Inlägg från: Anonym (Yep) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yep)

Jobb-byte

Jobb 2! Och sedan tyckte jag att nnnnnnnn (hoppas jag fick med alla n korrekt nu) kom med perfekta råd Glad

nnnnnnnn skrev 2022-01-16 10:18:21 följande:

100% jobb 2.
    Det som talar för jobb 1 är framtida saker: Stor arbetsgivare med möjligheter att utvecklas och byta jobb.Jobbet ger en känsla av att kunna göra stor skillnad i samhället.

Om du inte byter jobb nu på jobb 1, så är det bara något som kanske kommer hända = då kan du säkert byta till jobb 1 igen eller direkt till nytt jobb på företag1/jobb1.
    Så avsluta snyggt, påpeka gärna att du varit mycket nöjd och helst hade stannat med att just nu med barn osv så behöver du prioritera kort resväg men att du hoppas att de kommer ihåg dej och att du är välkommen tillbaka när barnen är större. Så bjuder du på kaka och kanske ger chefen en liten present (kan vara något litet och billigt, men personligt som påminner om dej tex nyckelring eller pocketbok som hintar om din personlighet eller arbetsuppgifter eller så) så alla blir glatt överraskade över hur mycket du verkar ha älskat ditt jobb.

Då kan du dra nytta av fördelarna med jobb 2 nu i vardagen samtidigt som du inte stängt dörren till jobb1.

Kan du även hålla kontakt med någon/några från gamla jobbet så ökar chanserna att du inte glöms bort.

• Anonym (Yep)
    Aliona skrev 2022-01-16 20:34:13 följande:

Men om du tänker bort fördelarna med lön och förmåner och pendling - vilket jobb vill du då helst ha?

Det låter som att det är jobb ett - annars hade det knappast varit någon fråga.

Så då är nästa fråga hur viktiga fördelarna är.

Du får bättre lön, men du har redan en ok lön. Hur viktigt är det att få mer betalt?

Om du jobbar hemifrån två dagar i veckan så handlar det om tre arbetsdagar som du har 25 min kortare restid om jag minns rätt. Åker du buss eller tåg och har flextid kan du kanske dessutom räkna in lite av restiden i arbetstid? Hur påverkar 25 min dig och din familj? Beshöver barnen vara längre på föskola/fritids? Går det att kombinera lämning och hämtning med andra föräldern (om det finns en) så att hen lämnar/hämtar när du pendlar?

Att få själv bestämma över sin semester är guld värt för mig, iaf så länge man har barn i skolålder. Finns det risk på nya jobbet att ni inte kan vara lediga tillsammans?

Om du nu landar i att villkoren på nya jobbet är så viktiga att du betyer jobb så kan du göra som nägon föreslog att avsluta snyggt och ordentligt. Låt dem veta att det enbart är för att du just nu har andra behov men att du gärna vill komma tillbaka i framtiden, och se till att det blir en bra överlämning. På de flesta arbetsplatser är det inte ett dugg konstigt att man lämnar ett tag, för att utveckas, prova på nytt eller prioritera familjen ett tag, och sen återkomma.

Bra att du problematiserar frågan. Men att bortse från både tid och pengar? För vem är inte 50 minuter extra om dagen värdefullt? Och oftast behöver man välja mellan mer tid eller mer pengar - här är det båda två hon har att vinna om hon jobbar närmare.

Om båda jobben verkar givande hade jag valt antingen den som betalar högst (om det hade gjort väsentlig skillnad i mitt liv) eller det som givit mer tid med familjen (om pengarna spelade mindre roll). Nu är valet ganska självklart om det vore mitt val...
Svar på tråden Jobb-byte