Inlägg från: Nejlika08 |Visa alla inlägg
  • Nejlika08

BF oktober 2022

Kallamakka skrev 2022-02-17 12:01:11 följande:
    Jaaa det är bra om man kan luta sig tllbaka lite och vara i nuet. Att tänka att just idag är jag gravid är nog bara sunt. För mig går det lite upp och ner, för mycket tid till reflektioner är för mig negativt, då är det bättre att göra saker för att vara sysselsatt. Vi har försökt få barn i sex år och för oss har det verkligen varit en viktig ingrediens att vara här och nu i relationen och rå om den. Det tycker jag mycket om, och ska försöka göra mer sånt med honom tänker jag. Kanske har ni också gjort saker som distraktioner innan som man kan fortsätta med nu? Jag ska prova planera in roligheter i alla fall. 

Tidiga missfall är såklart en oro och det vanligaste(så man är väl inte så konstig som oroar sig för det). Jag är mer oroad för ett sent missfall. Men det kommer nog från mina erfarenheter. Jag har just nu ett ultraljud i veckan som bedövar lite oro  Men som sagt - vi kan inte påverka situationen och jag tror alla gånger på att man ska stå på sig kring vad man tror sig behöva för att bedöva oro, eller må bra. Det är så viktigt att se till att må så bra man kan under tiden.

Att boka in roliga saker var ett bra råd, det ska jag göra. Vanligtvis brukar jag träna mycket men det kan jag inte nu pga att jag är sjuk i coviden. Men så snart jag är helt frisk så ska jag träna och basta efteråt, då mår man bra. Och jag försöker äta extra god mat, allt jag blir sugen på. Idag var jag tex extremt sugen på stekt squash med vitlök haha. Så då lagade jag det. Bättre det än lösgodis som jag blev sugen på sen. Ok, sex år är lång tid. Jag och min man har försökt i nästan två år, 1,5. Det kändes som en lång och tuff period. Men förhoppningsvis så är den över nu för oss båda! Ja, man får försöka vara i nuet. Jag är väldigt glad och tacksam, det är bara då och då som oron kommer. Skönt att kunna skriva av sig här. Jag har inte berättat för någon utom för min man. Har du? 
  • Nejlika08

Kallamakka: ja, restaurang är alltid härligt att se fram emot. Men det är nog knepigare att gå som gravid gissar jag, i alla fall jag är rätt känslig för lukt och smaker just nu. Känner mig nästan äcklad av mat och sen plötsligt jättehungrig. Man får gå till en restaurang där man vet att maten är god haha. Andra saker jag ser fram emot är vårpromenader i solen och att kunna fika utomhus. Tack, coviden har varit som en rejäl förkylning för mig men nu börjar jag bli bättre. Hoppas att det inte påverkar graviditeten. 

• Nejlika08

Majarg: kan inte citera av nån anledning men jag fick Lergigan förra gången jag var gravid, tyckte dock inte att det hjälpte alls. Det låter klokt att undvika läkemedel, Lergigan var som rena sömnmedlet för mig minns jag. Jag mår illa på morgnarna men försöker att andas och ta det lugnt, då har det gått över. Hittills. 

• Nejlika08

majarg: Ja ta det inte om du kan hitta andra sätt att lindra det. Jag har märkt att stress påverkar illamåendet jättemycket så jag tar det lugnt som en sengångare nu på morgnarna. Kan sån tur är göra det för jag jobbar hemifrån. Funkar det för dig om du äter något alltså? Det funkar inte för mig. Det som funkar för mig hittills är att vila, ta det lugnt, andas, tänka att det bara är progesteronet i kroppen som härjar. Om jag äter något skulle jag kräkas tror jag. Fast frukost måste man ju såklart ha. Äter bara lite senare. Nej, fy, trots att jag är så glad över graviditeten hatar jag dom första veckorna! 

• Nejlika08
    Tanya85 skrev 2022-02-18 08:01:47 följande:

Tack!!!?? hoppas det håller i sig den här gången..

Ja jag känner likadant. Man vet ju aldrig. 
  • Nejlika08

Gud, jag mår så himla dåligt just nu. Måste skriva av mig lite här för jag kan ju inte prata med någon om graviditeten ännu. Jag är bara i v.7 men illamåendet har slagit till med full kraft. Sedan en vecka tillbaka ungefär så är jag illamående HELA dagarna. Jag ligger i princip i soffan hela dagen, orkar inte jobba. Släpar mig upp för att göra sysslor. Jag undrar om det är en biverkning av Lutinus som jag tar mot missfall? Förutom illamåendet så har jag dessa hemska humörsvängningar och en trötthet som känns som en baksmälla. Jag försöker bara ta mig igenom dag för dag känns det som. Symtom av coviden har jag kvar också, lite hosta och snuva och inte så bra luktsinne, andfådd. Trots att det har gått två veckor sedan jag blev sjuk. Bläää, vill bara klaga lite känner jag, ursäkta för om jag framstår som otacksam eller något, det är jag inte. Men jag har inte mått så här dåligt på länge. Just nu funderar jag på att kontakta läkare och få Lergigan Comp utskrivet. Men det ger ju också biverkningar, vill inte ta en massa mediciner. Är det någon mer som mår illa hela dagarna? Man blir så less och deppig, tänk om det håller i sig i fem veckor till. 

• Nejlika08
    Miisery skrev 2022-02-22 11:40:55 följande:
    *Räcker upp handen* Kan relatera! Mitt började i tisdes förra veckan och har hållit i sen dess, hela dagarna mer eller mindre. Vid något enstaka tillfälle har jag fått paus, kanske en timme eller två men det är typ 2 gånger! Orkar heller inget, min sambo säger att jag är som ett moln. Men illamåendet och magen påverkar mig såå mycket. Ska försöka ta mig till apoteket idag och köpa postafen som Bm tipsade om, receptfritt mot åksjuka. Gillar inte mediciner över huvud taget men är nog beredd att testa en och se. Har också beställt sånt där armband som ska kunna hjälpa, man kan ju hoppas!
    Tycker inte det är "otacksamt" att gnälla, du mår ju som du mår och det betyder inte att du inte glädjs åt graviditeten. Så bara skriv av dig, det känns skönt att inte vara ensam om att må såhär Hjärta ( Är  också i v.7 )
    Åh, vad skönt att höra att vi är fler som mår illa och går runt som mörka moln hemma! Det känns så ensamt att inte få prata med någon, jag vill vänta några veckor innan jag berättar för mina närmsta pga missfall tidigare. Gud, det låter jobbigt att du aldrig får en paus. Mitt illamående klingar av då och då, sedan kommer det tillbaka. Jobbar du? Jag jobbar hemifrån men har inte fått mycket gjort. Det känns ju som någon sorts mild magsjuka. Jag ska också köpa postafen eller få lergigan utskrivet tror jag. Så här kan man ju inte ha det. Man blir ju deppig också av att vara så overksam. På fredag går jag in i v.8 och på måndag har jag första ultraljudet. Då kanske jag kan ta upp illamåendet. Heja oss! 
  • Nejlika08
    Solskensdag skrev 2022-02-22 16:21:47 följande:

Å jag känner igen mig med Illamående och trötthet, går också runt i ett moln! Var på kontoret idag för första gången på 5 veckor, fick gömma mig på toan och andas djupt ett par gånger för var rädd jag skulle kräkas, inte kul :( igår jobbade jag hemma men var så trött jag sov 2 timmar på soffan mitt på dagen och la mig kl 20? mina närmsta kollegor vet som tur om att jag är gravid men är ändå väldigt jobbigt att man inte är sig själv, jag orkar verkligen inget heller. Man känner lite man borde ?pull yourself together? men energin finns bara inte! Känns som man är bakis och har influensa på samma tid hah. Sen äter jag super mycket och känner verkligen inte igen mig själv. Jag har åksjukearmband och lergigan comp. Har bara tagit 3 tabletter över många dagar men känner inte riktigt något av det hjälper, men vet ju inte hur jag hade haft det utan
    skickar styrkekramar, skönt att veta man inte är ensam

Gud vad jag känner igen mig. Den där känslan av att man borde bita ihop och fungera som vanligt och så går det inte! Och det känns fånigt eftersom man bara är i v.7 och andra kvinnor knappt har symptom ännu. Jag har också en otrolig hunger. Har säkert gått upp i vikt redan. Vad skönt att dina kollegor vet i alla fall. Kram till dig också! 
  • Nejlika08

Jag vill också gärna vara med längre fram! Men jag måste få se på ultraljud att det lever pga tidigare ma och missfall.

Svar på tråden BF oktober 2022