Inlägg från: Nejlika08 |Visa alla inlägg
  • Nejlika08

BF oktober 2022

Jag hoppar in här, är i v.6 och bf är 15 oktober. Jag har haft två tidiga missfall innan så jag är beredd på att det kan bli det igen. Har ett barn som är fött 2017. Jag har mått dåligt i graviditeten hittills, humörsvängningar och illamående. Trots att det är så tidigt. Jag har mått så i mina andra graviditeter också och räknar dagarna tills det går över (för mig så har jag börjat må bra i andra trimestern). Någon annan med humörsvängningar? 

• Nejlika08
    mammamalin skrev 2022-02-11 11:14:20 följande:
    Grattis till ditt plus! :) Ja jag känner också att jag har humörsvängningar. Brukar ha himla bra tålamod med mina barn (och barnen på jobbet, är förskollärare) men känner att jag blir irriterad snabbare hahah. Får verkligen bita mig i tungan och ta några djupa andetag ibland så jag inte säger eller låter på ett sätt jag skulle ångra {#emotions_dlg.djavulsk}
    Tack! Ja precis! Och om jag läser något på mobilen eller på radion som är lite rörande så börjar tårarna rinna. Händer typ fem gånger om dagen haha. Jag märker att jag har kortare tålamod med mitt barn och får ett argt tonfall men det funkar att andas djupt som du skriver. Wow, att jobba som förskollärare och vara nygravid alltså?bra jobbat. 
  • Nejlika08

Till samejäntan: tack! Ok, då låter det som om vi har samma situation, hoppas att det går vägen för oss båda! Jag har ett privat ultraljud inbokat i v.9. Nu är jag i v.6. Vill inte höra av mig till Mvc ännu för jag vill inte jinxa något. Förra gångerna jag har fått missfall så har jag haft kontakt med Mvc och hunnit göra blodprov och gå på första kontroll och sen har det blivit så himla snopet när det ändå har blivit missfall. Vill inte råka ut för det igen. Dom har varit så beklagande och det är bara jobbigt. Ja, känner igen det där med gråtmildheten :) Jag är så trött också, somnade 20.00 igår! 

• Nejlika08

Mangal: ja precis, vad ska dom göra så här tidigt ändå? Det känns bättre för mig att skriva av mig i en sån här tråd där alla är i samma sits än att prata med Mvc och starta igång något som ändå inte blir av. Tiden går lååångsamt fram till första ultraljudet.. 

• Nejlika08
    Krusbärskompott skrev 2022-02-12 13:12:10 följande:
    Tänker precis samma som du!

Har bokat ett VUL 8+0 och tänker inte skriva in mig förrän efter jag har sett att det är något som lever där inne.
    Jag vet redan att jag ska äta folsyra och inte dricka vin liksom?

Jag är också megatrött, har dessutom toppat med Covid så just nu vet jag inte vad som är vad men jag vill bara sova hela tiden.
    Åh gud vad jobbigt, jag fick faktiskt också coviden för en vecka sedan, det har varit en tuff vecka alltså?men nu när jag är friskare så är tröttheten kvar och det pendlande humöret. Hoppas att du tillfrisknar snart. 
  • Nejlika08
    Solskensdag skrev 2022-02-14 15:12:44 följande:

gud alltså jag kan redan inte knäppa byxorna och behöver kissa 2-3 gångar per natt? Är väl gasar/hormoner som gör grejen men känns ändå lite intensivt för att vara i vecka 8! Är ju min första graviditet så har ingen aning om tvilling-grejen gör skillnad - hur mår ni andra? :) 

Så coolt med tvillingar! Har ingen aning om man får mer symptom med tvillingar. Jag är bara i v 6 men känner mig väldigt trött, går också upp och kissar flera gånger varje natt, ömma bröstvårtor, svängig i humöret. 
  • Nejlika08

Cylinda: grattis till plusset! Jag mår precis som du, skit. Åkte på coviden också för en vecka sedan och är fortfarande sjuk. Så förutom otrolig trötthet, humörsvängningar, illamående på morgonen så är jag hostig, snuvig och har noll lukt eller smaksinne. Kanske tur med luktsinnet dock? Förra gången jag var gravid så mådde jag sååå illa av lukter i början. Tex bacon, stekt smör i stekpannan, disktrasan, kaffe urk! Jag har också haft missfall innan, tidigt. Går in i v.7 på fredag och det var i v.7 jag fick missfall innan. Men det är bara att ta det dag för dag. Håller tummarna för alla i den här tråden! Idag så ska jag bara vara sjuk och ta det superlugnt och kolla på Ett fall för Vera på Svtplay haha. 

• Nejlika08
    majarg skrev 2022-02-16 13:50:27 följande:

har två frågor och funderingar! 

1) hur känner ni kring sex? 
    - jag själv är sugen på sex och vill ha det, men jag tycker typ det känns konstigt bara tanken av det. vet inte om det är att jag behöver vänja mig med allt som pågår i kroppen kanske 

2) stickningar/känningar i magen 
    - jag känner extra mycket till höger i magen, stickningar och annat. försökte träna igår (tji fick jag då illamåendet slog till extremt och stickningar till höger vid varje böjning av kroppen) 

hur har ni det kring känningar?

Jag tycker också att det känns konstigt med sex, men kanske mest för att jag är så trött och svullen och illamående på morgonen osv. Jag hoppas att det går över inom några veckor. Min förra graviditet så var det så och sen fick jag väldigt stor sexlust i andra trimestern, det är tydligen vanligt. Jag känner faktiskt samma sak med träning just nu, känner mig så trött och konstig i kroppen så jag avstår träning och tar bara promenader just nu. Men jag är bara i v 6, hoppas kunna träna bara kroppen vant sig lite? Jag har en spänd känsla i magen, som en ballong ungefär. 
  • Nejlika08
    majarg skrev 2022-02-16 15:10:46 följande:
    Åh skönt att höra att det kan vända. jag får lite panik av tanken att ha något i mig.. jätte konstigt. vet ju att det inte är farligt på något sätt. 

fungerar promenader bra? jag är också i v 6 - promenader fungerar ibland och ibland inte, idag stod jag och hulkade när jag kom in. Jag hoppas också att det går och träna ordentligt när kroppen vant sig mer med allt som försegår. 

aah fattar vad du menar, tycker du också att det känns obehagligt/obekvämt att ha kläder som sitter för tajt?
    Jo jag förstår den känslan, man ska lyssna på kroppen tycker jag och dom här första veckorna är speciella, mycket att vänja sig vid. Vad jobbigt att du mår så illa, jag har lite illamående på morgonen bara men inte när jag är ute och rör på mig. Dock är magen svullen och ja, det känns som om kläderna är tighta över magen! Redan haha. Men det är nog för att magen är spänd, det är ju ingen riktig gravidmage ännu. Vill du testa Lergigan eller nåt mot illamåendet? 
  • Nejlika08

Grattis till nya som plussat! Här är en till med humörsvängningar och rädsla för missfall?jag har haft två tidiga missfall förut i v.7. Imorgon går jag in i v.7 så psyket spökar med mig. Jag kände som mensvärk igår kväll och det gjorde mig nervös. Men annars så ökar mitt illamående på morgnarna, jag är trött som en gris och humöret svänger kors och tvärs så symptom har jag i alla fall! Det var någon som skrev i tråden att man ska försöka vara glad varje dag som man är gravid och det var ett bra råd tycker jag. Jag har bestämt mig för att försöka vara glad varje dag som jag är gravid. Jag har längtat i två år nu, det är så klart att man är nervös över att det ska gå vägen. Men min oro för missfall ska inte få förstöra att jag faktiskt är gravid nu, och förhoppningsvis länge till. Hur hanterar ni andra oron för tidigt missfall? Förutom att göra ultraljud (jag har bokat in ett om en vecka) 

Svar på tråden BF oktober 2022