• Anonym (Vältränad?)

Någon som blivit vältränad efter 40?

Är en glad motionär på 40 år med några kg för mycket  (ca 6 kg). funderar på att satsa på kost och motion och bli vältränad. Någon som lyckats efter 40 och vill dela sina bästa tips och upplevelse?

• Svar på tråden Någon som blivit vältränad efter 40?
  • Gameofthrones

Har du aldrig tränat förut ska inte du börja på gymmet. Du ska få upp kondition först. Löpning och promenad är en bra början.

Har gym hemma. Så för mig är det spinning, löpning. Jag joggar gärna med tyngd på armarna eller håller i hantlar. 

Själv tycker jag det är inte snyggt med för mkt muskler det är asfult. Personligen. Sen är det upp till dig hur du vill bygga upp dom. Vill du ha Rambo / Arnold / Drago muskler så ska du tänka tyngdlyftning. Inte stretcha så mt efteråt. Uppvärmning alltid. Efter träning kan det vara bra om man inte vill ha för mkt träningsvärk.

Vill du ha mer normala muskler avlånga som simmare ska du tänka hantel fast med mindre kg på stretcha efteråt. Simma mkt. Det gör väldigt mkt för muskler för upp din kondis. 

Är du bra simmare redan kan du ta tyngder när du simmar.

Själv kvinna 40 plus, 3 barn snygg kropp inte muskler utan väl mån om min kropp. 

Kommer i perioder med träningen jobbar mycket. 

• Anonym (fit)

Vet inte vad som är "vältränad" för ts men som ett tillägg till ovan inlägg.
    Finns ingen som hellst anledning att börja med kondition om man vill bygga muskler/styrka, lätt cardio är dock ett bra komplement.
    Vill man ha Arnold muskler så är det bodybuilding (särskilj detta med tyngdlyfting) med ett x antal steroider som gäller, nej det går inte naturligt.
    Långa eller korta muskler är en seglivad myt, muslelfästerna går från a till b. Den ända skillnaden är hur stora dom är och genetiken.
    Stretcha bör man göra oavsett träningsform, finns vissa studier som pekar på att statisk stretching kan hämma muskeltillväxten lite men inte den dynamiska. För oss vanliga dödliga spelar det knappast någon roll.

• Anonym (Vad är vad?)

Vad är vältränad för dig TS? Att bli fastare, få tydligare muskler, bättre kondition och må bättre fysiskt och psykiskt, går alldeles utmärkt. Att börja från noll och bli kroppsbyggare går också, men kräver så klart betydligt mer än normalträning. 

• Mrs Moneybags

Jag tycker precis tvärtom jämfört med Gameofthrones härovan.

Styrketräning är A och O för en snygg kropp, särskilt för oss över 40. (Jag är 51.) 

Själv styrketränar jag fyra gånger i veckan (varvar överkropp och underkropp) och går raska promenader på 7-10000 steg dagligen. 

Risken att bli ett muskelberg som kvinna är minimal om du inte väljer att köpa anabola eller liknande. Däremot kan du förvänta dig en välsvarvad kropp med kurvorna på rätta stället, en fast och rund rumpa, platt mage, smala armar osv. 

Det är muskelmassa vi tappar med åren och ALL muskelförlust kan åtgärdas genom styrketräning. 

Jag ser folk som går in och ut i aerobicssalarna år efter år och ser exakt likadana ut som när de började träna. Vi som tränar styrketräning får snabba och snygga resultat som syns. Och muskler är bra att ha när man blir äldre. 

Självklart är kosten den viktigaste delen när det handlar om hur mycket kroppsfett man har, men du har bara sex kilo att gå ner så du behöver inte gå på någon svältdiet. Bara skära ner på portionsstorlekarna och skippa skräpmaten så är du där på ett år. 

• Anonym (bullen)

Håller med anonym fit.

Enligt mig måste man träna på gym för att få en snygg kropp efter 40.
    Annars "hänger" allt(gäddhäng, häng röv och häng mellan insidan låren).
    Men du kanske syftar på att vara vältränad genom att ha bra kondition?, att springa 1 mil på en viss tid?.

Du kommer inte att få massor av muskler. Jag är själv 40 + och tränar styrketräning ca 5-6 gånger i veckan. Har bara fast hud och inte något häng.
    Har tränat så i ca 4 år. 

• Lucius Vorenus

Inte 40 men väl 35. Började med lite löpträning, fortsatte och fick in vanan att träna varje dag. Utökade löprundan och började med styrketräning i grupp. Sprang mitt första maratonlopp 1.5 år senare. 

• Anonym (Träna)

Har sett min far gå från i väldigt dålig form, p.g.a att han behövde vara hemma när min mor var i livets slutskede, till att 2-3 år senare vara i sitt livs form.

Och då var han över 65.... Dels promenad morgon, förmiddag, efter lunch, efter middag och kväll. Dels senior-träning på gymmet 2 dar i veckan och dels vattengympa på recept för lederna. 

Nu, snart 10 år senare är det morgongympa med Sofia, nästan varje dag och styrketräning på gym 2-3 gånger i veckan.

Såväl vid 20 som 40 handlar det om att få in träning i livsstilen och om att inTe skada sig. Att faktiskt också göra det man tycker är trevligt och att göra det som ger resultat 

Är man i väldigt dålig form gäller det att bygga upp grunden, medan det när man har grunden faktiskt utmana sig för att bli bättre. 

För min del, här och nu vid 40 handlar det mycket om att få in träning i vardagen. Att liksom komma igen, gång på gång när barnen smittat mig med något och ha tillfällen då jag faktiskt tränar. Och att få in aktiv vila när det är lite tuffare att faktiskt träna hårt. Dessutom handlar det jättemycket om att faktiskt också göra den sjukgymnastik som jag uppenbarligen behöver för att inte få ryggskott.

• Obscenitet

Jag är vältränad på det sättet att jag är pigg och stark och klarar av vardagsbelastning väl. Har normalt bmi och en hyfsad kropp, är 42. 

varsagsmotion och rörelse ständigt är a och o, få in i vardage. ha en aktivitetsklocka som stöd, blir tydligare då. 

• Anonym (Ädregymmare)
    Anonym (Vältränad?) skrev 2022-01-19 22:02:15 följande:

Är en glad motionär på 40 år med några kg för mycket  (ca 6 kg). funderar på att satsa på kost och motion och bli vältränad. Någon som lyckats efter 40 och vill dela sina bästa tips och upplevelse?

Det finns de som med väldigt goda resultat börjat träna sedan de gått i pension så 40 är inget att orda om. Det du skall tänka på är att värma upp ordentligt och inte maxa vikterna utan istället öka belastningen långsiktigt. Hellre 10 rep med en lite lägre vikt än 1 maxlyft.

Välj ett schema efter hur mycket tid du har. Helkropps, halvkropps eller PPL och ökad belastningen över tid (setXrepXvikt) så får du med tiden goda resultat. Kom ihåg att det viktigaste är inte att varje pass blir optimalt utan att varje pass blir ett pass.
  • JonasHisingen
    Anonym (Ädregymmare) skrev 2022-01-20 12:32:51 följande:
    Det finns de som med väldigt goda resultat börjat träna sedan de gått i pension så 40 är inget att orda om. Det du skall tänka på är att värma upp ordentligt och inte maxa vikterna utan istället öka belastningen långsiktigt. Hellre 10 rep med en lite lägre vikt än 1 maxlyft.

Välj ett schema efter hur mycket tid du har. Helkropps, halvkropps eller PPL och ökad belastningen över tid (setXrepXvikt) så får du med tiden goda resultat. Kom ihåg att det viktigaste är inte att varje pass blir optimalt utan att varje pass blir ett pass.
    Detta. Tar du för tunga vikter är risken för skador mycket större och du får lätt ett bakslag med långdragen rehabilitering. Inte så roligt. Tycker videon nedan är informativ:

• Anonym (Snart 50)

Jag är inte vältränad men har gått från att vara fullständigt otränad till helt okej. För mig var det många, långa promenader/skogsvandringar och styrketräning som var lösningen. Ihop med vettig kost. Jag kör inte mycket kondition (utöver vandringar då), det blir nån kort löprunda då och då men jag tycker alla löpare verkar skada sig förr eller senare så jag springer aldrig mer än 5 km. 

Styrketräning är toppen. Jag älskar att gå till gymmet och gå in i min träningsbubbla och trots att jag inte är purung har det gett tydliga resultat, både i utseende och med hur mycket jag orkar med. Jag varvar pass med funktionella övningar (balans, kontroll) med maskinpass där jag köttar på så hårt jag kan.

Sen vandring? Det tar ju tid men är en gudagåva för både kropp och själ. Man mår så bra i skogen, stressen försvinner och humöret går upp. Samtidigt är det en skonsam träning som (om du går på knöliga stigar eller helt off-road) tränar hela kroppen. 

Lycka till!

• Anonym (40+)
    Anonym (Vältränad?) skrev 2022-01-19 22:02:15 följande:

Började med crossfit efter 40 (som många andra Cool) och la om kosten. Förlorade 13kg och fick fina muskler, rumpa och (inte magrutor men) synliga abs. Testat gym/maskiner innan men blev aldrig inspirerad nog att ta det hela vägen. Träningen är varierad mellan styrka, balans och kondition vilket gör att man blir vältränad snabbt, men kosten var nog det som gjorde mest.

Nu styrketränar jag mer som en del av träningen. Vårt gym har även yoga och ibland kör jag löpning. Inga stora Arnold-muskler här heller Glad Styrketräning (oavsett form) är det bästa om du samtidigt går ner i vikt p.g.a. kostomläggning - annars riskerar du att förlora mer muskelmassa när du tränar och ändå ha för hög andel fett, vilket inte är optimalt ur hälsosynpunkt (även om man blir glad av att vågen visar på viktminskning).

Min rekommendation är att du ska köra på den typen av träning som gör dig glad! Blir du glad av att gå dit så ökar chansen att du går dit och tränar, vilket ökar chansen för dig att lyckas. För egen del var det crossfit - jag hade reservationer innan (tänkte typ att det var det sista jag ville göra), men när jag väl var där var det så kul och man blir så slutkörd (ingen press!) att man sover gott. Många som provar en gång och fastnar.
Svar på tråden Någon som blivit vältränad efter 40?