Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Konstig kille

Jag var på dejt med en kille och så här i efterhand visar det sig att han ljugit om konstiga saker. När vi pratade om plugg/jobb på dejten så erkände han att han inte gått ut gymnasiet. Innan träffen berättade han att han har gymnasieutbildning och vilken linije han gick.
    Själv går jag på universitetet. Kan det vara så att han inte ville säga något innan dejten för att han trodde att han skulle få nobben då? Jag blir mer orolig för att han kan ljuga om större grejer om han kan ljuga om sånt. Finns även andra småsaker han ljugit om.

• Svar på tråden Konstig kille
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anna) skrev 2022-01-22 09:24:58 följande:

Fullt förståeligt om han inte vill berätta så tidigt att han inte gått ut gymnasiet. Han skäms nog och har kanske råkat ut för att bli nobbad efter att han berättat det. Man tänker ju direkt att antingen är han urkorkad eller var stökig och höll på med droger.

Vad är det mer för småsaker han ljugit om?

Jag tror det är väldigt vanligt att man skarvar lite och förhärligar sig själv i beskrivningen i början när man träffar nya människor. Jag har en högskoleutbildning till ett statusyrke men jobbar inte med det längre pga jag blev utbränd, nu har jag ett serviceyrke. Jag brukar ändå ofta säga att jag är statusyrket när jag presenterar mig för folk. Jag har också ljugit om min ålder många gånger, särskilt på dejtingsidor, för om jag skriver min rätta ålder är det många som får förutfattade meningar fast jag sedan är ungdomlig när de träffar mig.

Ljugit om din ålder? Jag tycker sånt är hemskt, sorry.
  • Anonym (Orolig)

Han har ju även ljugit andra småsaker. Det som oroar mig.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-22 13:32:18 följande:

Har han gått ett program på gymnasiet som han hoppat av? 
    Eller har han inte gått på gymnasiet alls? 
    Det första alternativet tycker inte jag är så farligt, faktiskt.

Han har hoppat av alltså inte gått ut gymnasiet. Men han hade inte erkänt att han ljugit om vi inte pratat om det. Jag kom in på det ämnet.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anna) skrev 2022-01-22 14:26:55 följande:
    Ja precis, vem bryr sig om vad någon läst på gymnasiet?

Gymnasiet är enbart en kompetens för att läsa vidare på högskola. Annars spelar det ingen som helst roll.

Det får mig att tro att TS är väldigt ung.
    Men har man ingen gymnasieutbildning då tycker jag att man berättar det och ljuger inte för att sen berätta när man är inne på ämnet.
    Och det är inte "enbart". Många jobb kräver minst gymnasieutbildning.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-22 16:13:51 följande:
    Vad jobbar han med då? 
    Ett jobb där ingen gymnasiekompetens behövs men framtidsmässigt kommer han ju ha svårt att hitta andra jobb, om han inte vill slutföra gymnasiet på något sätt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anna) skrev 2022-01-22 16:19:50 följande:
    När han ljög för dig om gymnasiet, sa han uttryckligen "jag har tagit studenten från samhällsvetenskapliga programmet" eller sa han "jag gick humanistisk" eller bil&bygg eller vad han nu gick. Om han sa det sistnämnda så ljög han ju inte - han gick ju en linje men hoppade av sedan. Men alltså läste han just en viss linje på en viss gymnasieskola, eller hur?

Det finns inga jobb där du har vare sig fördel eller nackdel av att ha gått gymnasiet, om det inte är rena yrkesutbildningar vill säga. Om man kräver gymnasium för ett jobb som inte är en yrkesutbildning så ställer man enbart det kravet för att sålla bort en del slashasar som inte har orkat ta sig igenom gymnasiet. Du blir lite mer allmänutbildad av gymnasiet och du blir behörig att studera vidare, that's all.
    Han sa 'jag har gått ut' så jo han ljög om att ha slutfört. Men han har ju även ljugit om andra småsaker. Hänger du med? Tänker om han kan ljuga om sånt så kan han ljuga om större grejer.

Och jo finns massa jobb som kräver gymnasiekompetens. Väldigt svårt utan. Du är helt ute och cyklar. Det är inte bara behörighet till vidare studier. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anna) skrev 2022-01-22 16:47:53 följande:
    Ja sa han gått ut, så ljög han ju. Håller med om att det är en konstig sak att ljuga om, men lika konstigt att ni ens kom in på det. Vem frågar vad någon läst på gymnasiet liksom? Det får ju mig att tro att ni är väldigt unga (strax över 20) så det är viktigt vilken skola man gått på och vilka man eventuellt kan känna och ha som gemensamma vänner i så fall. Men tror du inte det kan ha varit en felsägning, han sa "gått ut" men menade "gått" eller erkände han sedan att han medvetet ljög om att han tagit studenten. En så konstig sak att ljuga om för vem bryr sig som sagt...
    Vad är det mer han ljugit om då?

Gymnasiekompetens, pssh.
    Nämn några jobb som kräver gymnasiekompetens för att man ska kunna utföra dem - borträknat undersköterska, elektriker mm yrkesutbildningar (du lär dig sätta nålar, koppla el mm yrkeskompetens man har svårt att lära sig på egen hand).

Men övriga jobb?
    Servitör mm jobb inom restaurangbranschen?
    Säljare, butiksjobb?
    Chaufför (budbil, buss mm) kräver att du går en kurs men är helt oberoende av om du gått gymnasiet eller ej.
    Renhållning?
    Kundtjänst?
    Receptionist?
    All de yrkena och många fler är det verkligen skit samma om du gått gymnasiet eller ej. Vad hjälper det dig att du läst Franska B eller Matte D i de yrkena? Personlighet och vilja är tusen gånger viktigare.
    Varför är det konstigt att prata om plugg/jobb? Är du inte intresserad av vad någon pluggat eller jobbar med? Det känns som att du försöker rättfärdiga hans beteende. Har du själv inte gått ut gymnasiet eller vad handlar det om?

Många skriver i jobbansökan att de kräver gymnasiekompetens, även receptionister. Ett kundtjänsjobb jag sökte ville att jag skulle visa upp mina slutbetyg från gymnasiet tex. Sen vad du tycker är viktigare struntar de i sen är det väldigt olika men lättare på arbetsmarknaden med minst gymnasieutbildning.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anna) skrev 2022-01-22 18:21:34 följande:
    Jag har läst sex år på universitet. En femårig mastersexamen och ett antal strökurser. Jag kan prata om utbildning och jobb, men jag har inget som helst intresse av vad någon läst på gymnasiet. Man valde ändå bara skola efter vad kompisarna skulle gå, och det säger inte något om vad en vuxen människa kan, för man har så mycket annan erfarenhet, jobberfarenhet, kan ha läst på komvux osv.

Jag är i 40-årsåldern och har ett långt arbetsliv bakom mig, och jag har haft ett stort antal olika jobb med olika arbetsgivare. Jag har aldrig någonsin blivit ombedd att visa upp mina gymnasiebetyg eller ens frågad vad jag läste, det enda arbetsgivare är intresserade av är högre studier om det är relevant för jobbet.

Jag jobbar som receptionist och konferensvärdinna idag och kan säga med bestämdhet att det finns inget alls i arbetsuppgifterna som kräver gymnasiekompetens. Om det fanns krav på att arbetsgivare inte får kräva kompetens som inte är relevant för jobbet liknande som högskolorna har, så är det ytterst få servicejobb som skulle få ställa krav på gymnasium. Visst finns det arbetsgivare som skriver i annonsen att man ska ha gått gymnasiet men det är inte för att arbetet i sig kräver det, utan det är som sagt bara ett sätt att sålla bort slashasar, och för att ställa några som helst krav på s.k utbildning. Det kan vara meriterande om du t.ex gått handel för att jobba i butik, men det betyder inte att du inte klarar av att bli butiksbiträde fast du bara har grundskola.
    Men vi pratade ju om jobb och utbildning och då kommer man automatiskt in på vad man har för utbildning. Vad är det du inte förstår?

Om du nu har en master, varför jobbar du som receptionist då? Och jo finns massa jobb som kräver gymnasiekompetens. Innebär inte att man inte kan klara butiksjobb för man inte gått ut gymnasiet men vissa kräver fortfarande den utbildningen. Hur svårt ska det vara att förstå vad jag menar? Tänker inte fortsätta diskutera med dig då du verkar tro att bara du har rätt. Verkligheten ser annorlundare ut även om många inte kräver gymnasiekompetens så finns det fortfarande de som gör det.

Och de som ljuger om småsaker förbryllar mig.
    Ha det fint.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (bryr ig inte) skrev 2022-01-22 18:32:49 följande:
    Inte pratat om gymnasiet sedan jag var runt 20. Tycker också att det är ett märkligt samtalsämne och inget jag hade hakat upp mig på. Men om ni är väldigt unga kanske det är annorlunda.
    Men vi pratade om jobb/plugg och då kommer man in på vad för utbildning man har. Inget konstigt alls!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (S) skrev 2022-01-22 18:35:23 följande:

Att börja en relation med att ljuga skulle ge mig dåliga vibbar. 

Känner samma sak varav min fråga här. Han ljuger liksom om småsaker redan i start. Hade jag inte pratat jobb/plugg på dejten irl hade han kanske inte ens erkänt att han ljög.
Svar på tråden Konstig kille