Inlägg från: Illusion |Visa alla inlägg
  • Illusion

Försöker ni också bli gravida?

Hej! 

Nu vill jag starta en sådan här tråd igen där vi följer varandra mot ett efterlängtat plus. 

Jag vill inte sätta någon gräns för vilka som får skriva t ex ålder eller var man bor. Alla är således välkomna. 

Det är upp till en själv om man vill dela med sig av bakgrundsinformation. 
    Jag är i alla fall inne på min andra månad sedan kopparspiralen togs ut. Jag gjorde dock misstaget att gravidtesta mig innan förväntad mens, vilket bidrog till att vi fick uppleva en kemisk graviditet. Så nu har vi bestämt oss för att hålla oss till att testa efter BIM. Om jag känner mig själv rätt så kommer det beslutet att överträdas även denna gång. Vi har även ändrat vår kost och leverne för att öka chanserna till att bli gravida. Dessutom har vi satsat på ägglossningstester. Förra månaden använde vi oss av RFSUs men denna månad använder vi de digitala (advance) från Clearblue. Detta för att vi tyckte det var svårt att avläsa om jag hade ÄL eller inte. Jag fick aldrig ett tydligt starkt streck. 

Vi längtar så otroligt mycket till att få vår lilla bebis. ??

• Svar på tråden Försöker ni också bli gravida?
  • Illusion
    Anonym (Rd) skrev 2022-01-21 13:01:54 följande:

Hej, 

vad starkt att bestämma sig för att inte testa innan bim. Något jag med borde göra men jag kan verkligen inte hålla mig. 

när har du bim? 

Det gör jag mest för att skydda mig själv. Det var inte kul att se ett positivt resultat för att sedan få mens.
    Jag tror dock inte att jag heller kommer att kunna hålla mig. 
    Jag har BIM 21 varje månad. 
    Hur går det för dig? Vad bär du med dig för erfarenheter?

• Illusion
    Fyrklöverns skrev 2022-01-21 15:18:02 följande:

Hej!

Kul med en färsk tråd :)

Jag har liknande erfarenhet, senaste två månaderna har jjag testat innan BIM och då fått svaga streck som sedan försvunnit och mensen har kommit. Det påverkade mig mer än vad jag trodde att det skulle göra så nu ska jag inte testa mer. Vi har försökt sedan i somras och till en början hade jag tålamodet och testade inte mig. Efter ett par månader började vi med olika vitaminer och tänka på kosten, träningen mm. Märkte att det också stressade mig då jag inte drack alkohol på ett halvår för man förväntade sig vara gravid hela tiden och fick en besvikelse gång på gång. Så nu lever jag lite mer avslappnat och det får hända när det händer känner jag. 

Jag kände att det behövdes någon mer aktuell och att jag helt enkelt vill driva en egen. Glad

Det blir en besvikelse, verkligen. Man får försöka hålla sig. Jag gjorde också många test och kunde se en viss stegring. Imorse vaknade jag upp med mens. Då ifrågasatte jag min ork till att fortsätta bebisverkstad. Nu känns det bra, och känslorna är mer rimliga. Vi har ju precis börjat att försöka. 

Jag håller med dig. Det gäller att hitta en hållbar balans, annars tror jag att det får motsatt effekt. Jag ville inte skriva ut vad jag äter kost för att skapa hets, men egentligen så är mitt nuvarande leverne bara hälsosamt och kan appliceras på alla i princip - gravid eller inte. 

• Illusion
    Anonym (Försöker) skrev 2022-01-21 15:21:49 följande:

Jag försöker bli gravid, men jag har tyvärr alla odds emot mig eftersom jag har underliggande sjukdomar som gör det svårare, eller till och med omöjligt att bli gravid. Det skulle vara trevligt om det finns flera som mig som skulle vilja följas åt. 

Jag lider med dig. Vill du berätta mer?
  • Illusion
    Dalarna91 skrev 2022-01-21 16:44:31 följande:

Hoppar in här också :) fint med en nyare tråd. 
    Är på sjunde försöket. Fick ett tidigt missfall i september. sedan förra månaden har vi båda börjat med kosttillskott. Jag tror inte det är a och o för att bli gravid. Men är dålig generellt att tex äta fisk. Har snart BIM men kände imorse det gick nog inte denna gången heller. Det tar mer och mer psykisk på en märker jag. Om jag får mens hoppas jag får det i helgen så jag bara kan vara för mig själv. 

Ja, vad kul! :) :)

Jag äter även kosttillskott för att jag är vegetarian. Även fiskolja och folsyra efter rekommendation av barnmorska.

Tungt efter sju försök, men samtidigt förhåller ni er inom en förväntad tidsram. Det tar ju i regel tid att bli gravid. Så många faktorer som ska samspela. Man är uppvuxen med att höra hur lätt det är att bli gravid, men det är ganska tyst kring svårigheten i att kunna bli det. 
  • Illusion
    Anonym (Rd) skrev 2022-01-21 15:32:15 följande:

Vi har försökt få till ett syskon sen i maj. Vi blev gravida på första försöket med honom och trodde väll dumt nog att det skulle gå fort igen. Nu ska jag inte klaga, att ha försökt sen maj är ju inte så jobbigt som andra men fortfarande, man blir otålig, orolig osv. Jag är just nu på äl+7 men hade covid med feber och dylikt nu under och efter ägglossning så tror inte det tagit sig tyvärr. 

Även om det inte anses vara länge så är det jobbigt. Att inte veta om man kan bli gravid. Det finns ju alltid en oro hos alla kvinnor tror jag. Man vill så gärna inte få den oroskänslan bekräftad. 

Spännande att du är på ÄL+7. Då är det nedräkning nu. Antar att även du kör på ägglossningstester?

• Illusion
    986247391 skrev 2022-01-21 17:58:38 följande:

Hej! Kul med en ny tråd! 

Jag och min man är inne på 5e försöket nu. Känner igen mig i mycket av det ni skriver, försöker att leva hälsosamt, slutat snusa, testar med ÄL-test osv men inget plus än så länge.

Har förmodligen ägglossning nästa vecka och testar rosenrot för första gången denna cykel. 

Heja dig! :) Någon skillnad måste det ju bli av att leva lite hälsosammare. I alla fall när man har kommit upp i åldern. 

Rosenrot har jag hört talas om, jag måste nog googla lite på det. 
  • Illusion
    Dalarna91 skrev 2022-01-21 18:37:49 följande:

Idag är det ingen bra dag. Men tycker man kan få ut med att man inte alltid bli gravid så lätt. Har ingen aning vad genomsnittet är att bli gravid. 

Varför är det ingen bra dag? 
  • Illusion
    Dalarna91 skrev 2022-01-21 19:03:14 följande:
    Jag brukar alltid känna en vecka efter ägglossning murring och små kramper (vet att det inte gick denna gång). Men denna gång har jag inte känt någonting. Så under veckan har förhoppningarna ökat, varit lätt irriterad under jobbet. Och jag är alltid glad och positiv, blir sällan irriterad. Så då ökar det ännu mer. I söndags hade vi sex när jag torkade mig va det super duper lite blod på papperet, jag blöder aldrig efter sex. Hoppas de är en nid blödning. Men nu imorse och under dagen känner jag mig svullen, sugen på choklad och har haft lite kramper = mensen är på väg. 
    Så efter ett långt skriv så därför är det ingen bra dag. Hur går det för dig? Vill inte kapa forumet med massa negativt då det inte speglar mig som person xD 

Jag känner så med dig. Jag plussade för 5 dagar sedan och fortsatte att göra det i några dagar till. Därefter blev det blankt och min mens kom idag på BIM. Så det var en kemisk graviditet. Surt! 

Jag upplever inte dig som negativ, bara så att du vet. Det är riktigt känslomässigt utmanande det här. Men vi kommer att få plus så småningom. Det vill jag tro och utgå ifrån! Annars kan man ge upp på en gång. :)

• Illusion
    Anonym (Karro) skrev 2022-01-21 20:03:58 följande:

Härligt initiativ till en ny sån här tråd :)
    Jag har under ganska många månader känt att jag inte orkat hänga med i någon sån här tråd då jag inte har känt mig tillhöra någon grupp, om jag kan säga så, men nu kanske jag känner att det är helt ok igen. Vi får helt enkelt se ;)
    Jag och min man har inga barn sen tidigare och är inne på 1år och 4 månader av försök nu och har genom utredning fått oförklarligt barlösa som (diagnos). Vi kämpar på varje månad i hopp om att det är våran tur snart. Äl nu i helgen som det verkar. Vi har dock bestämt att inte fokusera så mycket på när äl kommer ske framöver utan ta det som det kommer enbart för att få ner min stressnivå. Det känns som att det hjälper då jag inte känner mig stressad alls över att maxa dagar med sex nu innan äl. Fokuserar inte på något speciellt mer än att äta allsidigt och slutat med koffein, nått mer orkar jag inte ändra på. Antar att det kanske blir så när man försökt så länge. 

Ska bli kul att hänga med er!

Vad roligt och jag har inga förväntningar på att du ska stanna kvar i tråden. Du gör det som är bäst för dig. :) Jag lyssnar gärna här och det hjälper mig själv att orka med processen i att göra bebis. 

Tufft och samtidigt positivt att få den diagnosen, eller tänker jag fel? 

Det här med sex känner jag igen. Jag tänkte att det bara är att ha sex varje dag och att lusten kommer av att göra bebis. Ack så fel jag hade, och inte minst sagt naivt tänkt. Det var riktigt tufft efter 14 dagar, jag tappade lusten av att ha sex på rutin och vetskapen om att vi precis har börjat gjorde det hela inte bättre. Hur ska jag orka i ev. 1 år och mer? På något sätt lyckades jag hitta tillbaka till lusten att ha sex, men det går absolut i vågor. Jag måste arbeta hela tiden med inställning för att inte känna prestation. Maken har dock inga problem hittills, vilket är tur, men givetvis färgar det av sig något om jag inte har lust.  

• Illusion
    Fyrklöverns skrev 2022-01-21 23:04:46 följande:

Helt rätt, så kul :) 

Åh jag känner verkligen igen mig där. Varje gång mensen kommer så vill jag ge upp där och då. Jag vill bara sluta försöka. Man blir arg, ledsen och frustrerad. Det känns som en enorm förlust trots att man inte förlorat något och den spontana känslan att vilja sluta försöka är ju bara för att man inte orkar bli besviken gång på gång. För slutar man ha en plan och mål om graviditet, då tar man ju tillbaka kontrollen och får bestämma över sitt liv igen. Så här är man i händerna på slumpen och det känns som ett misslyckande varje gång mensen dyker upp. Man klarar allt annat i livet som man bestämt sig för att göra men inte detta känns det som. Det tar så oerhört mycket på psyket. 

Den här månaden slog jag bort besvikelsen och släpper nu på kontrollen. Jag har slutat tempa och ta ägglossningstester då jag upplevde stress över testerna och dubbel besvikelse med tempningen. Jag såg ju en tydlig tempsänkning flera dagar innan mensen skulle komma och visste väldigt tidigt att det inte tog sig men hoppet höll i sig så länge mensen inte kom.
    Jag försöker leva som vanligt, äta nyttigt, träna, dricka alkohol när jag känner för det (drack ändå aldrig mycket innan) och ha sex med min man när kroppen vill ha sex. Den är smart för jag är alltid väldigt sugen runt ägglossning och likaså han. Våra kroppar vet hur man gör detta så nu låter vi dem göra det människan är skapt för och det kommer hända när de bästa förutsättningarna finns. 

Så sant det här med att känna att man inte har kontroll, att man släpper det till slumpen. För varje månad som går så borde sannolikheten för att bli gravid öka, eller tänker jag fel? :) 

Intressant det här med att lusten hänger ihop med ÄL och att det även kan påverka mannens lust. Jag funderar på om det har med att vi utsöndrar någon speciell ÄL-doft, eftersom det finns forskning som visar på att vi väljer partner utifrån doft.
  • Illusion
    Anonym (Rd) skrev 2022-01-22 12:40:06 följande:

Japp men som sagt. vart sjuk med feber runt äl. Känns som att har jag inte blivit gravid ännu varför skulle jag bli det nu när jag var sjuk.

yes vi kör äl tester samt att jag känner när jag har äl och bekräftar dagen efter med en temp ökning så jag är väldigt säker på att vi har sex vid rätt tidpunkt. Tar sig inte ändå :( negativt imorse men äl+8 är väll för tidigt trots att man använder ?tidiga? tester?

Hoppet är det sista som lämnar kroppen! :)

Hur känner du att du har ÄL? Jag har försök leta efter symtom med ljus och lykta, men jag hittar inga hur mycket jag än vill. Mannen påstår sig dock kunna känna en skillnad vid sex, men det är väl lite pseudovetenskap. ;)

ÄL+8 låter alldeles för tidigt. Ett graviditetstest är väl inte 99 procent säker förrän förväntad mens, Det som krånglar till det ytterligare är att det kan vara svårt att beräkna BIM. Så om man ska vara riktigt ordentlig så ska man testa sig en vecka efter BIM. Men det är ju galet svårt. Jag kommer inte kunna att hålla mig till det. 
  • Illusion
    Anonym (Rd) skrev 2022-01-22 16:36:05 följande:

Hehe ja exakt! 

känner det på lite olika sätt, ett är att när jag sätter mig ner för fort/hårt gör det ont (antar att det är pga tappen är långt ned eller ngt), har även lite smärta vid samlag (antar att det också beror på tappen) sen typ drar det lite som träningsvärk, vet inte hur jag ska beskriva men som när det drar i ligamenten när man är gravid. Ungefär så? men din tapp kanske också har en annan position och därför känner din man av det haha? nu är jag långt ute och cyklar och killgissar här ;)

japp jag är testnarkoman och skäms över det? kommer ju inte göra mig mer eller mindre gravid för att jag testar? jag plussa på äl+12 med sonen.

Det lät avancerat med att ha koll på tappen. :) 

Jag kan också titulera mig som testnarkoman. Jag har till och med brutit upp ett digitalt test. :D Det här testandet handlar väl om att ta kontroll (som tidigare inlägg skrev om) över situationen. 
  • Illusion
    Anonym (Karro) skrev 2022-01-22 20:21:27 följande:
    Jag det tog ganska hårt på mig att få det beskeded då vi inte kommer bli godkända för ivf innan vi försökt i tre år. Men sen är det ju självklart skönt att veta att inget är fel på oss för då är ju chansen större att man kan lyckas med syskon senare om man vill det.
    Nej lusten för att ha sex blir ju inte jätte stor då det mer blir ett tvång än något annat. Sen är det ju långt ifrån alla som behöver kämpa med att lyckas bli gravida i ett helt år så förhoppningsvis behöver ni inte tvångs ligga så många månader innan det tar sig Glad
    Det är tufft, men sannolikheten är låg att ni inte skulle bli gravida inom tre år. 
    Jag tror på mer att försöka ha sex för att det är en mysig stund tillsammans, som du skrev tidigare. Även om jag har barn sedan tidigare så talar det för att det kommer att bli svårare nu. Så jag försöker skydda mig själv genom att utgå från det. 
  • Illusion
    Fyrklöverns skrev 2022-01-23 12:11:19 följande:
    Ja men där sa du något, det är klart man testar för den handlingen har man kontroll över. Jag insåg efter ett tag att det inte var svaret i sig som triggade mig, för det var jag alltid rädd för, utan jag drevs av handlingen att testa. Som du säger bryta upp en förpackning och pyssla med det en stund. Har du kissat på den digitala stickan? När har du BIM? Eller du kanske menade från någon tidigare månad? :)
    Det var innan min mens som jag har nu. :) Då testade jag mig först med två Clearblue plus (tror jag de heter, dem ger ett +) som jag hade hemma. Dessa visade två svaga positiva resultat. Det var 6 dagar innan mens. Men jag nöjde mig inte där utan testade sedan varje dag morgon och kväll, varav ett bestod av ett digitalt test och ett annat av Clearblue early. Det digitala visade Ej gravid och då var det på BIM-5 med kvällsurin. Annars hade jag fem resultat som visade svagt positivt med en tydlig stegring. I alla fall, hela den veckan bestod bara av ett evigt testande och jag kunde knappt koncentrera mig på jobbet eller hemmet. Så då beslöt vi oss för att inte testa innan BIM mer. Sedan kan jag berätta att dagen innan mens så visade inte gravidtesterna positivt längre utan var blanka. Extremt tungt att acceptera och späder på ytterligare behov av att testa. Det som fick mig att testa redan vid BIM-5 var att jag hade ömma bröst, extremt svullen mage och en törst som inte gick att släcka.

Under den veckan som jag testade som en galning hann jag även med att googla om allt möjligt så som torkstreck, hur man bryter upp digitala graviditetstest och hur graviditest fungerar i allt läsa av de kemiska reaktioner som sker inom stickan. 

Nu har jag BIM den 21 februari. Så det är lååång tid kvar. Det finns mycket utrymme för hopp. ;) 
  • Illusion
    Anonym (Syskon) skrev 2022-01-23 12:12:52 följande:

Hoppas in här också! Har ägglossning antingen idag eller imorgon.
    Kör inte med äl-test då jag får så ont vid ägglossning så det är svårt att missa, samt äggviteflytningar typ 3-4 dagar innan. Idag gör det mest ont haha. 
    Hoppas vi får ett litet barn i magen så småningom, hejar på er allihopa att våra kroppar vill :)

Välkommen! :) Häftigt att kunna känna av ÄL så pass kraftigt.
    Jaaa, det tror jag att vi kommer att få! <3 
Svar på tråden Försöker ni också bli gravida?