• Anonym (söker lösning)

Leva på att hyra ut rum till studenter?

Kan man leva på att hyra ut boende till studenter?
    Har hamnat mellan stolarna och letar efter inkomst på annat häll.
    Har lite pengar som jag kan leva på de närmaste åren, men behöver hitta något som jag kan leva på nu o i framtiden.
    Pengarna skulle kunna räcka till ett husköp där jag skulle kunna hyra ut rum till studenter, men hur får jag det att bli möjligt?
    Skulle jag kunna få in så pass mycket hyra att jag skulle kunna leva på det som inkomst. Räknar inte med att bli miljonär utan ha en inkomst att leva på.
    O även få sällskap i vardagen då jag är ensam. 

Vad krävs för att hyra ut? Vad hade varit rimligt att ta i hyra isf för ett rum, delat kök, delat badrum studenter mellan, trädgård någon mil utanför stad där skolan ligger?

Är det en dum ide?

• Svar på tråden Leva på att hyra ut rum till studenter?
  • Drottningen1970

Om du skaffar en stor bostad där du kan hyra ut flera boplatser och bor på ett ställe med bostadsbrist är det i alla fall en bra hjälp på väg. Du skulle kunna ta 5000 kr/månaden för ett rum. Så om du har en trea, själv bor i ditt vardagsrum så skulle du få in 10.000. om din hyra då ligger på 8000 så får du 2000 kvar.

Nåt annat du kan göra är att om du har möjlighet ta dig an enklare uppdrag som kontaktperso. Ett par uppdrag där du fikar med nån ett par gånge i månaden kan dra in ett par tusen till.

• Anonym (Loka)

Det beror på vart du bor och hur svårt det är att få tag i lägenhet där. 
    Men det går nog förutsatt att du inte behöver belåna dig över öronen och på så sätt dras med höga kostnader.
    Om du inte ska ha någon inkomst alls utöver hyran så behöver du hyra ut minst 3-4 rum på omkring 5k var. Beroende på vad dina kostnader i övrigt hamnar på, så blir det inga jättesummor över direkt. 

Man betalar dock skatt på all inkomst från hyra över 40k / år. 

• Anonym (.)

Jag tror du blir besviken om du räknar mes sällskap från studenter. De brukar vara rätt upptagna av sig.
    Ur den aspekten tror jag att du skulle ha större framgång med att hyra ut till nyseparerade. De har ju en helt annan situation i livet.

• Jemp

Var bor du? 

Är det inte Stockholm tycker jag det låter som glädjekalkyler i tråden. 

Tänk också på besittningsrätt, underhåll, slitage, driftkostnader osv. 

• Anonym (X)

Jag tror få studenter bosätter sig en mil utanför stan.

• Anonym (Loka)
    Jemp skrev 2022-01-21 20:53:10 följande:

Var bor du? 

Är det inte Stockholm tycker jag det låter som glädjekalkyler i tråden. 

Tänk också på besittningsrätt, underhåll, slitage, driftkostnader osv. 

Här omkring kostar rum 5k/mån 1h från centrala stan med dåliga förbindelser. Bor inte i Stockholm. 
  • Anonym (.)
    Anonym (söker lösning) skrev 2022-01-21 20:01:53 följande:
    Vad hade varit rimligt att ta i hyra isf för ett rum, delat kök, delat badrum studenter mellan, trädgård någon mil utanför stad där skolan ligger?
    Titta på blocket och uthyrningsställen vad liknande tar så får du en ungefärlig uppfattning. Priserna varierar stort.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (söker lösning) skrev 2022-01-21 20:01:53 följande:
    Leva på att hyra ut rum till studenter?

Kan man leva på att hyra ut boende till studenter?
    Har hamnat mellan stolarna och letar efter inkomst på annat häll.
    Har lite pengar som jag kan leva på de närmaste åren, men behöver hitta något som jag kan leva på nu o i framtiden.
    Pengarna skulle kunna räcka till ett husköp där jag skulle kunna hyra ut rum till studenter, men hur får jag det att bli möjligt?
    Skulle jag kunna få in så pass mycket hyra att jag skulle kunna leva på det som inkomst. Räknar inte med att bli miljonär utan ha en inkomst att leva på.
    O även få sällskap i vardagen då jag är ensam. 

Vad krävs för att hyra ut? Vad hade varit rimligt att ta i hyra isf för ett rum, delat kök, delat badrum studenter mellan, trädgård någon mil utanför stad där skolan ligger?

Är det en dum ide?

Skulle det vara ett alternativ att istället använda dina pengar till att köpa en sommarstuga/fjällstuga att hyra ut per vecka/helg? Gärna då en stuga med ett läge som är attraktivt för turister större delen av året.
  • Aliona

Med någon mil till universitetet tror jag att det blir svårt. Möjligtvis Stockholm då. Om det är din plan så bör du nog satsa på något i villaområde eller strax utanför (cykelavstånd) till stan. 

• Jemp
    Anonym (Loka) skrev 2022-01-21 20:57:40 följande:
    Här omkring kostar rum 5k/mån 1h från centrala stan med dåliga förbindelser. Bor inte i Stockholm. 
    Jag kollade lägenheter i min gamla studentstad. Ettor för drygt 4000, korridorsrum nån tusing billigare. 10månadershyra, bra kommunal hyresvärd, gångavstånd till universitetet. 

Bor en knapp timme från Stockholm nu, finns lediga lägenheter för under 5000. Likaså vet jag folk som hyr ut rum i villa i Stockholm billigare... 

Plus att allt inte hamnar i egen ficka, då. 
  • Anonym (Loka)
    Jemp skrev 2022-01-21 21:19:29 följande:
    Jag kollade lägenheter i min gamla studentstad. Ettor för drygt 4000, korridorsrum nån tusing billigare. 10månadershyra, bra kommunal hyresvärd, gångavstånd till universitetet. 

Bor en knapp timme från Stockholm nu, finns lediga lägenheter för under 5000. Likaså vet jag folk som hyr ut rum i villa i Stockholm billigare... 

Plus att allt inte hamnar i egen ficka, då. 

Det finns billigare här med, men det är hög konkurrens och det går att hyra ut dyrt eftersom det alltid finns någon som är villig att betala. 
    Villor hyrs ut för 20-30k även dessa långt utanför stan. 

Har sett ettor i stan hyras ut för 20k/månaden. Galet!

Svar på tråden Leva på att hyra ut rum till studenter?