• Anonym (Trött)

Vaccination fullbokat februari ut (Covid)

Blir så trött. Försökte boka vaccinering och fick svar att det är fullbokat hela februari ut.

Blev rekommenderad att ringa varje morgon kl. 8 för att försöka få en återbudstid (hur ska man hinna det när man jobba?).

Ska det verkligen vara såhär svårt när det samtidigt är angeläget med vaccinationerna?

• Svar på tråden Vaccination fullbokat februari ut (Covid)
  • Anonym (X)

Kan du inte kolla på nätet?

Det handlar om när/om och hur stora leveranser de får och det vet de inte på förhand. Varje vaccinationscentral får vaccin tilldelat sig efter åldersfördelning.

Så ja, självklart behöver du vara aktiv och kolla av varje dag.

• Anonym (X)

Du vet väl att utvecklingsländer knappt får något vaccin alls eftersom de västvärlden lägger beslag på det? Och i många i alltför många fall slängs det eftersom vaccinet inte används?
    Solidaritet gäller inte bara nationellt utan även internationellt.

Risken med att stora delar av världen inte är vaccinerad är att det driver på utvecklingen av mutationer. Det kan innebära att det uppstår mutationer som är mycket, mycket farligare. Det ligger således i allas intresse att så många som möjligt vaccinerar sig. Konsekvensen av det är att man behöver vara lite aktiv i letandet av vaccinationstid.

• AndreaBD

Jag tyckte också att det såg ut och vara fullbokat överallt, men sedan tipsade en kompis om ett ställe dit man kunde gå utan att ha bokat innan, drop-in. Jag gick dit på en lördag och behövde inte ens vänta. 

Jag vet ju inte vart du bor. Själv bor jag i Stockholm, men det är ganska olika i olika delar av stan också. Men det är mycket möjligt att det finns ett extra ställe i närheten hos dig också. Och det brukar just inte stå på nätet då.

• Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2022-01-18 11:20:27 följande:

Jag tyckte också att det såg ut och vara fullbokat överallt, men sedan tipsade en kompis om ett ställe dit man kunde gå utan att ha bokat innan, drop-in. Jag gick dit på en lördag och behövde inte ens vänta. 

Jag vet ju inte vart du bor. Själv bor jag i Stockholm, men det är ganska olika i olika delar av stan också. Men det är mycket möjligt att det finns ett extra ställe i närheten hos dig också. Och det brukar just inte stå på nätet då.

Stockholm. Söderort. Kollade i appen först, där fanns inget närmare än 6 mil bort så det var därför jag ringde. Men man får väl försöka ringa på morgonen.

Drop-in skulle jag kanske frågat om, men jag vill gärna ha koll så man vet hur länge man blir borta från jobbet.
  • Anonym (1177)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-18 11:32:41 följande:
    Stockholm. Söderort. Kollade i appen först, där fanns inget närmare än 6 mil bort så det var därför jag ringde. Men man får väl försöka ringa på morgonen.

Drop-in skulle jag kanske frågat om, men jag vill gärna ha koll så man vet hur länge man blir borta från jobbet.
    Då går du in på 1177, så hittar du både mottagningar för drop-in samt turlista för vaccinationsbussar. Himla enkelt!

Sex mil är för övrigt ganska normala reseavstånd i flera delar av landet. Jäkla stockholmsgnäll att behöva ha det nästgårds. Och ja, jag bor i Stockholm själv. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (X) skrev 2022-01-18 10:54:45 följande:

Du vet väl att utvecklingsländer knappt får något vaccin alls eftersom de västvärlden lägger beslag på det? Och i många i alltför många fall slängs det eftersom vaccinet inte används?
    Solidaritet gäller inte bara nationellt utan även internationellt.

Risken med att stora delar av världen inte är vaccinerad är att det driver på utvecklingen av mutationer. Det kan innebära att det uppstår mutationer som är mycket, mycket farligare. Det ligger således i allas intresse att så många som möjligt vaccinerar sig. Konsekvensen av det är att man behöver vara lite aktiv i letandet av vaccinationstid.

Nu måste jag dels begära ledigt från skolan då detta gäller vaccination av barn/ungdom, dels ta ledigt från mitt jobb. Jag tycker absolut det är jätteviktigt med vaccination, men jag har faktiskt svårt att hinna ringa varje dag, det är svårt med jobbet, och det var ganska lång telefonkö. Men din åsikt är noterad. Man får vara lite aktiv i letandet av vaccinistionstid, och inte vara så lat som jag tydligen är.
  • Glinda från Oz

Gå till en drop in mottagning/buss istället. 

• Anonym (X)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-18 11:32:41 följande:

Uppriktigt sagt är det ett jäkla nollåttagnäll.

Jag bor i Västra Götaland och här gäller bilresa 3 timmar ENKEL väg om du ska ha första bästa tid. Det ligger 25 mil bort. Och du får betala bensinen alldeles själv.

DÅ har du rätt att gnälla men inte förrän då.
  • Anonym (X)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-18 11:38:15 följande:
    Nu måste jag dels begära ledigt från skolan då detta gäller vaccination av barn/ungdom, dels ta ledigt från mitt jobb. Jag tycker absolut det är jätteviktigt med vaccination, men jag har faktiskt svårt att hinna ringa varje dag, det är svårt med jobbet, och det var ganska lång telefonkö. Men din åsikt är noterad. Man får vara lite aktiv i letandet av vaccinistionstid, och inte vara så lat som jag tydligen är.
    Som sagt var. Jäkla nollåttagnäll.
    Vad tror du vi som inte bor i Stockholmsland får göra?

Om du har så svårt att få vanliga, normala saker gjhorda så kanske du bör skaffa dig en personlig assistent? Det borde du kunna få RUT för.
  • Anonym (1177)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-18 11:38:15 följande:
    Det fanns ju tider, sex mil bort. Varför bokade du då inte den tiden, istället för att gnälla om att du inte orkar ringa varje dag? Och ärligt, hur svårt är det att begära ledigt från skolan?
Svar på tråden Vaccination fullbokat februari ut (Covid)