Anonym (Anna) skrev 2022-01-22 18:21:34 följande:
Jag har läst sex år på universitet. En femårig mastersexamen och ett antal strökurser. Jag kan prata om utbildning och jobb, men jag har inget som helst intresse av vad någon läst på gymnasiet. Man valde ändå bara skola efter vad kompisarna skulle gå, och det säger inte något om vad en vuxen människa kan, för man har så mycket annan erfarenhet, jobberfarenhet, kan ha läst på komvux osv.
Jag är i 40-årsåldern och har ett långt arbetsliv bakom mig, och jag har haft ett stort antal olika jobb med olika arbetsgivare. Jag har aldrig någonsin blivit ombedd att visa upp mina gymnasiebetyg eller ens frågad vad jag läste, det enda arbetsgivare är intresserade av är högre studier om det är relevant för jobbet.
Jag jobbar som receptionist och konferensvärdinna idag och kan säga med bestämdhet att det finns inget alls i arbetsuppgifterna som kräver gymnasiekompetens. Om det fanns krav på att arbetsgivare inte får kräva kompetens som inte är relevant för jobbet liknande som högskolorna har, så är det ytterst få servicejobb som skulle få ställa krav på gymnasium. Visst finns det arbetsgivare som skriver i annonsen att man ska ha gått gymnasiet men det är inte för att arbetet i sig kräver det, utan det är som sagt bara ett sätt att sålla bort slashasar, och för att ställa några som helst krav på s.k utbildning. Det kan vara meriterande om du t.ex gått handel för att jobba i butik, men det betyder inte att du inte klarar av att bli butiksbiträde fast du bara har grundskola.
Men vi pratade ju om jobb och utbildning och då kommer man automatiskt in på vad man har för utbildning. Vad är det du inte förstår?