Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Det är inte en fråga jag gett mycket tanke, får jag väl erkänna. Men jag tror att jag inte håller med. 

Flera ceremonier kring vigsel, som det ändå blir ibland, tycker jag känns dumt. Ska man ha flera vigslar, vilket är bröllopsdagen, vilken anses som "den riktiga"? 

Att kyrkan ska inrätta egna regler för äktenskap och skilsmässor känns riskfyllt. 

Jag gillar rollen kyrkan har som inte enbart öppen för troende utan även en del samhällsansvar, tex gällande gemenskap, öppna förskolor, biståndsarbete osv. Det är den främsta anledningen till att jag är medlem. 

• Jemp
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 17:35:05 följande:

Tvärtom är det väl att de FÅR viga juridiskt jag är emot. Jag vill ha det som i andra länder i Europa  - där de juridiskt giltiga vigslarna är borgerliga. Sen kan par som så önskar ha en kyrklig akt:

Vad menar du med bestämmer ? Det är väl ingen som "bestämmer hur troende man är", och något sådant har jag aldrig skrivit. DÄREMOT tycker jag att man kan göra en SJÄLVPRÖVNING, och ha så pass mycket respekt för kyrkans som trossamfund att man själv tycker det är viktigt att man är ärlig i förhållande till tron.. Att man ärligt kan stå för det man säger o gör i kyrkan. Jag har MER RESPEKT för den som inte tror, och ärligt säger det, och väljer borgerlig vigsel, än den som säger och gör det man inte står för.

Ett annat exempel är konfirmation Helt OK att gå kursen, men om man fullföljer och tar nattvarden och läser trosbekännelsen så ska man ärligt mena det man gör och säger. Det är ÄRLIGHETEN, självprövningen och motsats till hyckleri jag förordar.. Inte andras prövning, men åter igen  självprövningen.

Jag ser själv en poäng i vuxendop som man själv väljer, fastän jag själv är barndöpt, och tills vidare står kvar i det, men dopet är inte en familjeceremoni.

En borgerlig begravning kan väl vare väl så bra som en kyrklig, och en borgerlig vigsel kan vara jättefin, och dessutom - med det system som finns i andra länder FINNS JU KYRKLIG VIGSEL, bara det att den inte är juridisk. Så den  kan man  absolut.

Har du ingen förståelse för att kyrkan är ett trossamfund, och att i dagens Svenska Kyrka har i många församlingar "tron satts på undantag". har du ingen förståelseför hur vi troende upplever det i en politiserad och många gånger förvärldsligad kyrka där Jesus och hans budskap trängs tillbaka ?

Jag kan samtidigt förstå invändelsen mot att så många döper av ren tradition till en tro de inte själva har mycket för. 

Å ena sidan fin tradition, å andra sidan skevt att komma hem efter sitt barns dop och säga "skitsnack". 
  • Jemp
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 15:53:06 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Jaså det var det du var ute efter... 

Nej självklart hör inte homofobi hemma i kyrkan.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige