder också att jobba hemma 2 dgr i veckan.

Jobb 2 ger mig fler semesterdagar och en lön som arbetsgivare 1 inte kommer matcha.

Jobb 2 innebär dock att jag måste kompromissa med semesterns förläggning eftersom det endast är tre personer inkl.mig. jobb 1 styr jag min ledighet helt själv...

• Anonym (Veliga lisa)

Skulle vara utropstecken och inte frågetecken ????

Svar på tråden Jobb-byte