Anonym (.) skrev 2022-01-21 05:57:03 följande:
Hej,
jag skäms så mycket att jag valde en kategori där man kan få vara anonym. Jag är urdåligt på att göra köttfärssås. Visserligen bryr jag mig inte så jättemycket, för jag tycker det är gott. Men om jag vill bjuda på vänner som har barn med sig, så vill man göra en maträtt som är känt för att vara uppskattade för barn. Så som lasagne och spagetti med köttfärssås. Mitt problem är dock att jag inte kan göra köttfärssås. Jag har aldrig fått till det med själva ''såsen''. Antingen blir det för vattnig eller så blir det ingen vätska överhuvudtaget. Häller jag i tomatpuré, så blir det vattnig. Häller jag ingen tomatpuré, så blir det förstås ingen vätska.
Jag lagade köttfärssås med vänner en gång. Jag vart så glad att jag kunde få vara med den matlagningen. Då hällde de i mjöl. Är det som är ''hemligheten''?
Jag har inte provat, för jag bakar sällan och vill inte köpa ett helt stor mjölpåse, bara för att experimentera.
Lasagne: Samma sak med maträtten lasagne. Jag är urdålig på det med. Lasagneplattorna smälter knappt. Det är fortfarande hårt. Jag hällde i en sådan där grädde, som det stod på receptet. Men det funkade inte. Hård och så häll inte ingredienserna kvar. Det blev bara rörigt med allt. Hur gör man dessa två maträtter?
Tack på förhand!
Vet inte vad mjöl har och göra i en köttfärssås ens, kanske om man överdrivit med vatten, jag har lite till inget vatten, utan justerar med konserverade tomater främst och krävs oftast inte mer vatten.
Men man får hålla öga på det, då ibland det krävs lite.
Men så mycket att man behöver mjöl undrar jag istället vad de håller på med, och det tillför inget till smaken om man nu inte gjort en roux.
Min köttfärssås är enkel, köttfärs, konserverade tomater, lika delar timjan och basilika, riven morot, lök, vitlök, salt/buljongtärning och detta får puttra under lock i minst 1h, men det mår inte sämre av att gå 2-3h, men det räcker 20min för tomatens skull.
Vad du bör göra är att hitta ett recept du tycker är gott som köttfärssås och spagetti.
Sen går du vidare till lasagne, det finns galet många olika varianter och metoder att göra lasagne.
Min är en bechamelsås och rikligt med ost, ost som du gillar, jag kör gärna smakrika saker som cheddar eller nått sånt.
Man måste ha mot 1-1,5L mjölk till en normalstor form sås.
www.arla.se/recept/bechamelsas/
Sen när detta är klart och bägge är varma, så börjar du montera din lasagne, och jag börjar med ostsås-> plattor>köttfärssås->plattor->ostsås osv..., och man avslutar med ostsås, och sen 20min i ugnen i mitten och 225g och under förutsättningen ostsåsen och köttfärsen är varma vid montering.
Efter halva tiden kan jag ibland tillsätta riven ost uppe på, antingen cheddar eller parmesan.